Autoři hry Medvěd Wrr

Jak z loga vyrostlo medvědí impérium
Znáte roztomilého Medvěda Wrr? Stojí za ním duo grafiků z Hradce Králové. Spolužáci ze střední Michal Široký a Jaromír Štejnar si už ve škole potají posílali komiksy kreslené pod lavicí. Dnes spolu podnikají. Medvídek měl původně sloužit jako logo jejich firmy, nakonec je ale nadchl tak, že okolo něj vybudovali celé impérium. Píšou o něm knihy a s Michalem Ekrtem z herního vydavatelství ADC Blackfire podle knihy stvořili dokonce karetní hru.

Rozhovor s autory karetní hry Medvěd Wrr jsme dělali do našeho 4letteru - newsletteru o hrách a hraní (2/2021). Celé vydání najdete tady.

 Medvěd Wrr (3)

Popis fotky: Zleva Michal Ekrt, Jaromír Štejnar a Michal Široký

 

Příběh Medvěda Wrr začal už na střední škole, že?
Michal Široký (MŠ): Oba jsme už tehdy malovali. Byly to spíš takové legrácky. Třeba při matice jsem nakreslil nějaký obrázek, poslal ho Mírovi, on ho rozvinul do příběhu a po hodině už z toho byl komiks.

Jaromír Štejnar (JŠ): Míval jsem z těch obrázků záchvaty smíchu, dokonce mě občas učitelé vyhazovali za dveře.

A jak se středoškolské přátelství přehlouplo ve společné podnikání, které vám vydrželo dodnes?
MŠ: Někdy po střední, to jsme byli spolu na vysoké, si chtěl Míra koupit tričko s nějakým vtipným obrázkem. Hledal na netu a našel e-shop Bastard, který protřídí různé nápady grafiků a ilustrátorů a ty nejlepší dává na trika. Napadlo nás, že bychom mohli přispívat taky. Mírovi se líbilo, že by si mohl sám navrhnout tričko a ještě by za to dostal peníze.

JŠ: Byl jsem přesvědčený, že jsem nejlepší, i když jsem vlastně z grafiky tehdy ještě moc neuměl. No, moc jsem nepochodil. Naštěstí se z konstruktivní kritiky nehroutím – naopak jsem se díky ní zlepšoval. Nakonec jsem se mezi elitní grafiky Bastardu dostal a řekl jsem Michalovi, ať to zkusí taky.

MŠ: Prošel jsem si nachlup stejnou cestu. Míra se mě snažil varovat, ale taky jsem si připadal jako borec, co ví všechno nejlíp a má jen geniální nápady. Přišel jsem domů a nakreslil nějakou tragédii.

JŠ: Oba jsme se v Bastardu vypracovali na top grafiky. Bavilo nás to, trochu jsme soutěžili i mezi sebou. Nakonec jsme dělali zhruba 40 % všech obrázků.

Ale rozhodli jste se skončit. Proč?
MŠ: Řekli jsme si, že to zkusíme sami a rovnou v zahraničí. A zase jsme začínali od nuly. Mysleli jsme si, že když jsme v Česku nejlepší, prorazíme i ve světě. Nakonec jo, ale trvalo rok dva, než jsme se vypracovali k tomu, aby od nás lidi začali trička kupovat.

V čem byl oproti Česku takový rozdíl?
MŠ: U nás je deset grafiků, kteří za měsíc stvoří pět obrázků a z toho se tady vybírá, ale v USA přibude za týden pět set designů a z toho si vyberou jeden jediný. Konkurence je naprosto šílená. Nejdřív se nám podařilo prodat designy do Francie, Německa, nakonec i do té Ameriky. V té době nám bylo už čtyřiadvacet, plánoval jsem svatbu, příjmy byly nahodilé. Skvělý kšeft se povedl třeba jednou za rok. Potřeboval jsem stálý příjem, nedávalo smysl jednou za rok vydělat a pak být zase na suchu. Tak jsme založili svůj e-shop a tu světovou grafiku přitáhli zpátky do Česka.

A tehdy vznikl Medvěd Wrr?
MŠ: Potřebovali jsme logo pro naši nově vzniklou firmu Pandemic…

Pardon, proč zrovna Pandemic?
MŠ: Chtěli jsme tím světu říct, že naše trička se budou šířit jako nemoc do všech stran.

Trefný název...
MŠ: Míra měl za úkol namalovat pro firmu logo a Pandemic mu evokoval pandu. Tak vznikl náš medvěd. I když se ještě nejmenoval Wrr.

JŠ: Nápad na to, aby kolem medvěda vznikl nějaký příběh, přišel od zákazníků. Neptali se ani tak na velikost trička, jako na medvěda. A tak jsme okolo loga začali tvořit celý svět. 

Medvěd Wrr (2)

Svět Medvěda Wrr:

  • Knihy Medvěd Wrr: Po přečtení zavřít, Medvěd Wrr: Zachraň knižní svět a Prckův deník
  • Karetní hra Medvěd Wrr (mimochodem ji prodáváme v našem e-shopu)
  • Medvěd má i svůj obchod (najdete v něm vše od čokolády přes kulichy, samolepky, placky a hrnky až po tašky)
  • Medvěda Wrr můžete sledovat na jeho webu nebo blogu, dále na Facebooku, Instagramu, Twitteru

Jak se dva bezdětní chlapi rozhodnout napsat knihu pro děti v hlavní roli s medvědem?
JŠ: Já myslím, že to bylo pro naše vnitřní dítě.

MŠ.: Původně to bylo určeno spíš pro puberťáky. Chtěli jsme dělat vtipné komiksy a na začátek dát pár stránek, kde medvěda představíme. Tak jsem k tomu udělal takové pohádkové, kouzelné intro. A ono se nám zalíbilo víc než komiksy pro puberťáky.

JŠ: Začali jsme se bavit o tom, že bychom pomocí té postavičky chtěli trochu změnit svět.

Povídejte.
JŠ: Chtěli jsme vyřešit problém, že děti tráví hodně času u počítačů. Říkali jsme si, že kdybychom jim nabídli nějakou cool knížku, mohla by je zaujmout a přitáhnout od monitorů ke čtení.

Byl to důvod, proč jste knihu postavili na moderní grafice, na jakou jsou děti zvyklé z počítačových her?
MŠ: Tenkrát za tím nebyl byznys, byl to punk. Prostě jsme udělali knížku tak, aby se nám líbila. Místo barevných duhových stránek vznikla temná, černá kniha, ale s roztomilým medvědem v hlavní roli. Tvořili jsme ji čtyři roky. A až když jsme ji po těch letech dodělali, položili jsme si otázku, jak ji vydáme. Kniha pro nás byla vedlejšák, živila nás hlavně trička. Dlouho jsme neměli odvahu z toho vystoupit, přestat dělat trička a začít s něčím jiným.

Medvěd Wrr (7)Popis fotky: První kniha s Medvědem Wrr

 

Zvládnout obojí nešlo?
JŠ: Nakonec ne, trička jsme zařízli a do knihy dali všechno. Najednou jsme byli bez peněz a potřebovali čtvrt milionu na knížku. Proto jsme zvolili crowdfundingovou kampaň na Hithitu.

Lidé si často myslí, že crowfundingové kampaně jsou snadná cesta k penězům, nechápou to jako náročnou dřinu, jak to známe my. Jaké jsou vaše zkušenosti?
JŠ: To je pravda, mnozí mají pocit, že jít na Hithit nebo Startovač je jako objevit se na titulní stránce Seznamu, kde lidi klikají jako o život. Nám ale bylo jasné, že koho si tam nepřivedeme sami, ten tam nepřijde.

MŠ: Dva roky jsme na kampani makali. Měli jsme připravený plán, co a kdy publikovat, chystali jsme odměny, videa, skládali k tomu hudbu. Podařilo se nám rozjet to tak, že v okamžiku, kdy jsme spouštěli crowdfundingovou kampaň, měli jsme nějakých osm tisíc lidí na sociálních sítích a k tomu deset tisíc e-mailových kontaktů. Fanouškům jsme neustále něco ukazovali a navnaďovali je, až byli natěšení, že si to konečně koupí. Zkrátka a dobře – chtělo to pořádnou přípravu.

Byla kampaň úspěšná hned po spuštění?
MŠ: Ano. Často nás podpořili i bezdětní dospělí, kteří nás dva roky sledovali a už celým tím brandem žili. Hezky to nakopla i Krkavčí matka, která má podobnou komunitu jako my a tenkrát nás nasdílela. Když jste připravení, je Hithit nebo Startovač dobrá cesta. Nevýhodou je, že lidé to stále berou tak, že jste si ty peníze vyškemrali. Nechápou to jako předprodej, nevidí tu práci před tím, která zabere měsíce, v našem případě roky. Když vidí úspěšnou kampaň, vidí rychlý zisk za krátkou dobu. Tak to ale není.

Kolik kusů vaší knihy se dosud prodalo?
JŠ: Devět tisíc.

Jak vznikl nápad na hru?
MŠ: K deskovkám moc netíhnu, ale Míra ano. Napadlo ho, že uděláme hru. Ale vůbec jsme nevěděli, jak taková deskovka vzniká. Nakonec jsme se přes známého propojili s Michalem Ekrtem z Blackfiru, aby nám pomohl.

Michal Ekrt (ME): Náš společný známý se mi ozval, jestli bych neměl tip na nějakého autora her, který by jim s tím pomohl. Kluci mi poslali informace a mě to úplně chytlo – sám jsem asi za dvacet minut vymyslel základní koncept hry. Líbilo se mi, že ve hře je otištěný příběh z knihy. Co se odehrává v knize, to se odehrávalo i ve hře. Hezky to na sebe navazovalo.

MŠ: A napsal jsi nám: Stopněte to, beru to! (smích)

Co bylo dál?
ME: Ještě ten týden jsme se sešli a za dva týdny už jsme měli prototyp.

JŠ: My jsme se s hrou sami trápili asi půl roku a nikam jsme se nedostali. Takže jsme byli nadšení, že nám s tím Michal pomůže.

Michale, už jste před tím nějakou hru stvořil?
ME: Ne. Pro mě to byl splněný sen. Vždycky jsem si říkal, že do svých pětatřiceti let bych chtěl vyrobit hru. Hra vyšla v květnu 2018 a narozeniny jsem měl o měsíc později, takže se to povedlo.

Proč jste hru nevydali v Blackfiru, kde pracujete?
ME: Nechtěl jsem zneužít svou pozici ve firmě, přijít s prvotinou a říct: Vydejte mi hru. Šli jsme stejnou cestou, jako kluci s knihou – přes Hithit. Cílili jsme na 150 000 korun a vybralo se ještě o sedmdesát tisíc víc.

Nakonec se ale hra pod křídla Blackfiru dostala.
ME.: Přišel jsem s ní až ve chvíli, kdy se během jednoho roku prodaly dva tisíce kusů. Dotisk pak už šel přes Blackfire. Celkem je teď na světě 6000 her.

Měli jste ambici dostat hru za hranice?
ME: Ano. Sám jsem to zkoušel v mnoha zemích přes známé z branže, ale nic nevyšlo. Bral jsem hru na veletrhy, jednal s ukrajinským či slovinským vydavatelem, v Polsku o hře vyšly nějaké recenze, dělali jsme i polská pravidla. Pár kopií se do zahraničí dostalo, ale nikdy ne do distribuce. S odstupem času si myslím, že bylo nešťastné hru prezentovat jako „vedlejší produkt“ úspěšné knihy, když tu knihu vlastně v zahraničí neznají.

Teď už chystáte druhou hru, že?
ME: Uvažovali jsme o ní hned po úspěchu první hry. Věděl jsem, že vyjde druhá knížka, takže její příběh se znovu promítne do hry. S tím rozdílem, že tentokrát bude základní mechanismus kostkový, ne karetní.

 

Karetku Medvěd Wrr si můžete koupit i u nás v e-shopu 4 Kavek

Medvěd Wrr (1)

Medvěd Wrr (5)Medvěd Wrr (6)

 

 

4letter logo 1

4LETTER - NEWSLETTER PRO VŠECHNY, KTEŘÍ SI RÁDI HRAJÍ

Značku 4 Kavky jsme založili, protože si rádi hrajeme. Teď se s vámi chceme podělit o to, co ve světě her objevujeme. A tak jsme vytvořili 4letter – newsletter o hrách a hraní. Je určený pro všechny, kteří se stejně jako my občas pustí do nějaké té deskovky i jiných her. Nejsme herní ufoni a nebudeme na vás machrovat, kolik toho víme a známe. Sami patříme mezi občasné hráče, kteří s nadšením prozkoumávají (nejen) deskoherní svět krok za krokem. Budeme rádi, když se k nám přidáte. Pokud nechcete přijít o pravidelnou měsíční dávku herní inspirace, zajímavých tipů i pohledu za oponu při rozhovorech s lidmi, kteří vědí o hrách první poslední, přihlaste se. Nesnšíme spam a nejsme pitomci, váš e-mail u nás proto bude jako v bavlnce. 

5 DŮVODŮ, PROČ SE PŘIHLÁSIT K NAŠEMU NEWSLETTERU

  1. Je zadarmo a odhlásit se můžete kdykoliv.
  2. Pomůže vám zorientovat se v hromadě nejrůznějších her.
  3. Nečekejte spam, hloupé marketingové nabídky ani uřvaného alzáka, jen čtení o hrách.
  4. Posíláme vždy pouze to, co bychom chtěli sami číst.
  5. Pokud si rádi hrajete, bude vás bavit.