4 Kavky: Jak vydáváme hry II (párty hra pro dospělé)

Celý seriál o tom, jak vydáváme hry, najdete zde:

 

4 Kavky: Jak vydáváme hry II. (Párty hra pro dospělé)

V říjnu 2020 jsme vydali Párty hru Čeština 2.0. Jde o hodně ostrou a veselou hru pro věkovou kategorii 15+ (pro 3–8 hráčů, jedna hra trvá asi 30 minut). Využili jsme toho, co jsme tvořili dlouhá léta – sáhli jsme do on-line slovníku českých novotvarů www.cestina20.cz a vytáhli z něj 300 zábavných neologismů, které jsou základem celé hry. Inspirací nám byla americká hra, založená na obdobném americkém slovníku neologismů Urban Dictionary, ale vizuálně jsme ji posunuli o světelné roky dál a upravili jsme i herní mechanismus, aby se hrála co nejlépe a hráči se u ní dobře bavili. Podle ohlasů zákazníků se nám to povedlo. 

Hra je nyní vyprodaná, chystáme redesign a dotisk. Snad to klapne v roce 2023. 

Princip hry:

V krabici najdete 300 menších žlutých karet s definicemi a 99 větších modrých. Hraje se o modré, tzv. soudcovské karty – kdo jich jako první získá pět, vyhrává. V každém kole je ale soudcem někdo jiný, takže soudcovský vkus se mění a s ním i strategie hry. Modrých karet je několik typů, obvykle se pokládají doprostřed stolu a ostatní hráči k nim přikládají z ruky žluté karty s co nejvtipnějšími nebo nejtrefnějšími definicemi. Soudce pak rozhodne, která ze žlutých karet ho v kombinaci s jeho modrou nejvíce pobavila – ten, kdo tuto kartu přiložil, v daném kole vyhrává a získává soudcovskou kartu. Mezitím se role soudce zase posune o jednoho hráče dál ve směru hodinových ručiček.

Však mrkněte na video – princip hry pochopíte během pár minut: 


Párty hra Čeština 2.0 byla naše první skutečná deskovka po mnoha vydaných retrovkách. Zvládli jsme ji kompletně připravit a vydat bez Kickstarteru, HitHitu nebo velkého vydavatele. Pro vlastní radost a pro radost ostatních. Byla to ale trochu bitva, protože výroba vůbec nešla hladce.

Když vezmeme jen finální tisk, tak nejdřív nám přišly návody ve špatných barvách, pak krabice, které měly místo barev od Pantone (na fotce vlevo) obyčejný bledý CMYK (na fotce vpravo). Pantonové barvy se u her zdaleka tolik nepoužívají, ale mají výhodu v tom, že mezi nimi najdete třeba i metalízové nádhery, jsou opravdu zářivé a hlavně se nemíchají ze základních barev – laicky řečeno, prostě do tiskárny koupíte rovnou konkrétní barvu a lijete ji do stroje. CMYK, který se u her používá nejčastěji, se oproti tomu míchá ze základních barev a může tedy vyjít pokaždé trochu jinak. Vybraná tiskárna při výrobě udělala několik chyb – kromě CMYKu místo pantonek byla potíž třeba i v tom, že spletla název modré barvy a vytiskla návody s fialovou. 

Untitled collage

IMG-1554

Vše se tedy muselo předělávat a jen tanečky kolem krabice a návodu trvaly čtyři dlouhé měsíce. Nakonec nám musela pomoci kamarádka, která se v tisku do detailu vyzná, a jako kontrolorka kvality vše dotáhla do finále. Když hra konečně vyšla, o pár měsíců později, než bylo v plánu, vypukl naplno podzimní lockdown a lidé se nesměli setkávat. Pro start Párty hry Čeština 2.0 to byly velice nelehké časy, i tak se jí ale dařilo a vše se vyprodalo. Chystáme redesign, změnu názvu, krabice i nové karty s definicemi. Určitě změníme tiskárnu a budeme už vyrábět ve velkém, abychom snížili cenu a zvýšili kvalitu výroby. 

Kolik výroba vlastní hry stojí?

Do každé hry dáváme vždycky minimálně 150 tisíc korun, přesná částka záleží na nákladu. U většího množství se můžou hravě vyšplhat nad 200 tisíc korun. A to je řeč jen o samotném tisku a financích na grafiku nebo ilustrace. Náš čas, zahrnující dlouhé měsíce testování, by vyšel na další statisíce. 

Jak taková deskovka vzniká?

Nejdřív máte nápad nebo inspiraci. Není to ale jen tak, ke konečné podobě hry je ještě hodně dlouhá cesta. Na začátku té naší byla americká hra, stojící na anglických novotvarech. U nás by se v takové podobě vydat nedala, byla nepřeložitelná. Navíc byla už hodně stará a prakticky nesehnatelná. Vzali jsme ji jako základ a upekli z ní úplně nový koláč. Přidali jsme trochu ze hry Activity, špetku z Karet proti lidskosti a hromadu zábavných novotvarů z on-line slovníku Čeština 2.0, který Martin založil už v roce 2008 a dodnes v něm spolu s uživateli posbíral přes 25 tisíc (prosinec 2022) nových nebo slangových slov. 

A začal vznikat první prototyp – Alice ručně popsala 399 prázdných karet, pak zase gumovala a upravovala. Karty, na kterých nakonec měly být ilustrace, stály v první verzi na obrázcích nalepených z časopisů nebo na kartách z jiných her, jejichž obrázky v naší hře docela dobře fungovaly. 


Začátek práce v Periférii

IMG-5912

IMG-7408


Pak jsme zhruba rok hru testovali, kde a s kým se jen dalo – s rodinou, přáteli, spolupracovníky. Hodně nám pomohli třeba naši milí příbuzní – Mira s Jiřím, oba jazykoví profíci a veselé kopy. I díky jejich připomínkám jsme upravovali texty na kartách, obrázky i zadání soudcovských karet. 

IMG-5372


Když jsme už měli představu, jak by měla hra vypadat, vyrobili jsme ve spolupráci s naším grafickým studiem druhý prototyp. Ten už obsahoval rodící se grafiku a první nastřelené obrázky od ilustrátora. 

IMG-7624


Ani jeden nakonec ve hře nenajdete. Především proto, že jsme se rozhodli udělat hru čistě jen dvojbarevnou – v našem případě modro-žlutou. Při testování se navíc ukázalo, že mít jen grimasy a obličeje nestačí, aby hra fungovala, chtělo to celé postavy, ideálně v akci. Na dalším obrázku jsou ilustrace z druhé várky, i ty se však často nepoužily nebo dále předělávaly. 

karty nacrty001


Mezitím jsme vybrali krabici o velikosti naší Velké sady 80 retroher. Polepili jsme ji, vytiskli karty na obyčejný tvrdší papír, k tomu návod a dále testovali – už s vidinou něčeho, co mělo mnohem reálnější obrysy.

IMG-8471 


A když nám grafik udělal vizuály (tzv. mock-upy), byli jsme na větvi. Ono se to asi fakt podaří – vydáme vlastní párty hru!

Čeština 20 párty hra (1)

Čeština 20 párty hra (5)Čeština 20 párty hra (3)

Promo a dárkové předměty (3)


Při tvorbě hry náš grafik Štěpán Holič z Lemon design jen tak mimochodem stvořil i krásné logo celého projektu Čeština 2.0, které od té doby používáme nejen ve hře, ale i na stránkách on-line slovníku. Byli jsme skoro u konce. Dotestovali jsme, upravili ilustrace na žluto-modré, doladili návod, poslali vše na jazykovou korekturu a šlo se do výroby. I když drhla, nakonec vše klaplo a mohli jsme slavit! Tuto hru jsme ještě sami kompletovali v naší kanceláři, když k nám z různých koutů republiky dorazily krabice, návody a karty. 

Dnes máme za sebou i výrobu druhé deskovky Turboprší, kterou už vyrábíme na klíč v české deskovkářské fabrice – tentokrát nemusíme nic kompletovat, hotové hry frčí na paletách přímo do našeho skladu. Navíc tiskneme v nákladu 1000 kusů, což je pro nás taky zbrusu nová zkušenost. Ale o tom až v příštím dílu tohoto seriálu. 

IMG-1965

IMG-1744

IMG-1545


V kalaxu (oblíbená skříň na deskovky z Ikey) máme poličku jen na naše vlastní věci a Párty hře Čeština 2.0 to tam sluší, nemyslíte?

unnamed_3


Co vám budeme říkat, moci do společnosti přinést vlastní hru a rozesmát s ní rodinu, přátele a známé, to se jen tak neochodí. Mnozí zákazníci nám psali, že tolik se zatím nenasmáli u žádné párty hry, kterou hráli. Taková zpětná vazba je pro nás jako autory hry opravdovým balzámem po veškeré té dřině. Víme, že to stálo za to, protože máme v ruce něco, co jsme stvořili od A do Z a na co můžeme být pyšní.

No, a pak už stačí jen úspěšně hru prodávat. Hračka, že? Cha cha. Jak na marketing vlastních knih a her, to by bylo na další (a pořádně dlouhý) seriál. 

unnamed - 2021-02-13T095732.752_1

unnamed - 2021-02-13T101155.907_1

Párty hra Čeština 20_1