Máme vyprodáno. Díky všem za závěrečnou prodejní smršť a nashle v jiných světech.

Novinky, Strana 2

Výpis článků

Plácli jsme si s Oink Games a vydáme jejich hry česky

Zpráva roku

Určitě pro nás. A myslíme, že i pro vás. 

Podařilo se nám podepsat výhradní distribuční smlouvu pro Česko a Slovensko s japonským vydavatelstvím Oink Games a zároveň jsme společně naplánovali i několik plných lokalizací (v překladu z deskovkářštiny – to jsou hry, které budou kompletně v češtině, a my budeme jejich českými vydavateli). 

V pololokalizaci (v překladu – s tištěným českým návodem) nabízíme hry od Oink Games už přes dva roky. A způsob, jak to děláme a jak se nám podařilo rozproudit zájem o tyhle kapesní chytré hry, se jim líbil. Nás zase baví jejich přístup i samotné oinkovky. Takže jsme si plácli. 

Oink Games nevydávají desítky her ročně, zato tvoří hity, které se prodávají i po mnoha letech. Třeba Ponorka (Deep Sea Adventure) je už z roku 2014 a furt je úspěšná. Uvažujeme stejně. Skvělé hry by neměly mít jepičí život, ale spíše pořádnou péči. Teď ji v Česku a na Slovensku dopřejeme i oinkovkám. 

Jenom bacha. Než se kompletně zastaví tok oinkovek z jiných zdrojů, chvilku to zabere. Takže pokud chcete hru s vychytaným českým návodem od nás, najdete je buď přímo u nás, nebo v obchodech, hernách a knihovnách, se kterými spolupracujeme (např. Planeta her, Myší doupě, Gerlich Odry, Kavenu, chomutovská knihovna, Tabletop, Domov her, District 5). 

Pokud vám budou oinkovky od nás někde chybět, tak nám napište – nebo jim třeba dejte vědět, ať se nám ozvou. 

Věříme, že v budoucnu tyhle designově rozkošné a herně chytré kapesní deskovky najdete všude, kde rádi nakupujete nebo kde si hry půjčujete a kam chodíte hrát.

 
Deskohraní - jak to vypadá na největší deskoherní akci u nás

Deskohraní_Alice a Anička

Deskohraní je týdenní pražský festival plný deskových her, turnajů v nich i hraní jen tak. Letos byl už 22. ročník. Od 14. do 22. října jste denně mohli strávit celý den s deskovými hrami v krásných prostorách Národní knihovny nedaleko Karlova mostu - v rozsáhlém barokním komplexu Klementina. Sem se festival přesunul poprvé a snad tu i zakotví. Mělo to tu své kouzlo. Za 4 Kavky se tam byla podívat Alice a vyrazila s kamarádkou Aničkou z Myšího doupěte. To už je zkušená deskoherní harcovnice, která se za života účastnila mnoha akcí či dekosherních turnajů. Holky si během neděle zahrály 12 her, něco pokoupily, spoustu toho nafotily. 

Nedávno jsme byli na největším deskoherním veletrhu světa v německém Essenu. SPIEL Essen 23 byl spektakulární a můžete si o něm počíst v našem článku. Normálně na deskoherní akce vůbec nechodíme, ale tohle jsme museli vidět. A pak jsme si řekli, že zkusíme to nej, co se koná tady u nás v české kotlině. A tak jsme vyrazili na Deskohraní. 

Olympiáda duševních sportů

Deskohraní bylo poprvé v roce 2001 a navázalo na myšlenku uspořádat Olympiádu duševních sportů (Mind Sports Olympiad). Inspirací byl Londýn, kde taková klání probíhala už od roku 1997 (obrovská setkání hráčů deskových her a sportovců mysli).  

Deskohraní

Už příchod na festival se nám líbil. Průchod bránou s pohledem přes rameno na Karlův most, to se neochodí. Pak pár kroků dvorem Klementina a už jsme po levé ruce viděly vchod na Deskohraní. Vstup za pouhou dvacku, šatna zdarma, všude spousta ochotných lidí z organizace akce, kteří vás vždy nasměrovali, poradili. Měli svá vlastní trička a třeba hermany jste poznali tak, že měli tohle své pojmenování napsané na zádech. Herman je člověk, kterých na akcích pomáhá vysvětlit hry. Pokud jste to slovo neznali a chcete být v obraze, sledujte náš deskoherní slangový slovníček. Máme v něm už skoro 400 slov. 

Snímek obrazovky 2023-10-23 v 7.31.41

Green and White Minimalist Nature Travel Vlog Youtube Thumbnail-4

Anička dobře vymyslela, že vyrazíme hned ráno, abychom měly stůl a nějakého hermana na prvních pár her. U vchodu jsme si za pade koupili deskoherní menu, ve kterém jsme si zakroužkovaly vše, co bychom si tu chtěly zahrát. MENU vypadalo jako jídelní lístek v restauraci a na čepu nabízel hromadu deskovek, které se tu daly půjčit. Značení jako na semaforu pak informovalo, s čím vám tu někdo pomůže a co budete muset rozhýbat sami. My šli po žluté turistické. Žlutou byly označený hry, se kterými by nám vždy měl dokázat nějaký herman pomoci.

Green and White Minimalist Nature Travel Vlog Youtube Thumbnail-5

Začali jsme u stánku vydavatelství Mindok, kde nám ochotná mindokwoman Lucie Mašková (Deskovky s Lucikem) věnovala dvě hodiny a zahrála si s námi 3 mindočí minihry Guláš, Řekni to květinou a Kostnici Sedlec. Guláš si pak Alice a Anička koupily obě, Alice i zbylé kapesní záležitosti. Pak jsme si s Lucikem zahrály Papírové moře a to byla teda láska na první zahrání. Takže znovu na nákup a to pěkně i se super rozšiřkem, které na festivalu bylo za pouhou korunu. Ceny tu vůbec byly dole. Což je tu prý každý rok. Taky tu byly deskovky v bazaru a tak. Z Mindokher jsme si s Lucikem ještě zahrály Bezva fotku a pak už samy Toulavé věže. Alice je umí, tak je Aničku naučila. Po dvou hodinách jsme měly na deskoherním tachometru 6 her. To jednoho unaví, vyrazily jsme na svačinku do místního sympatického bufáče a pak šly zase hrát. 

Dopoledne zahráno:

  1. Guláš (naučila nás Lucka z Mindoku)
  2. Řekni to květinou (naučila nás Lucka z Mindoku)
  3. Kostnice Sedlec (naučila nás Lucka z Mindoku)
  4. Papírové moře (naučila nás Lucka z Mindoku)
  5. Bezva fotka (naučila nás Lucka z Mindoku)
  6. Toulavé věže (Alice umí, učila Aničku)

1_7

Deskohraní_nákup

Po svačině jsme vyrazily okouknout zbytek prostorů- Lidí tu bylo jak much, ale nějaký ten volný stůl se vždycky našel. Ve srovnání s Essenem to tu byla pohádka. Žádná obří tlačenice, žádné nekonečné fronty na všechno. Ale lidí tu tedy bylo dost. Sobota tu prý byla ještě ostřejší, nejvíc lidí za celý týden. My přišly v neděli, poslední den festivalu. Za odpolko jsme si zahrály dalších 6 her. Buď celé nebo tak velkou část, abychom věděly, o čem hra je a zda si ji chceme pořídit nebo ne. Alice třeba zjistila i to, které hry z domácí sbírky prodá, protože jsou nad její síly nebo ji nebaví.

Odpolko jsme si zahrály:

  1. Machi Koro (naučil nás herman Vojta) 
  2. The Game (Alice umí, naučila Aničku)
  3. Psí parťáci (Alice umí, naučila Aničku)
  4. Via Magica (Anička umí, naučila Alici) 
  5. Taco kočka koza sýr pizza (Alice umí, naučila Aničku)
  6. Ostrov koček (naučil nás herman Karel) 

4_4

3_3

V modrém super tričku s kosatkou a velrybou (BTW je to tričko od Oink Games z Essenu) je Pavel Prachař zvaný Pogo (z Mindoku). 

2_6 

 To je hlavní organizátor akce Jakub Těšínský. Víc o něm se dovíte v prima rozhovoru od Tlama Games. 

Tak. Report z našeho prvního 4Kavčího Deskohraní končí. Tady jsme určitě nebyli naposledy. Na to, že jsme dřív na žádné deskoherní akce nechodili, se nám to docela slušně rozjíždí. Ale je super si vyzkoušet tolik her, okouknout české novinky a i si moci zahrát z ludotéky starší kousky. Leccos nám doma v Kallaxu chytalo prach a teď to vytáhneme a už budeme vědět, jak to hrát. Třeba Machi Koro Alice z nějakého záhadného důvodu z psaného návodu nepochopila a přitom je to tak jednoduchá hra. Naopak Ostrov koček je nad její síly a půjde z domu. To bude dost volného místa na něco, co si opravdu můžeme u nás doma zahrát. No a hlavně to byl moc hezký deskoherní den. Díky Aničko za skvělou společnost a za rok zase razíme!

Fonty a deskovky: Co hry říkají použitým písmem?

Andrea4 

Andrea Grigerová založila Psychologii fontů. Učí lidi používat fonty (chcete-li písmo) tak, aby jimi dokázali říct to, co říct chtějí. To nás baví. Proto jsme se spolu s ní podívali na hromadu deskovek a pořádně je rozebrali – která hra i zvoleným písmem říká to pravé a kde je to mimo? 

Různá písma vyvolávají různé emoce. Jak na to jít tak, aby volba písma brnkala lidem na správnou strunu, o tom si s Andreou před časem povídal i Martin v Tvůrcastu, podcastu pro obsahové tvůrce. Andrea mu řekla: „Vždycky stavím na trojnožce – jednu nohu tvoří lidé, jejich osobnosti. Druhou nohu tvoří téma. Malíři budou směřovat svými asociacemi k jiným fontům než třeba architekti. Ale i v rámci jednoho tématu můžou být rozdíly. Třeba masáže – zatímco sportovní masér bude chtít fontem ukázat svou profesionalitu, zručnost, rychlost, protože sportovec potřebuje druhý den fungovat, u masáží miminek je důležité vypíchnout zase něco jiného. U těch musíte vyjádřit citlivost, že když sáhnete na miminko, nic se mu nestane. To všechno může font opravdu přenášet. Třetí nohu tvoří klient. Na koho cílíte, jaké publikum oslovujete – jsou to extroverti, introverti, lidé hloubaví, akční, s tahem na bránu? Když nevíte, pro koho vybíráte font, střílíte naslepo. Když má font sloužit jako nástroj, musíte vědět, k čemu ho chcete používat.“

Když nevíte, oblečte si džíny a tričko

Pokud nemáte ve všech třech nohách jasno, měli byste zvolit nějaký neutrální font, třeba Open Sans, který Andrea přirovnává k riflím a triku. Je to pohodlné a nikoho tím neurazíte. Ale když už víte, jak chcete působit a co je pro vás stěžejní, můžete vybírat vlastní font. Jak? Ideálně zvolíte dvě tři varianty, které se vám líbí, a ty si pověste na zeď. Jak okolo nich budete chodit a koukat na ně, zjistíte, co vám vadí a co vás naopak baví. 

Patková a bezpatková písma

Patková písma mají patky, které jsou v porovnání z bezpatkovými fonty něco navíc, takový zdobný detail, který slouží k vizuálnímu obohacení textu, aniž by to uškodilo jeho čtení (Georgia, Garamond, Times New Roman, Bookman Old Style, Palatino linotype). Patkové fonty podle Andrey člověka zpomalí, jdou víc do hloubky, působí důvěryhodněji, profesionálněji. Bezpatková písma jsou ta, která mají linky bez patek, vynechávají finální zdobení. (Arial, Tahoma a Verdana). Jsou lehčí, rychlejší, efektivnější, ležérnější apod. 

Snímek obrazovky 2023-10-16 v 9.21.27
Andrea1

A teď už k deskovkám

Proč by tomu měli věnovat pozornost i vydavatelé deskových her? Proč stojí za to to řešit?

Protože nevhodně zvolený font dává lidem špatnou informaci. Vyberete elegantní font na rychlou hru, která je celá založená na postřehu – a zákazníci mohou být zklamaní. Nebo nabídnete ve fontu obrovskou hravost, ale hra je logická a plná čísel. Zase zklamání. 

Je to jako zvolit v reálném světě luxusní font pro název kavárny a dovnitř šoupnout plastové stolky a rozvrzané židle. 

U deskovek je to stejné. Písmo v názvu hry by mělo lidem naznačit, o co půjde, jaká hra je v krabici čeká. Bude u ní legrace? Je to spíš pro děcka? Je to hutné euro na 10 hodin? Chytrá hra? Nečekaně zapeklitá? To vše se zvoleným písmem dá říct. 

Podle písma odborník pozná i dobu, v které hra vznikla, a vlastně to cítíme i my obyčejní smrtelníci. I když nejsme fontologové, písma k nám mluví, něco z nich cítíme a vyvolávají v nás asociace, dojem, emoce. 

Andrea2

Hmyzáci (Hive) do kapsy

Z originálního Hive Pocket nebyla Andrea nadšená. Písmo jí připadalo neuchopitelné, nedokázala ho zařadit ani pojmenovat, emoce se ve fontu prý úplně tříští: „Hive je jedním fontem, Pocket druhým a ty dva různé fonty to příliš tříští. Lepší by bylo vybrat jeden. Připomíná mi to Halloween, jsou tam ostré linky, což znamená akčnost, ale promyšlenost a náročnost šachů tam třeba vůbec není cítit. Bylo by fajn ji zdůraznit.“

O mnoho lépe dopadl náš český návod a lamakarty: „Tohle funguje úplně skvěle, je to výrazné, jednoduché a jemnější, nadpis a podnadpis spolu dobře fungují i v dynamice a kontrastu. V nadpisovém, strohém fontu je logika, v doplňkovém psacím je hravost, obojí se grafikovi povedlo tam dostat.“

3_2

Oinkovky

„Tady hraje roli i kulturní prostředí, kulturní asociace, třeba secesní font nebo nacistický font, to každý, kdo zná historii, hned pozná. Může mít v sobě třeba něco, o čem my hned podvědomě víme, že nám připomíná období první republiky, ale cizincům to nic neřekne. 

Kulturní a společenské asociace mají i barvy, když jsem byla na Korsice, tak tam mají smutek či smrt v červené barvě, ne v černé jako my. Pokud tyto hry vydávají Japonci, ti mají vzdálenou kulturu, tak se to těžko hodnotí. Ale třeba Cirkus ke skutečnému cirkusu jasně vede, díky nadpisovému efektnímu písmu. Ty zbylé tři (Ponorka, Troika, Gorily) mají univerzální písmo, nic to nepokazí, ale nikam nás nezavede.“

4_big

Dorty jsou vrženy

„Nadpis funguje velmi dobře z hlediska čitelnosti a rozpoznatelnosti. Co se týče asociací, tučné písmo má v sobě vždy více plnosti a objemu, takže k cukrařině dobré. Ale pokud bychom chtěli do nadpisu dát i legraci, hravost a šikovnost, tak to tam není. K tomu je potřeba více dynamiky, ať ve formě křivek, nepravidelných tvarů, sklonu, různé tučnosti… Nástrojů je spousta, stačí vybrat jeden z nich. V tučném patkovém písmu, které je použité, je stabilita a preciznost, ale hravost hry ne.“ 

IMG_6703 2 

Turboprší

Na našem Turboprší se fontoložce líbilo, že jak písmo na krabici, tak i v celém návodu, je našikmo: „Tím to získalo dynamiku a ukazuje to, že ve hře je něco bláznivého. Takže to se povedlo.“

20210923_134

Pruženka a ostatní retrohry

Pro naše retrohry zvolil grafik jakoby novinové, nedokonale vytištěné písmo, které nám evokovalo retro – povedlo se to? 

„Nadpisy na retrohrách se povedly, písmo nás opravdu v asociacích vede do minulosti, jak typem (stejné písmo bývalo opravdu na plakátech a obchodech), tak nepravidelnými a rozmazanými tvary, které působí, jako by na nich zapracoval zub času. Hravě nepůsobí, ale to obstarají hravé ilustrace. Ne vždy je potřeba do fontu vkládat všechny asociace a emoce, často to ani není možné. Je to spíš jeden korálek v mozaice celého vizuálu.“ 

4_3

Divukraj

Divukraj si vysloužil velkou pochvalu: „To je svět fantazie už v tom slově, navíc je to skript – ručně psaný font, vede to víc do kreativity a fantazie a všechno to skvěle pasuje k sobě. I linka písma se mění od tenké po tučné, vede nás různými zákrutami, slibuje dobrodružství. A líbí se mi, že ani barva není jednolitá, ale má v sobě bílá, neprobádaná místa.“

Andrea hry_Divukraj

Pandemic

Pandemic si taky vysloužil pochvalu: „To je čistý, bezpatkový, úderný font, který odpovídá tématu. Navíc je to umocněné barvami. Kdyby byl font v růžové, působil by mnohem méně agresivně. Vždy je těžké oddělit barvy od fontu, hraje to dohromady. Je to neutrální font jako třeba Impact, ale díky zhuštění (malé mezery) působí rázně, nátlakově, jako že to musíte vyřešit, jinak všichni zemřeme.“ 

14 

Krycí jména

Když chceme coby amatéři pochopit, co který font říká, má Andrea skvělou pomůcku. Stačí si daný font a nápis (nebo celou krabici s hrou) představit jako plakát na hollywoodský trhák. Když se na krabici, font a nápis podíváte, co cítíte? Byl by to horor, nebo komedie? Krycí jména by prý byla jasná detektivka, nebezpečí, napínák – a hra tomu odpovídá. Ne tvarem, fonty jsou jednoduché, tučnější bezpatkové písmo, ale podívejte se na strukturu. Stejné fonty najdete často na obálkách severských detektivek. 

A_hra_13 

Canvas

Na hru Canvas se Andrea obzvlášť těšila, protože je to umělecká hra, která se dá i pověsit na zeď jako obraz: „Je to brush font, nedávno byly tyto fonty hodně používané, až zneužívané, takže jsou hodně profláklé. Ale jak už název stylu napovídá, k plátnu se štětec hodí. I nedokonalost tvarů písma, obraz nemusí být dokonalý, aby měl atmosféru.“ 

2_5

Rummikub

„Patková písma k číslům asociace nemají, čísla bývají bezpatková, což značí logiku a rychlost. Tohle je jednoznačně retro, možná to ani není font, ale spíše logo. Neprozrazuje ale nic o hře, ani způsobu, jakým se hraje.“ 

Andrea hry_Rummikub 

Catan

„Patkový tradiční font v kapitálkách, mírně zhuštěný. Naznačuje, že hra bude klasického rázu, důraz bude na promyšlenost a rozhodování.  O rychlost ale ve hře nejde.“

A_hra_12

Ubongo

„Z písma není poznat, že je to rychlá hra. Spíš táhne čtenáře do buše, Afriky, příběhu.“

A_hra_11

Dixit

„Nadpis vede do světa fantazie, je to výrazný font, který ani není font, ale spíše obrázek. Jako by každé písmenko vyprávělo svůj příběh.“

A_hra_10 

Port Royal

„Je to patkové písmo, je to retro a připomíná to pohádky, piráty. Emočně a psychologicky to sedí. Na krabičce by nefungovalo tenké slaboučké písmo, takže správně použili tohle výrazné.“

A_hra_9


Azul

Co je v jiných zemích prima, u nás prý působí jako pěst na oko: „Je to zdobný font, proč ne, v českém prostředí má ale špatnou asociaci. První verze Microsoft Office zahrnovala i tento font, jako jeden z prvních, používal se hodně na všechny cedule ve školách, školkách, protože vypadal jinak než všechny ostatní, dávali ho všude a hodně lidí na něj má alergii. Tak jako ve světě třeba na Comic Sans.“

A_hra_8 

Psí parťáci 

„Font si hraje na ručně psaný, mohl by být ještě ležérnější, ale dejme tomu. Jenže linka kresby psa je úplně jiná než linka fontu, což je škoda – obě linky by měly mít stejný styl. Působí to jako pejsek a kočička, není to propojený celek.“

A_hra_7

Parky

„Archetyp objevitele (třeba krás národních parků) si může dovolit vybočit z řady – objevuju, nemusím to mít jako všichni ostatní, nemusím být opatrný, usazený, ukotvený. V písmu bohužel tato emoce chybí. Je to jednoduché bezpatkové písmo, které je čitelné, splní svoji úlohu, ale emoci nepřinese.“

A_hra_6

Radlands – Gangy pustiny

„To je skvělé, fonty ladí i s výběrem barev, aniž o té hře něco vím, sedí mi to vše dohromady. Barvy, fonty, ilustrace. Dokonce jsou na nějaké deskové hře výjimečně tenké linky, ale funguje to skvěle.“

A_hra_5

Velkoměsto

„Super, drží to stejnou linku jako domy na ilustraci. Písmo v podnadpisu ladí s písmem v nadpisu, mají to hezky nakombinované. Tahle hra se mi moc líbí, všechno má vertikální směr a je to elegantní. I když nemohli použít tenoučké elegantní písmo, protože toho by si nikdo na té krabičce nevšiml, dali tomu jinou eleganci, která je o kontrastu, štíhlosti, vytáhlosti.“

Andrea hry_Velkoměsto 

Karak

Karak je prý v pořádku, písmo odkazuje na středověk. 

A_hra_4 

Cluedo

I detektivní hra Cluedo dostala pochvalu, to písmo ke kriminálkám sedí. 

A_hra_3 

Zbodni salát

„Líbí se mi, že středně silný bezpatkový font může být taky zajímavý a hravost přináší uspořádání do kruhu. Je dobrá cesta si pohrát s detaily, to dělá strašně moc. Palec nahoru.“ 

A_hra_2 

Similo

„Je tam hravost, která nespočívá v hravém fontu, ale v tom, že písmo tančí, nedrží linku, to jsou vtipné akcenty.“

A_hra_1 

S Andreou jsem se probrali hromadou deskovek a od našeho setkání už se na fonty díváme jinak. Vidíme něco víc, něco za nimi. Slyšíme, co se snaží říct. Nebo že lžou. Fontologie je hodně zajímavý obor. Chcete-li o něm vědět víc, sledujte Andreu Grigerovou na webu Psychologie fontů

5_3

A teď fonty ještě z jiného úhlu – loga deskových her

Andrea nám doporučila článek ve stařičkém čísle časopisu Font, kde prý píšou zajímavé věci k tématu deskovek a fontů. Co o sobě říkají názvy některých deskovek? Nebo vlastně už asi spíš loga. Hodnotili na škále od jedničky (fuj, úplná katastrofa) do pětky (skvělé, to je pecka!), do nejvyšších pater se neprobojoval nikdo. 

1 – fuj, úplná katastrofa

Ubongo stejně jako Andrea plísní i v časopisu Font za příliš divokou barevnost a zbytečné efekty a detaily. 

2 – nekvalitní, podprůměrná práce

Tam skončily stařičké hry jako Monopoly, Activity (trochu nečitelné, pestrost hry šlo vyjádřit zajímavěji), Dixit (příliš přezdobený a špatně čitelný, méně je prý více), Carcassonne (historizující nápis se zdobnou iniciálou šel prý udělat mnohem líp), Osadníci z Katanu (nápis vypadá v originále lépe, i lokalizaci je třeba dělat s citem pro typografii, ne jen otrocky), Scrabble (mdlý název, nápis z písmenek přímo ze hry se přitom přímo nabízí) a Twister (skvěle funguje písmeno T jak zamotané tornádem). 

3 – průměr – neurazí, nenadchne

Tady je Dobble nebo BANG! (výrazné westernové logo jako výstřel z pistole)

4 – kvalitní čistá práce / zajímavý nápad

Na vrchol se dostal Quoridor (značka je výrazná a vhodně stylizuje hru – stavění pravoúhlých koridorů)

5 – skvělé, to je pecka!

Sem se neprobojovalo nic.

SPIEL Essen: 6 důvodů (proč tam jet) a 8 rad (jak to přežít)

Essen_6_1

Byli jsme tam, viděli, co se dalo, nafotili, natočili kdeco, nachytřili se a pro ty, kteří tam zatím nevyrazili, máme celou řadu praktických tipů, co dělat a co nedělat a co by nám bývalo cestu zpříjemnilo, kdyby nám to ovšem někdo řekl a poradil. Snad to pro vás bude užitečné a třeba si nakonec do Mekky deskovek troufnete vyrazit taky. 

Něco z historie největšího deskoherního veletrhu světa

V roce 2023 se SPIEL konal již po čtyřicáté. První ročník proběhl v roce 1983. To jsme ještě byli za železnou oponou a o cestě do západního Německa jsme si nechávali jen zdát. Teď jsme tam vyrazit mohli a taky chtěli. Nebýt pracovní schůzky s japonskými Oink Games, nedostali by nás tam ale ani heverem. Jsme introverti a davy lidí nejsou nic, po čem bychom toužili. Hry hráváme nejraději v klidu doma nebo s pár přáteli. Masovky nejsou naše srdcovka. 

SPIEL Essen 23 v číslech

  • 4 dny
  • 193 000 návštěvníků 
  • přijeli z 85 zemí 
  • plocha veletrhu 62 500 m2 
  • 8 hal
  • 935 vystavovatelů 
  • z 56 zemí
  • představilo se tu 1200 deskoherních novinek

Essen_37

Podle některých tam letos bylo nejvíc lidí ever. Dokonce i metro bylo prý natřískané až po střechu. O nadzemí a cestě autem k výstavišti budeme mluvit za chvíli. To byl příběh sám o sobě.  

Veletržní vychytávky

  1. appka – stáhli jsme si do mobilu praktickou aplikaci, ve které se dala najít jednotlivá vydavatelství i umístění jejich stánků (asi by bylo lepší mít jednotlivé haly vytištěné v ruce, blbě se pak v nich orientovalo, když jsme hledali konkrétní stánek), celkové rozložení hal a stánků nebo třeba herní novinky 
  2. úschovna zavazadel – tam se daly hry, bágly apod. odkládat během dne, abyste je nemuseli tahat všude s sebou (poplatek za uskladnění: 3 EUR za zavazadlo, když tam budete něco přihazovat nebo si z toho něco brát, tak další 2 éčka, úschovnu najdete v hale 7, je otevřena od čtvrtka do soboty od 9:30 do 19:00 hodin a v neděli od 9:30 do 18:00 hodin)
  3. doručení – možnost poslat si hry kamkoli po světě, po Evropě třeba 5kg balík za 20 eur, 10kg za 26, 20kg za 36 a 30kg za 47 éček 
  4. tašky, batohy? – pokud nemáte nic na deskovky, můžete si koupit ofiko Essen Spiel deskoherní tašku (něco ala ikea) za 20 éček a vyzvednout si ji tam (na stánku Merz Verlag v hale 6 - stánek 6B406), dostanete i nějakou hru a reklamní předměty, POZOR!!! deskoherní batohy jsou letos (2024) úplně zakázaný, aby jima lidi nevráželi do jiných lidí a neshazovali při otáčení hry ze stolu, takže s sebou kufr na kolečkách nebo tašku přes rameno nebo obyč malej bágl na záda

Essen_34

Cesta do Mekky

Jeli jsme celá rodina v 5 lidech autem. Ubytko jsme pořídili šikovně dávno dopředu i s parkováním zdarma asi 40 minut chůze od výstaviště. Měli jsme jít pěšky nebo si buknout dobrý parking u veletrhu… Prostě kdybychom věděli to, co teď, udělali bychom to jinak. Ale o tom až za chvilku. 

Už cesta do Essenu byla tortura. 10 hodin jízdy autem po překvapivě strašidelných západoněmeckých dálnicích, které by se i od velice nedokonalé D1 mohly učit, jak má dálnice vypadat. Strašné drncálnice, samé uzavírky, kolony, kamiony ve všech pruzích… A tohle jsme si užívali celý den. Takže příště bychom asi zkusili jinou dopravu. 

  • Auto: cca 10 hodin, cca 4000 korun za naftu, kolony, dálnice ve výstavbě, náročné řízení, nutnost cestovat ideálně ve dne za světla (ale zas holt cena celé cesty je 800 na hlavu)
  • Letadlo: letí do Düsseldorfu, což je coby kamenem dohodil a zbytek do Essenu došel pěšky – třeba Eurowings mají nyní jednosměrnou letenku za 1000+ Kč, jenže pak by nás čekalo ještě cestování do Essenu a v Essenu cesta na veletrh
  • Vlak: třeba za 2 500 Kč jedna cesta, ale s přestupem a 9 hodin cestování
  • Bus: jede tam noční nepřestupový Flixbus třeba za 1300 a ráno jste v Essenu, poměr cena/výkon asi nejlepší (v roce 2024 zkusíme a poreferujeme)

 1. rada: Pokud vyrazíte autem, počítejte, že vám cesta zabere celý den a že bude úmorná. 

 2rada: Dobré ubytování lovte hodně dopředu, ideálně v docházkové vzdálenosti od veletrhu. 

Jeli jsme sem na jediný den kvůli pracovní schůzce s Oink Games – to jsou naši spolupracovníci z Japonska, od kterých sem v pololokalizaci dovážíme už 7 her (EDIT listopad 2023 - ta osobní schůzka v Essenu pomohla dotáhnout distributorskou smlouvu a stali jsme se výhradními distributory této japonské značky u nás a dohodli se i na několika komplet českých lokalizacích) . Dnes už nám prošlo rukama 12 jejich her. 

7oinkovek v řadě

Navíc jsme introverti, takže víc dní bychom to asi jako celá rodina nedali. Bylo jasné, že toho za jeden den moc nestihneme, takže jsme měli dietní plán. Ne megalomanskou představu, že si projdeme všechno a uvidíme všechno. 

3. rada: Mějte dietní plán

Takže jsme si nakonec řekli, že půjdeme jen po české stopě, pozdravíme kamarády z českých vydavatelství, navštívíme stánek Oink Games a jinak se budeme jen tak koukat kolem. V hale č. 2 byli Oink Games (měli jsme předem domluvenou hodinovou schůzku s naší evropskou spojkou Beou Wu) a Albi (tam měl být Jindřich Pavlásek, spoluautor naší hry Dorty jsou vrženy). Ve vedlejší hale č. 5 jsme pak měli v plánu pozdravit kamarády Štěpána a Ivanu z Dina a lidi z CGE. 

4. rada: Parkování si zajistěte předem, a pokud ne, určitě se k výstavišti nevydávejte autem

Parkoviště kolem výstaviště (Messe Essen) jsou během veletrhu plná, a tak nás vyhnali po dálnici A 52 na parkoviště číslo 10, což je obří plocha za městem. Prodírali jsme se tam v koloně asi 30 minut. To parkoviště je obří – a fronta lidí na pendlující autobusy taky. Na její konec jsme šli tak dlouho, že jsme se pak raději přidali k tisícům meeple people a šli necelou hodinku k výstavišti pěšky. 

Brown Collage Hair Beauty Salon Facebook Post

Po 45 minutách jsme si mohli vyfotit ceduli Essen, kterou se nám včera v noci při příjezdu vyfotit nepovedlo. Ranní jogging protáhl těla. Tento start dne nás rozesmál (někteří chvilkami i plakali nebo sprostě nadávali), hodně jsme točili. Tady je video z našeho tripu od parkoviště na veletrh

Odpo cestou zpět na parkoviště už to byla pohodička, nikde ani noha, většina lidí chytla poloprázdný šatlbus z autobusáku kousek od veletrhu. Cesta z veletrhu na parkoviště č.10 vedla přímo kolem autobusů a šatlbusy na parkoviště 10 se daly poznat jednoduše podle cedule Parkingplatz 10. A jezdily co 20 minut. 

Selfíčka z Essenu

To musí být. Selfíčka jsou potřeba. My máme fota s Beou z Oink Games, Jindrou, spoluautorem hry Dorty jsou vrženy (hrál v Albi stánku Jana Žižku a na selfičko jsme ho museli urvat násilím, jak byl zaneprázdněný), s Ivanou a Štěpánem z Dina, kde jsme zrovna ulovili i planeťáka a rexíka Martina (Anekena) Hrabálka. No a pak máme na fotce dvě Kavky – ty se fotí (zbylé dvě malé Kavky už se fotit odmítají).

Essen_29Essen_8

5. rada: Obrňte se trpělivostí

I ti, co neměli pracovní pochůzky a jen se koukali, to měli náročné. Tchýňka s dětmi vlastně jen pořád na něco někde čekali ve frontě. Na cokoli – na wecko, jídlo, pití, místo k sezení, podívání na nějaký hry. Kamarádi z domova se furt smskama ptali: a hráli jste něco? Odpověď jim dal Dalibor Janda:

Hráli jsme kličkovanou, vždyť to znáš…

Popravdě – představa, jak hrajeme, někdo nám v angličtině něco v tom rachotu vysvětluje a zezadu do nás furt někdo šťouchá, to nás ani nelákalo.

Blue Summer Beach Photo Collage

Pokud chcete jen mrknout, tady je ve 13minutovém videu, co jsme za ten den viděli, kudy jsme prošli. 

Hlavním cílem byla pracovní schůzka s Oink Games, proto jsme do Essenu jeli. Oink Games se spojili s dalšími dvěma japonskými vydavateli a měli fakt megastánek uprostřed haly č. 2. Krása. I jsme se pokochali, něco pokoupili (třeba rozšiřko k Ponorce, které se jinak v Evropě koupit nedá), hodinu anglicky pošprechtili a frrr zas dál. Stánek měli nádherný a zas jiný set up než dřív. Moc se nám líbí, jak pořád něco vylepšují. Po prvním dni už měli některé tituly vyprodané. Je to hukot. Víc v článku přímo o Oincích na Essenu

Essen_30

6. rada: Bacha, Essen bolí a smrdí

Jinak to bylo fakt hodně náročné. Na veletrhu nejsou židle. V podstatě nikde si nesednete. Ani na jídlo nebo pití. Na vše se stojí fronty. Na záchod, na jídlo, na kafe, na hraní, na nákupy… Lidi sedí různě po zemi, na schodech, venku na dvoře. Asi jediné sezení, co jsme viděli, bylo u bufáče u jednoho vchodu (Eingang West), tam se zas stála fronta na každou židli. Když jsme ulovili stůl, už jsme ho nepustili, nechali tam tchyni a děti a šli dořešit pracovní schůzku a poslední důležité pochůzky bez nich.

Takže naše rada? Campingovou židličku s sebou nebo si oblečte to, v čem si klidně dřepnete na špinavou zem. Zdobit stejně nebudete, všichni jsou tam dost zpocení a hodně lidí fakt nevoní (už chápeme, proč tu tolik lidí místo báglů na zádech mělo kufry na kolečkách, pak nebyli tak zpocení). Páč táhnout tašky plné deskovek, na zádech narvané batohy, je to prostě šichta a sportovní výkon a na konci dne budete zvalchovaní, zpocení, ztahaní a s bolavýma nohama (my nachodili nějakých 15 km, možná víc – a 8 z toho byla procházka z parkoviště a pak zase zpět).

Fyzicky Essen fakt bolí. Pro introverty jako my je to těžká šichta a víc než den bychom nedali. Alice by prý možná dala dva dny, kdyby tu byla sama a nemusela se ohlížet na zbytek letky. Protože na focení a točení (Alice má jutuberkulózu a ráda pro vás sbírá obrazový materiál) je to tu skvělé. A Alice chce reportovat – ten jeden den jen točila, fotila, řešila, vyzvedávala a druhý den by si to možná i víc užila. Ten první a jediný nebyla ani na záchodě, ani nejedla. Bo nebyl čas. Tak třeba příště bude. Jen tak bloumat a koukat na hry a hledat třeba další možné pololokalizace nebo lokalizace.

7. rada: Do Essenu neberte děti. Žádné šťastné děti jsme tam neviděli. Ani ty naše.

Essen_rudl_3

8. rada: Rudlíka s sebou!

Fakt. Berte cokoli, kam se vejde hodně deskovek. Pokud tu chcete hodně nakupovat, inspirujte se všemožnostma, co tu lidi vlekli za sebou.

  • nejvíc tu bylo pevných tašek z Ikey nebo Decathlonu
  • hodně samozřejmě frčely deskoherní batohy
  • taky obyčejné cestovní kufry na kolečkách
  • byly k vidění i obří vozíky (jaké známe z polských pláží)
  • gerontokárky (seniorské nákupní tašky na kolečkách)
  • rudlíci všech velikostí

Rudl, na něm 10 her připoutaných gumicuky. Proč ne. Někteří lidi jsou magoři. Deskoherní batohy tu lidi nosili místo kabelek. My si koupili pár kapesních her a hodili je do batůžku. Jsme nižší liga. Přitom doma rudlíka máme, bezvadného, skládacího. Tak třeba příště. A ať už nám nikdo neříká, že je krize a lidi nemají peníze. Chacha. 

Beige minimalist photo collage

A kolik celá ta sranda stojí?

Než si koupíte první hru, vyjde jediný den v Essenu za rodinu přes 20 000 Kč. Pokud jedete jako my autem v 5 lidech a platíte za naftu, ubytko, parking, jídlo a jedete jeden den tam, tam přespíte, jeden den si dáte veletrh, pak tam přespíte, a jeden celý den frčíte zas dom. A to nepočítám psí hotel, který jsme platili, abychom vůbec mohli odjet.

Jak si to po sobě tak pročítáme, spíš jsme mnohé z vás možná od té pouti odradili. Nechceme vás odradit, chceme vás na SPIEL Essen připravit. Ti, které svými reporty děsíme, se ptají, proč by tam tedy měl někdo jet, když to stojí tolik sil a peněz a ani tam nekoupí nic v češtině? 

Pár důvodů k cestě na SPIEL Essen pro obyčejné smrtelníky, které deskovky neživí:

  1. je to spektakulární, neuvěřitelné, každý deskovkář by to jednou za život měl vidět, je to jako cesta do Mekky nebo Svatojakubská cesta, je to pouť
  2. dají se tu sehnat hry nebo rozšíření, které jinde neseženete 
  3. můžete tu koupit hry, které česky vyjdou třeba až příští rok
  4. potkáte tu autory her, influencery, osobnosti deskoherního světového jeviště
  5. můžete se stavit na stánku svých oblíbených vydavatelů, a to je zážitek
  6. na jednom místě potkáte i spoustu českých vydavatelů, youtuberů, autorů, prodejců

Tak co? Odradili jsme vás, nebo navnadili? Nebo už jste tam byli? Jaké to bylo? Napište nám. 

------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT před další cestou do Essenu:

  • Ubytko kupte klidně i rok předem, je levné (do tisícovky na noc a osobu) a blízko v dochozí vzdálenosti, což je značka ideál
  • Letos to zkusíme přímým busem z Prahy až do Essenu (zpáteční jízdenka na Flixbus pro 1 osobu stojí 2400), lístky jsme kupovali asi 5 měsíců předem 
  • Alice jede letos s kámoši s deskosvěta a rodinu nechá doma
  • Jede na první a druhý den veletrhu (čtvrtek + pátek), v sobotu je tam největší hell, v neděli je výprodej a hry za hubičku, aby vydavatelé vše nemuseli vláčet dom
  • Alice si bere minicamping skládací židličku, už jí není 20, aby stála celej den na nohou, v Essenu je sezení minimálně
  • V bonusovým dílu podcastu Problém prvního hráče o tom, jak se připravit na Essen, jsme objevili ještě pár dalších praktických rad či důležitých informací:
    1. Jídlo a pití s sebou (je to tam drahý a samá fronta)
  • 2. Ubytko na trase metra U, na které je i výstaviště, i když metro asi v době veletrhu nebude nic pro slabé nátury a klaustrofobiky
  • 3. Pak tam mají kluci v podcastu spoustu rad ohledně hraní, bazarů her, nákupů her, ale to Alice neřeší, nejezdí tam ani hrát ani moc nakupovat, má spoustu jinejch důvodů

-------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Lidé nám na sociálních sítích ještě doplňovali info a vlastní zkušenosti, takže přihazujeme

      1. Martin H.:  Moc pěkný článek. Já tento rok jel také poprvé. Jeli jsme na jeden den a to konkrétně na sobotu. ☝🏽Noční přejezd autem po dálnici. Mapy ukazují tři možné cesty. My jeli "prostřední" cestou. Cesta zabrala něco kolem 8h. Na dálnici se střídala neomezená rychlost s omezením na až 80km/h. Ale jinak cesta celkem pohodlná. ☝🏽Parkovali jsme na parkovišti P3, které bylo nonstop otevřené a při našem ranním příjezdu v podstatě prázdné. Parkoviště je přes ulici vedle výstaviště. ☝🏽 Také doporučuji si předem stáhnout oficiální aplikaci Spiel Essenu a strávit s ní trošku času tím, že si najdete kde jsou jaké stánky. ☝🏽 Jediná možnost sezení je opravdu u stolu, když jdete něco hrát jinak není šance. ☝🏽 Jíst se dá i v prostoru, co vypadá jako restaurace v 1 hale, kde se dalo i si sednout a najíst se u stolu (když byl volný). ☝🏽 Davy byly opravdu obrovské a postupně houstly. ☝🏽Předem jsem se zaměřil pouze na jazykově nezávislé hry a na doplňky k hrám. CGE nebo Laserox (a další) umožňovali objednání předem s možností vyzvednutí v Essenu. Pokud po něčem vyloženě toužíte, doporučuji se kouknout, jestli vydavatel nebo nějaký prodejce tuto možnost nabízí. ☝🏽Jediné šťastně děti jsem viděl v průchodu s jídlem, kde byly i něco jako dětské koutky, kde si děti barvily a různě tvořily nějaké věci nebo si prostě hráli. A občas u stánků s plyšáky. Jinak také moc nadšeně nevypadaly. Zvláště, když se jim v davu ztratil rodič u nějakého stánku, což bylo občas doprovázeno i zvukovými efekty. ☝🏽Další rok nabit zkušenostmi bych jel znovu, ale již bych zvolil noční cestu autobusem.
      2. Adam Š.: Místa na sezení bylo dost vzadu v hale 4, i v sobotu odpoledne tam bylo volno, a to dokonce i na soukromé hraní.
      3. Michal S.: My jezdíme jako parta už celkem dlouho a pokud se nemýlím, tak jsme letos byli už po 6té v řadě. Pár tipů: 
        1) Určitě to chce mrknout předem na seznam her (každoročně je online hned po GenConu a postupně se tam přidávají nové hry): https://boardgamegeek.com/geekpreview/63/spiel-23-preview
        2) Appka je od minulého roku, ale stále tam jsou chyby, takže některé hry to vyloženě ukazuje špatně a člověk pak letí do jiné haly než má 
        3) Sezení je trouble, ale dá se sednout jak bylo napsáno níže když si člověk jde něco zahrát (což není úplně jednoduché..), v sedmé hale na zem.. nebo v restauraci - v hale 3 vaří dobře, chodíme tam pravidelně
        4) parkování chce ideálně co nejblíže, pokud toho člověk hodně kupuje, pokud ne, tak je to celkem jedno. Ale když se přijede dostatečně brzy, tak je parkování takřka u výstaviště bez problémů
        5) cestování na noc je náročné, člověk tam nachodí 15 km za den a po celonoční cestě je to až nesmysl, takže to nedoporučuji. My jezdíme každoročně ve středu v poledne, vyspíme se na to a chodíme na expo ČTVRTEK a PÁTEK s tím, že nesčetně her je právě během čtvrtka už zcela vyprodaných (opravdu zásoba 50ks kopií na každé další ráno je málo)
        6) Letos snad poprvé měla předobjednávky valná většina vystavovatelů a pokud chcete mít jistotu, že se na Vás hra dostane, tak doporučuji si to zarezervovat/předobjednat. Dost často tam byla i sleva 
         
         
         
Oink Games: novinky z Essenu

Měli jsme s Oink Games (japonským vydavatelstvím, od kterého sem dovážíme v české pololokalizaci už 7 her) pracovní schůzku v Essenu. Na SPIEL Essen 23, největším deskoherním veletrhu světa. Jinak bychom na takovou megalomanskou akci nejeli, davy nejsou nic pro nás. Nakonec jsme ale byli rádi a vlastně si to svým způsobem i užili. Veletrh je to impozantní a pro deskovkáře je to jako pouť do Mekky. No a stánek Oink Games stál za to. Měli ho nádherně připravený. Taky jsme si tu ulovili několik jejich novinek, už je překládáme a na některé se určitě můžete těšit v češtině (zatím opět jen v pololokalizaci, ale na schůzku jsme jeli domlouvat i plné lokalizace některých kousků, držte nám palce). 

Essen_33

Novinky od Oink Games

Především je to Town 77 (Město 77), vylepšená verze hry Town 66 (Město 66), kterou už jsme měli připravenou pro českou pololokalizaci a už se nám málem tiskly české návody. Jenže Oinkové se rozhodli hru vylepšit, přidali hrací dílky, zvýšili jejich počet na 49, a tak teď místo 4 hráčů může město 7x7 stavět až 5 hráčů. A sólovarianta, která je v obou verzích, je v té novější přísnější a nenabízí úlevy. Hra je to mozkovarová, není rychlá a není legrační. Připomíná sudoku. Stavíte město o maximální rozloze 7x7 dílků, je tam hafo domečků různých tvarů a barev, ale v žádné řadě ani sloupci se nesmí opakovat ani barva ani tvar. Všichni hrají proti sobě a snaží se nemít na konci hry ve stojánku žádný dílek a všechny je včas udat. V sólu se pak snažíte položit co nejvíc dílků, než vám dojde stavitelský dech. 

  • čas: 15 min
  • věk: 9+
  • počet hráčů: 1–5 

Essen_23

Whale to Look

Velrybí hra, která vypadá nádherně. Samotná krabička i rozložená hra na stole. Ta nás uchvátila na první pohled. Už máme přeložený návod a brzy začneme testovat. A o co ve hře jde? V zátoce se prohánějí obrovské velryby a kosatky a jsou velkým lákadlem pro turisty. Společnosti organizující vyhlídkové plavby se perou o místo. Vy jste jednou z nich a snažíte se pro své turisty na lodičkách urvat nejlepší místo, kde si vyfotí kosatku nebo velrybu. Jak najít místo, kde tihle velikáni budou? Podle průzkumu počtu ryb v moři na jednotlivých 6 lokacích. Velryba se objeví tam, kde je ryb nejvíc, kosatka tam, kde je jich nejmíň. Na začátku není počet ryb znám. Hráči musí pomocí průzkumu určit počet ryb a snaží se uhodnout, kde se objeví velryba a kosatka, a podle toho umístí svou loď. Pokud se jim to povede, na konci kola získají body. Cílem je získat ve dvou kolech co nejvíc bodů. 

Herních dílků je v tradiční kapesní krabičce nejvíc ze všech oinkovek, co jsme kdy drželi v ruce. Fakt bambilion. A dřevěná velryba a kosatka? Ty jsou boží. 

  • čas: 30 min
  • věk: 9+
  • počet hráčů: 2–5 

Essen_19

Rozšíření k Ponorce (Deep Sea Adventure)

V Evropě se jinak koupit nedá, je určené jen pro asijský trh, ale v Essenu ho mívají a my po něm šli a ulovili. Jde o maličkaté rozšiřko s jednou novou kostkou a házecí miskou ve velikosti krabičky všech oinkovek. Na kostce je pár normálních numer (1, 2, 2, 3) a taky "X3" a "potápěč>?". Co znamenají? Kostičku můžete před hodem použít místo jedné z obyčejných kostek, a pokud vám padne X3, vynásobíte třemi to, co jste hodili na druhé obyčejné kostce, takže můžete popojít až o 9 políček. No a druhý symbol s potápěčem vás posune o tolik políček, kolik je potápěčů na cestičce před vámi. Samozřejmě musíte stát stejným směrem, a ne zády k nim. 

Ponorka_rozšiřko 

Nine Tiles Extreme

Poslední novinkou, kterou máme doma, je Nine Tiles Extreme. Známe starší Nine Tiles Panic (ta se bohužel pololokalizovat nedá, protože není jazykově nezávislá, ale je bezvadná), což je rychlostní puzzle. A varianta Extreme je stejná. Jen zběsilejší. Skládáte mřížku svých žetonů buď podle barev či tvarů. Na každé kolo máte jednu společnou tematickou kartu, která vám zadá, jak máte dílky poskládat. Nejrychlejší vyhrává tematickou kartu. Když má někdo 4 karty, je vítězem celé hry. Ale pokud získá kartu a ukáže se, že to nevyskládal dobře, dostane sice kartu, ale otočí si ji obráceně a je to jako černý puntík. Za dva takové puntíky jdete z kola ven a dohráli jste. 

  • čas: 15 min
  • věk: 6+
  • počet hráčů: 2–5 

Essen_18

Všechny nové hry máme přeložené, budeme je pořádně testovat, a co se nám bude opravdu hodně líbit a bude pololokalizovatelné, to přeložíme do češtiny. Uděláme český návod i videonávod, jak jste už u nás zvyklí. A něco určitě doplní řadu 7 her, které zatím od Japonců přinášíme na český trh:

  1. Ponorka (Deep Sea Adventure)
  2. Cirkus (Scout)
  3. Troika 
  4. Gorily (Durian)
  5. Boj o poklady (Flotsam Fight)
  6. Splašená sklizeň (Quickity Pickity)
  7. Startupy (Startups)

7oinkovek v řadě

A teď se ještě mrkněte, jak krásný stánek Oinkové v Essenu měli. 

Essen_15Essen_20Essen_21Essen_25Essen_24Essen_17

Essen_26

Letos se spojila 3 japonská vydavatelství a měli společný stánek. Byly tam moc zajímavé hry a třeba i nám známé Tokyo Highway, o kterém už jsme psali v rozhovoru s Danem Šáchou, milovníkem Japonska a deskovek. 

Essen_27Essen_28

7 oinkovek v české pololokalizaci

To jsou hry z Oink Games, které najdete v našem e-shopu

 

Dvě novinky z japonského vydavatelství Oink Games: Boj o poklady (Flotsam Fight) a Splašená sklizeň (Quickity Pickity) rozšířily řady našich pololokalizací na rovných 7. Už jsou ve skladu, v pondělí 25.9. startuje rozesílání. 

Pololokalizace = k jazykově nezávislé hře (na komponentech není nic napsáno) přikládáme tištěný český návod (drží ho prďácká křížová gumička, kterou od nás dostanete jako dárek). 

A jako všechny oinkovky, i tyhle jsou minimalistické, zábavné a vejdou se do kapsy. Jako obvykle jsme k nim připravili podrobné české návody a taky natočili videonávody, pokud nejste na písmenka. Navíc máme i hrací videa, abyste mohli okouknout, jak vypadá hra ve dvou. 

Splašená sklizeň (Quickity Pickity)

Nastal čas sklizně! Sbírejte ovoce, vytvářejte povedené sady a vydělejte majlant! Nebude to ale žádná procházka růžovým sadem. Jsou tu i další sběrači a zuřivě jdou po ovoci – stejně jako vy. Takže si musíte pospíšit. Navíc to všichni musíte stihnout, než se na scéně objeví tři opice! Jakmile se objeví, končí kolo. 

Japonská hra se v originále jmenuje Quickity Pickity, což je něco jako fofrsběr – a z toho vznikla naše česká Splašená sklizeň. Navíc jsme k ní připravili i podrobný český návod.

  • Počet hráčů: 2–5

  • Délka hry: 20 min

  • Věk: 6+

A jak se hra hraje? Všichni hráči najednou otáčejí lícem nahoru jeden žeton ovoce za druhým. Rychle sbírají ovoce a vytvářejí z něj sady na základě tvaru nebo barvy. Musí si ale dávat dobrý pozor na to, jaké ovoce sbírají, protože sady může tvořit jen ovoce se stejným výrazem obličeje a k tomu se stejnou barvou nebo tvarem. Karta tržiště přitom určuje, jakou odměnu za posbírané sady ovoce hráči na konci kola dostanou. Kdo vyhraje 3 kola, vyhrává celou hru.

 
 

 

Videonávod ke hře je tady.

Letsplejko (hra ve dvou) tu.

Boj o poklady

Plavíte se po světových mořích se skupinou lovců pokladů. Cenností jste už v hlubinách oceánu našli dost, a tak se vracíte domů. Jenže se strhne bouře a vaše loď jde pomalu ke dnu. Chcete zachránit všechny poklady, ale záchranné čluny mají omezenou kapacitu. A tak musíte zachránit aspoň to nejcennější. 

Možná budete tak šikovní, že se vám podaří zachránit všechny své poklady, zatímco poklady ostatních půjdou ke dnu. To se uvidí. Hraje se na 3 kola, na konci každého kola se rozdají žetony vítězných bodů, a kdo jich má na konci nejvíc, vyhrává, protože zachránil nejvíc pokladů. 

Japonská hra se v originále jmenuje Flotsam Fight, my jí říkáme Boj o poklady. Jako vždy jsme ke hře připravili i podrobný český návod.

  • Počet hráčů: 2–6

  • Délka hry: 30 min

  • Věk: 8+

A jak se hra hraje? Vyberte si člun (je jich 8 a jsou očíslované), na který položíte svůj poklad (hodnotu pokladu určují velká rohová čísla na kartě, čísla člunů pak menší čísla na bocích karet). Karta se pokládá ke člunu lícem nahoru. Poklady můžete nakládat jen na tolik člunů, kolik je hráčů (např. 3 hráči = 3 čluny). 

Můžete naložit pouze poklad vyšší hodnoty, než je poslední na člun položená karta. U každého člunu se tak tvoří vzestupná postupka. Konec kola nastane, když se někdo zbaví poslední karty. Vyhrává hráč s 0 kartami v ruce, prohrává ten, kterému v ruce zbyla nejvyšší karta (nejcennější poklad, který nedostal včas na záchranný člun). Po odehrání 3 kol hra končí. Vítězí hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů.

 
 

 Videonávod tu:

Letsplejko (hra ve dvou) tu: 

 

Ovládací prvky výpisu

16 položek celkem