Šachový slabikář: úvod do šachové hry pro nejmenší

Dočetli jsme prima knihu, která se hodí ku přečtení nejmenším hráčům, kteří zatím o hře skoro nic neví a potřebují dostat chuť si šachy zahrát. Poutavou formou doplněnou mnoha krásnými ilustracemi a básničkami o šachách se děti doví, jak dobrodružná ta hra je, o co v ní jde, jak se hraje a co se při jejím hraní naučí. Knihu Šachový slabikář od Inny Veselé a Jiřího Veselého jsme ulovili tady.

 

unnamed (6)

Co se děti z knihy doví kromě toho, že jsou šachy bezvadná hra?

  • že šachovnici před sebe hráči položí tak, aby měli oba dva bílé pole v pravém dolním rohu
  • že při základním postavení vedle sebe stojí ZLEVA: věž, koník, střelec, král a královna (ta ctí barvu, čili bílá stojí na bílém poli, černá na černém a král je po jejím boku), pak zas střelec, koník a věž
  • že když pěšák/pinčl dojde na druhou stranu šachovnice, vymění si ho hráč za dámu, věž, koně nebo střelce, obvykle zvolí samozřejmě dámu
  • že takových nově vzniklých figur může být ve hře tolik, kolik je tam pinčlíků
  • že jedna partie obvykle trvá zhruba 40 tahů a jak se partie zapisují
  • že každý tah musí mít nějaký smysl
  • že existuje pravidlo DOTKNUTO = HRÁNO (které figury se dotknete, tu už musíte odehrát)

unnamed (7)

Start hry

  • obvykle se začíná tahem pinčlíka před králem o dva kroky dopředu
  • někdy ten samý tah ale před královnou
  • pak jde při zahájení hry hlavně o to aktivovat figury, dostat je tzv. na rozhledny, tedy do výhodnějších pozic, kde mohou víc bránit či útočit a co nejdřív udělat rošádu a uklidit krále do bezpečí a také aktivovat věž

Braní pěšce mimochodem

  • pěšce smí brát mimochodem jen pěšec protihráče
  • příkl. černý pěšec smí vzít bílého jen v případě, že bílý udělal dva kroky vpřed, čímž se ocitl vedle černého pěšce

Jak se dělají rošády

  • existuje malá a velká rošáda podle toho, na jakou stranu se král přesune, na jednu stranu je to o víc polí než na druhou
  • rošádu může každý hráč udělat jen jednou za celou hru
  • před tím nesmí pohnout ani danou věží ani králem a král nesmí být v ohrožení ani ve chvíli rošády ani před tím
  • nesmí být v ohrožení ani žádné pole, přes které by krl měl při rošádě jít
  • král popojede k věži  ta ho pak přeskočí

Síly figur v přepočtu na počet pěšců

  • koník + střelec = 3 pěšci
  • věž = 5 pěšců
  • dáma = 9 pěšců

PAT a MAT

  • nejsou to kamarádi z kreslené pohádky pro děti, ale konec hry
  • PAT = král nemá kam jít, ale není v přímém ohrožení = nikdo tedy nevyhrál a hra končí remízou
  • MAT = král nemá kam jít a je v ohrožení, kdo ho ohrožuje, vítězí
  • REMÍZA = když zbydou jen oba králové, nikdo nemůže vyhrát

unnamed (8) 

Básnička z knihy Šachový slabikář

 

Seřazeny pěkně v šiku

stojí řady bojovníků.

Vidíš, pohlédneš-li na ně,

stejný šik na každé straně.

 

Nejdřív prozradit ti mohu:

věže pevně stojí v rohu.

U nich potom, stranou, z boku,

jezdci nachystaní k skoku

mezi nepřátele. Vedle

střelci štíhlí jako jedle.

 

A kdo urpostřed? Co dále?

Dáma. Po boku má krále.

Někdo z vás se možná bojí,

že splete, kde dáma stojí.

Bílé dáme, na mou duši,

jenom bílá barva sluší.

Naopak zas dáma černá,

ta je černé barvě věrná.

 

Ještě všimněte si sami!

Před těmito figurkami

osm pěšců v řadě stojí.

Všichni připravení k boji. 

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení