Noctiluca

IMG-2494

Proč tak dlouhý článek? 

Alice nad Noctilucou a velice nedokonalým návodem strávila několik dní... Sepsat podrobně, jak se to tedy vlastně hraje, jí trvalo hodně přes 10 hodin. Pomáhalo jí cca 15 lidí z deskovkářské fejsbůkové skupiny Deskovky tři bratři. Tolik práce jen, aby se lidem dobře hrála hra s nešikovně napsanými/přeloženými pravidly... Ale dává nám to smysl, Noctiluca je skvělá hra, jen návod stojí za bzum. A tak jsme hru prozkoumali, nafotili, doplnili a popsali. Hodně zkušení hráči, kteří mají všechny herní mechaniky v malíku, možná všemu rozumí, pro ně tento článek určitě není. Je pro hráče jako jsme my. Kteří si občas rádi zahrají nějakou pěknou hru, ale nesmí být těžká a pravidla musejí být srozumitelná. Nemělo by se stávat, že má hráč při hře 20 otázek, na které nezná odpověď. Ne každý má s kým to probrat. Proto návod bereme jako srdce hry a zakládáme si na jeho srozumitelnosti. Špatný návod totiž může hráče od hraní odradit. My chceme k moderním deskovým hrám naopak lidi přivádět a hraní jim zjednodušovat.

50 Noctiluc jsme nabízeli i u nás v e-shopu, ale už jsou vyprodané. A další nebudou. Ani u nás, ani jinde, česká verze skončila. 

NOCTILUCA

Jazykově nezávislá hra (to znamená, že nic z herních komponent nemá popisky, text je jen v návodu) Noctiluca je krásná strategicky abstraktní hra pro celou rodinu. To znamená, že se u ní musí přemýšelt, plánovat, mít strategii, ale zároveň je hra nádherná na pohled. I na dotek. Nevím, jak vy, nás ale hrozně baví ty barevné kostičky. Líbí se nám i hrací podložka. Jen jsme místo panáčků pořídili skleněné žetony, líp se nám berou do ruky a nerozutíkávají se po stole. A na kostičky máme plátěný pytlík. Taky se s tím líp manipuluje, než když je taháte z a házíte do krabice. 

Příběh hry

Deska představuje jezírko uprostřed džungle, ve kterém žijí světélkující zviřátka zvaná noctilucy. Česky bychom jim mohli říkat svítilky. Noctilucy mají zázračné léčivé schopnosti, proto je budete sbírat do různých lahví ve skupinách tak, aby každá flaška léčila nějaký neduh. Láhve připravili léčitelé přesně tak, aby díky nim mohli dokonale uzdravovat lidi. Některé lahve mají větší hodnotu než jiné (je napsaná na kartě), ale je zase těžší je naplnit. 

IMG-2496

Noctiluca

  • pro 1-4 hráče
  • i sólo mód pro jednoho hráče (při něm otočíte hrací desku očíslovanou plochou nahoru)
  • cca na 30 min
  • 8+

Jak se hra hraje

Na začátku si každý hráč vylosuje jednu akční kartu, čili barvu noctilucy, za kterou při konečném počítání dostane body navíc. Kartu nikomu neukazuje po celou dobu hry. Pak se mezi hráče rovnoměrně rozdají všechny figurky (je jich 12, takže ve dvou hráčích má každý 6, ve třech má každý 4 a ve čtyřech má každý 3), to budou jejich lovci noctiluc. Nakonec si hráči vezmou 3 lahvičky na naplnění svítilkami a hra může začít. Nechají si však jen dvě a tu, co se jim moc nehodí, odloží stranou, všechny karty odložené stranou se pak zamíchají do lízacího balíčku. Dál hra pokračuje vždy se dvěma lahvičkami. Naplní-li nějakou hráč, hned si z nabídky (4 hromádky flaštiček vedle hracího plánu, vždy jsou horní otočené tak, aby na ně hráči viděli) vezme další. Hra je sice beznadějně vyprodaná a dotisk nebude, ale dá se koupit na německém Amazonu a dost Čechů si ji právě tam pořizuje.

Uprostřed je herní plán, do kterého nasázíte kostičky - ty představují ony světélkující bytosti, pro které se budete do hlubin jezírka potápět. Plán je rozdělen na políčka, do všech políček kolem středu dáte po čtyřech kostičkách a do všech vnějších políček po pěti kostkách. Jezírko je zaplněno a můžete nabrat dech a skočit do něj. 

Zbylé kostky?

Zbylé kostky dejte úplně stranou, ve hře už je nebudete potřebovat a neměly by se vám motat s vylovenými svítilkami ve vaší hře. Je jich asi o 30 víc, nejspíš proto, abyste v každé hře měli jiné počty barev kostek. 

Žetony

Na začátku hry se žetony rozdělí podle typů (žlutý půlměsíc, červená květina, hnědý strom) na tři hromádky a v nich se dávají podle bodové hodnoty (největší dolů a postupně podle hodnoty nahoru). Některé žetony jsou za bod, jiné třeba za osm bodů. Žetony získáváte během hry (otočené vyšší hodnotou nahoru) a pak ještě můžete dostat bonusové žetony na konci (otočené nižší hodnotou nahoru).

Začínáme

Nejmladší hráč bude začínat a ten si k sobě vezme žeton začínajícího hráče a otočí ho jedničkou nahoru. To znamená, že se hraje první ze dvou kol hry. My pak po rozehrání hry obvykle tento žeton dáváme doprostřed hrací desky, kde ukazuje kolo a směr hraní. Ve druhém kole se totiž pojede proti směru hodinových ručiček.  

Jak se sbírají svítilky

  1. Vemte jednu svou figurku, postavte ji na břeh (kolem jezírka je jich 12, na fotce jsou červeně označené, na jednom břehu smí stát jen jedna figurka)
  2. Označte směr/línii, kudy se vydáte
  3. Zahlašte číslo, které budete lovit
  4. Z vybrané cestičky si vemte všechny kostičky se zahlášeným číslem

IMG-4322

Modře označené cesty a křížky ukazují, kde na plánu břeh není a kudy se tedy nedá jít na lov noctiluc.

IMG-4323

Ze břehu pak vyrážíte po cestě v přímé liníi jedním z dvou možných směrů.

Plnění lahví

  1. Při vkládání svítilek do lahví už nehraje roli hodnota kostky, ale jen její barva.
  2. Za každou plnou flašku dostanete bodový žeton (viz foto).
  3. Ten si položíte barevnou stranou před sebe.
  4. Kartu nádoby si položíte před sebe obrázkem dolů.
  5. Kostky z naplněných lahvi vrátíte do krabice,  

unnamed (3)_1

Získané žetony za zkompletované lahve. Berete si žeton toho typu, který je nakreslený na příslušné lahvi na vaší kartě.

Co s přebytečnými kostkami? 

I v tomhle bodě se deskovkáři často neshodnou, protože není v návodu jednoznačně rozespán a každý mu tedy rozumí trochu jinak, proto jsme přepečlivě pročítali návod, diskuse a názory a došli jsme k tomu, že je to takto:

Co z kostek neupotřebíte, posíláte dál. Další hráč si z nich smí jednu vzít, pokud ji má kam uložit. I on pošle zbylé kostičky dál a ty takto krouží dokola, dokud nejsou rozebrané všechny kostičky, které by se někomu hodily. Nevadí, že si někdo nevybere. Podle návodu mají přebývající kostky kroužit v nabídce, dokud se byť jediná někomu hodí. Teprve, když už nikdo žádnou zbylou kostku nechce, kostky se odhodí do krabice. Teprve pak si všichni postupně od toho, kdo nabídku kostek posílal, vyhodnotí své lahve, vymění za žetony atd. 

Ve hře dvou hráčů si první vezme, co se mu hodí, pak dá zbytek kostek druhému hráči a ten si taky vezme vše, co se mu hodí. Tady omezení na jednu kostku neplatí, protože si stačí představit, že první si vzal vše, co se mu hodilo, poslal zbytek, druhý si vzal jednu, poslal prvnímu, ten logicky nic nechce, tak zas kostky pošle druhému... Takže druhý si rovnou vyzobe, co chce, a pak kostky vrátí do krabice. 

unnamed (8)_1

Konec prvního kola

Jakmile na hrací plochu umístíte poslední figurku, končí první kolo. Dejte z desky pryč všechny figurky, znovu je rovnoměrně rozdejte mezi hráče. Vezměte pryč i všechny kostky a znovu je náhodně rozmístěte podle pravidel do jezírka. Někdy jich bývá míň, protože leccos zůstalo v nenaplněných lahvích, tak je rozprostřete co nejrovnoměrněji do jednotlivých hracích polí. 

Druhé kolo

Pak hrajete druhé kolo, hráči se střídají proti směru hodinových ručiček a hraje se opět do postavení posledního panáčka na břeh jezera s noctilucami. Po dohrání druhého kola je konec hry a spočítá se, kdo zvítězil. 

unnamed (6)_1

Na zadní straně karet favoritů - barev noctiluc, které hráči hlavně sbírají, je info, za co se počítají body. Za žetony, lahve, favority a páry. 

Rozdělení zbylých žetonů

Kdo má nejvíc žetonů daného typu, vezme si před finálním sčítáním zbytek všech žetonů té barvy/typu k sobě. Mají-li dva hráči shodný počet žetonů, zbylé žetony daného typu si mezi sebe spravedlivě rozdělí (zbydou-li nějaké, odloží se stranou). Tyto žetony už si před sebe ale pokládáte šedivou rubovou stranou nahoru = jsou tedy vždy pouze za 1 bod. 

Jak se získávají body

  1. ŽETONY Do celkového skóre si započítejte všechny body uvedené na vrchní straně vašich žetonů, nesmíte je otáčet, jsou otočené nahoru buď lícem (ziskané při hře) nebo rubem (získané na konci hry převahou v dané barvě žetonu).
  2. LAHVE Připočítejte si body za lahve, na nichž je číslo. 
  3. FAVORITI Za každou svítilku vašeho favorita v naplněných lahvích máte 1 bod.
  4. PÁRY Za každý pár jakkoli barevných kostek v nenaplněných lahvích máte 1 bod. 

Kdo získá nejvíc bodů, vyhrál. Pokud má více hráčů stejný počet bodů, zvítězí ten, kdo naplnil více lahví. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sólo mód

Tuhle skvělou hru si můžete zahrát i sami. Při sólo módu otočte hrací desku očíslovanou stranou nahoru. Doprostřed položte startovací žeton s číslem jedna určený pro první kolo, šipka má směřovat mezi dvě pole označená fialovou 4 a fialovou 5. Kostičky po ploše rozdělíte normálně, ale panáčků použijete jen polovinu. Tedy 6. Zbylých 6 dáte stranou, s těmi se v prvním kole nehraje. Věechny karty lahví smíchejte a položte obrázkem dolů k hrací ploše. 

Trochu jinak se vybírají nádoby a trochu jinak se pracuje s přebytečnými kostkami. Na nádoby tu není nabídka na stole, ale prostě si z lízačího balíčku s nádobkami líznete dvě karty, jednu si vyberete a druhou dáte dospodu lízacího balíčku. No a co s přebytečnými kostkami? Dávejte je k bouři (do rohu hracího plánu k černé kostce). Teď hrajete proti černé kostce a každá vaše neumístěná kostička je pro bouřku 1 bod.  

unnamed (4)

Bouře

Po každém vašem tahu se nad jezerem s noctilucami rozpoutá bouře, některá svítící zvířátka bouře zahubí. 

  1. Sejměte vrchní kartu, mrkněte, jakou má barvu a symbol (hnědý strom, červené slunce nebo žlutý měsíc).
  2. Podle toho, jaký žeton na ní je namalovaný, přidělíte bouři skutečný žeton. V každém tahu tedy získá 1 žeton.
  3. Žeton položte k černé kostce nahoru tou stranou, kterou byl otočený nahoru i ve sloupečku žetonů. 
  4. Hoďte černou bouřkovou kostkou, podle toho, jaké číslo padne, musíte z barevné části (na herním plánu jsou tři: se zelenými čísly, s fialovými čísly a s béžovými čísly), na kterou ukazuje šipka na startovním žetonu odebrat všechny kostičky z políčka s číslem, jaké padlo na černé bouřkové kostičce. V návodu je to jinak, ale je to tam špatně přeloženo. 
  5. Pootočte startovací žeton ve směru, kterým ukazuje šipka na obvodu vnitřního kruhu tak, aby vnější šipka ukazovala do další barevné části hrací desky. Tedy třeba že se posune z místa mezi fialovou 4 a 5 mezi béžovou 4 a 5. Další bouře nadělá škody v béžové sekci.    

IMG-4318

Startovní žeton ukazuje šipkou do fialové sekce, na bouřkové černé kostce padlo číslo 5, a tak musíte bouřce dát všechny kostičky ve fialovém políčku číslo 5.

I v bouřkové sólo variantě se hraje na dvě kola. Když umístíte poslední šestou figurku, končí první kolo. Figurky se neberou z hrací plochy, zůstávají tam a blokují místečka na březích. Kde stojí lovec noctiluc, tam ve druhém kole už další nesmí. Z krabice vemte odložených a dosud neodehraných zbylých 6 figurek, otočte startovní žeton na druhou stranu (změní se směr jízdy) a nastavte šipku ke správné barevné části hrací desky. 

Závěr sólo hry

Nejdřív vyhodnoťte žetony, v sólo módu se to dělá jinak než ve více hráčích. Když máte převahu v nějaké barvě žetonů vy, berete si všechny zbylé žetony dané barvy. Když má převahu bouřka, bere si jen jeden. Ať už jeden nebo víc, tyto žetony se vždy otáčejí šedivou stranou nahoru - za jeden je tedy vždy 1 bod. 

Návod praví: "Skóre se počítá podobně jako při hře více hráčů", dále je to už ale trochu v mlze a známe 2 varianty počítání bodů. Je jasné, že bouře je jako by protivník a počítáte zvlášť svoje a pak její body. V návodu se výslovně nepíše, že by si hráč měl počítat páry, flašky, favority. Píše se jen o žetonech a v bouři zabitých noctilucách. Která varianta je správná, jsme řešili s kolegy deskohráči ve skupině Deskovky tři bratří asi 10 hodin.  

VARIANTA A - Počítají se jen žetony (horní strana) a mrtvé noctilucy. Vy si spočítáte žetony, bouřce spočítáte žetony a 1 bod za každou mrtvou svítilku v jejím rohu. Od vašeho skóre odečtete skóre bouřky, máte - li pak alespoň 1 bod, vyhráli jste. Varianta A je ale setsakra těžká a zdá se nám, že to asi nebude to pravé. 

VARIANTA B - Na začátku si losujete favorita. Vy si počítáte nejen žetony, ale i páry, flašky a favority a výsledné skóre poměříte se skóre bouřky, kdo má víc, vyhrává. Nebo jinak: od vašeho skóre odečtete body bouře, pokud se dostanete nad 0, vyhráli jste. Tohle už je hratelné. Za nás asi to pravé. I když první sólovku Alice dala za -35 a druhou za -14:) No co, učený z nebe nespadl...
 
 
Naše tipy

1. Co nám dotekově, vizuálně i herně vadí, jsou figurky. Protože často padají a kutálejí se po stole. Dají se místo nich použít třeba skleněné žetony (řílá se jim taky pecky, kabošony, mugle či countery, to v případě, že se za jejich pomoci počítají životy) vel. 12-18 mm (náš odhad). Máme jich doma zásobu, používáme je třeba i u abstraktky Nova Luna na zakrývání splněných úkolů, je pod ně vidět a dobře se kontroluje, že hráč schválně či omylem nepodvádí. Napadlo nás použít i další hrací kostky. Buď číselné, člověk by na nich otočil nahoru stranu, jejíž cifru bude lovit. Nebo kostky bez čísel. Hezké mají třeba tady. Ve stejném obchodě můžete dokoupit třeba i meeply (panáčky) do Carcassonne. 

unnamed (3)_2

2. Na kostičky máme velký látkový pytlík, pracuje se s ním líp než s krabicí, nezabírá tolik místa a na kostičky není vidět, takže se víc nestranně berou a rozestavují na začátcích kol do jezera. 

3. Pokud vám taky bude vadit stále rovnat žetony s bodovým ohodnocením za naplněné lahvičky, můžete si na ně koupit 3D pořadač. V tomhle obchodě mají zajímavé komponenty i ke hrám Karak, Na křídlech, Takenoko a dalším. Pořadač si můžete vytisknout sami na své SD tiskárn dle tohoto vzoru. A co víme, tak je možná budou nabízet i v Myším doupěti, za nás asi nejlepší obchdůdek s 3D sarapatičkami k hrám v celé ČR.

unnamed (13)_1