Hmyzáci, Turboprší i Dorty jsou vrženy už jsou skladem!

Turboprší i Dorty jsou vrženy už jsou v tiskárně

Poslali jsme do tiskárny hned dvě hry najednou. Dotiskáváme Turboprší a tiskneme naši novinku Dorty jsou vrženy autorů Petra Vojtěcha a Jindřicha Pavláska. Na přelomu května a června budou v e-shopu a v průběhu dubna už bude možné je ulovit v rámci předobjednávek. Co jsme změnili na Turboprší? A o čem je a jak se hraje naše novinka Dorty jsou vrženy?

DORTY JSOU VRŽENY

Novinkou tohoto roku (víc než jednu českou deskovku zatím neumíme vyrobit a pečovat o ni, takže tu platí, že méně je více) je hra renomovaných autorů Petra Vojtěcha a Jindřicha Pavláska Dorty jsou vrženy. Co byste od jednoho, druhého či obou mohli mít doma v Kallaxu (ikeácké knihovně na hry)? Hru Terra futura, Velryby ničí svět, Bossin space, Trablíci (ty máme moc rádi a byly naší hrou měsíce, dělal je Petr Vojtěch a Petr Štefek), Rychlé šípy duel. Na hře Dorty jsou vrženy makali léta, předělávali ji, upravovali, hledali správnou míru hráčského zážitku. Vznikla párty hra vhodná pro všechny generace, do které jsme se zamilovali na první zahrání prototypu. Stejně to bylo kdysi s Turboprším. 

IMG_6703 2

Taky jste si vždycky toužili hodit dortem, jako to dělávali Stan Laurel a Oliver Hardy nebo Charlie Chaplin v černobílých groteskách? Konečně máte možnost – a navíc v barvách. Vyhraje ten, kdo je v házení dortů s různobarevnými polevami nejšikovnější a zvládne vedle sebe naskládat co nejvíc shodných polev. Ale pozor, budete muset házet všemi možnými způsoby, ne jen tak, jak se vám líbí. 

Dorty jsou vrženy je párty hra, ve které nerozhoduje věk, vědomosti nebo zkušenosti. Hlavní roli hraje vaše šikovnost (těmto typům her se proto říká zručnostní hry). A tak může hrát dítě s babičkou nebo parta dospěláků – všichni mají podobné šance.

Orange and Blue Modern Geometric Coming soon

Cíl hry:

Získejte co nejvíce bodů spojováním stejných polev dortíků hozených na stůl. V každém kole si vyberte jednu barvu polevy a hoďte jednou kulatou kartou, která tuto barvu obsahuje. Na svém počítadle pak postupujte figurkou ve tvaru dortu o tolik pozic, kolik karet vámi zvolené polevy svým hodem spojíte dohromady.  

2_2

Příprava hry:

  1. Každý hráč si před sebe položí jednu kulatou kartu s počítadlem bodů a vybere si jednu barvu figurky v podobě dortu. Tu si dá na začátek počítadla na hodnotu 0. 
  2. Zamíchejte tři startovní karty dortů, na jejichž zadní straně jsou bílé talíře – umístěte je doprostřed stolu barevnými polevami nahoru tak, aby ležely těsně vedle sebe, nepřekrývaly se a pomyslné půlící čáry ze všech tří karet směřovaly doprostřed. Tyto tři karty položené polevou nahoru tvoří základ pro následnou dortovou bitvu. Kolem tří základních karet si nechte dostatek místa, protože během hry bude karet přibývat. 
  3. Pokud hrajete ve 4 hráčích, odstraňte 2 náhodné karty dortů a vraťte je do krabice. 
  4. Všechny zbylé karty s dorty zamíchejte a položte na stůl polevami dolů. Vytvoří dobírací balíček, ze kterého se na stůl otočí vždy vrchní tři karty a dortová bitva může začít. 
  5. Začíná hráč, který naposledy pekl dort. Pokud jej jich víc nebo naopak nikdo takový není, tak ten, který ho naposledy jedl. 

Jak vypadá tah:

Hráči se střídají v tazích ve směru hodinových ručiček. Hráč na tahu si vybere jednu ze tří dortových karet v nabídce na stole, pokud se mu nelíbí ani jedna, může zkusit štěstí a líznout si horní kartu z dobíracího balíčku – tu už nesmí vrátit a musí ji použít. Na každém dortu (kulaté dortové kartě) je více barevných polev a hráč si musí jednu z nich vybrat, nahlas ji oznámit, a pak se snaží svým dortem hodit tak, aby skóroval. 

Zakázané polevy:

Ve svém tahu si nesmíte vybrat stejnou polevu, na kterou házel hráč před vámi. To byste to měli příliš snadné. 

Jak se hází dorty:

Každý musí házet tak, jak velí ikona na jeho vlastní bodovací kartě, na které stojí figurka v podobě dortu. Není-li způsob hodu určen, musí dodržet výšku nad stolem, odkud kartu pustí, ale drží ji normálně mezi prsty. Házejte vždy z výšky 30 až 40 cm (tedy přibližně z výšky očí, sedíte-li u stolu). Ostatní hlídají, jestli toto pravidlo dodržujete. Za žádných okolností nesmíte manipulovat s hozenými kartami na stole. Pokud házíte na jahodovou polevu, potřebujete, aby dortová karta dopadla k dalším jahodovým polevám. 

Způsoby hodu:

  • Druhou rukou (praváci hází levou, leváci pravou)
  • Ze zavřenýma očima (nastavíte si ruku s kartou nad stůl, zavřete oči a házíte)
  • Vestoje (stoupnete si vedle stolu a kartu hodíte zhruba z úrovně hrudníku)
  • Plácnutím (položíte kartu obrázkem dolů do dlaně a máchnete rukou, jako byste házeli míčem nebo chtěli do něčeho plácnout, nesmíte však plácnout do stolu)
  • Podtržením (položíte kartu na dlaň obrázkem nahoru a rychle ucuknete, aby karta volně padala na stůl)
  • Frisbee (hodíte kartou jako létajícím talířem)

IMG_6791

Jak se počítají body:

Pokud vaše karta spadne obrázkem nahoru a dotýká se jakékoli jiné karty, máte jeden bod. Když vaše karta navazuje zvolenou polevou na další kartu se stejnou polevou, máte bod za každou takovou kartu, která přispívá svou polevou do navazující řady. Nakonec si spočítejte body a popojděte figurkou svého dortu na bodovací kartě. Postupte o tolik políček, kolik stejných polev se vám podařilo propojit. Pak hraje další hráč ve směru hodinových ručiček.

Konec hry:

Hra končí ve chvíli, kdy dojdou v nabídce karty dortů. Vyhrává hráč, který získal nejvíce bodů (posunul se na bodovací kartě nejdál). Gratulujeme! I Charlie Chaplin by smekl buřinku.

Ve hře je potřeba 6 meeplů (figurek jednotlivých hráčů), mohli jsme koupit obyčejné dřevěné figurky, ale my si řekli, že by to bylo málo. Že stejně jako je celá hra k sežrání, měly by být hodny nakousnutí i figurky. A tak jsou v podobě dortů a upekli nám je v Myším doupěti na 3D tiskové farmě: Jsou vytištěny na českých 3D tiskárnách z českých tiskových plně biologicky odbouratelných vláken z kukuřičného či bramborového škrobu či cukrové třtiny

BQ1A4862-min

Na vizuálu hry se podílela hromada lidí. Grafiku karet dělali sami autoři ve svém Time Slug Studiu. Návod jsme tvořili společně, grafiku návodu a krabičky ladil náš grafik z Lemon design a ilustrace na krabici a návody malovala Petra Palíšková. Díky ní máme ze hry pocit luxusní cukrárny, jak jsme to chtěli. 

Hra sice ještě není na světě, ale protože jsme nedočkaví, máme doma tzv. superprototyp. Co to znamená? Čemu tak říkáme? Je to poslední prototyp před reálnou hrou. Když jde hra do tiskárny, nemůžeme se dočkat, až ji budeme držet v ruce, a tak nám obvykle v našem grafickém studiu vytisknou, co jde ve finální grafické podobě, a my si to vystříháme, polepíme krabičku a až do tisku si užíváme alespoň superprototyp. Nevím, jak vám, ale nám už takhle verze přijde k sežrání a nemůžeme se dočkat finální podoby. 

4letter_4_10

4letter_4_11

4letter_4_6

4letter_4_7

 

TURBOPRŠí 

Sice je to dotisk, ale hru jsme dost potunili. Především jsme notně zmenšili krabičku. Karty zůstávají stejné kromě lamakarty (pomocné karty) s turbopravidly. Ta se vám motala mezi ostatní karty a dělala neplechu, páč zadní strana byla stejná jako zadní strana všech hracích karet. Turbopravidla jsou nyní na obou stranách a už se nikam motat nebudou. Otřeli jsme prach z písmenek a přešmrncli celý návod. Doplnili jsme tam pár vychytávek a upravených pravidel k samotné hře, protože praxe ukázala, co v reálu funguje a co je lepší hrát trochu jinak. Prostě dotisk je perfektní příležitost k drobnému redesignu. 

Mockup 2 krabice

No a pro těch pár divochů s bujnou fantazií, kteří v dešťové kapce viděli něco jiného, jsme vodu udělali vodovější. Pokud by místo vody dál někdo viděl něco jiného, není mu pomoci a my s jeho představami coby vydavatel už nemůžeme nic udělat. 

Sperma


Obě hry budou brzy k mání v předobjednávkách a na přelomu května a června už reálně i na skladu.