Tiskneme jak o život! Kdy co bude? Retrohraní – říjen, Turboprší a Talismany – listopad, Hmyzáci – prosinec, Ponorka a Cirkus – přelom roku 2024/25. Na většinu máme předobjednávky.

Deskofobie po 11 letech končí

Yellow Bright Business Idea Tutorial Youtube Thumbnail-7

Petr Čáslava a jeho deskoherní kanál Deskofobie končí. Elegán české deskoherní scény a přední deskoherní novinář to balí. Po 11 letech. Za tu dobu získal 15 000 odběratelů na YouTubu, natočil 1 100 technicky i obsahově obrovsky kvalitních videí se skoro 6 miliony zhlédnutí. Navrch si vytvořil velké komunity na Facebooku (6 600 fanoušků) i Discordu (2 500 lidí), k tomu měl 360 platících podporovatelů na Herohero, točil pravidelná živá vysílání, porotcoval v online reality show Den deskovek. 

Tvorba Deskofobie nebyla jen tak – jen do výbavy dal Petr Čáslava statisíce (my děláme videa v obýváku, ale taky to stálo bambilion, o tom víc v Aličině článku). I když měl stovky podporovatelů, nestačilo to. Za obsah se u nás bohužel pořád platí málo a neochotně a nefunguje to tu jako jinde ve světě. A tak už Deskofobie neoslaví 12. narozeniny. Je nám to líto.

V rozlučkovém videu Petr Čáslava vysvětluje své důvody. Například? Nekvalitní videa z mobilu točit nechce, ale dobré kamery stojí desetitisíce. Nemluvě o pravidelné údržbě techniky. Připočtěte si pronájem prostor, kde se natáčí, a obrovské kvantum odvedené práce. Ani přechod na placenou platformu Herohero nakonec nepomohl. 

V posledním videu měl Petr Čáslava zajímavý postřeh. Zatímco jinde ve světě podobně úspěšní, pracovití a poctiví tvůrci (influenceři) běžně spolupracují přímo s vydavateli deskovek a díky placené spolupráci se uživí, v Česku to nefunguje. Zdejší vydavatele označil spíš za distributory. Spolupráce s nimi pak nevede k prodeji více her – jen k tomu, že se daný titul vyprodá rychleji. 

Jepičí život deskovek v Česku

Je fakt, že na dotisky se v Česku moc nehraje – mimochodem, o jepičím životě deskovek jsme taky psali. Nová hra po vyprodání prvního tisku většinou zmizí a už se neobjeví. Takže jak uvedl Petr Čáslava, takový influencer nevydělává vydavatelům reálné peníze – díky jeho videím se neprodá více her a nenásledují další a další dotisky, jen se rychleji otočí peníze za první a zároveň poslední tisk hry.  

Být v jiné zemi, možná bude uznávaný a dobře placený deskoherní novinář, tady si tvorbou svých videí, recenzemi, rozhovory a živě vysílanými ranními kávami měsíčně vydělal necelé dva tisíce korun – tak na jednu větší deskovku. Naprosto rozumíme tomu, že už to dál nechce táhnout a dává přednost osobnímu životu. Koneckonců, velmi upřímně o těžkostech s tvorbou deskoherního obsahu v Česku povídal už loni v podcastu Problém prvního hráče.  

I takový může být osud obsahových tvůrců. A tak pokud máte svého oblíbeného tvůrce, zkuste najít způsob, jak ho podpořit – jinak se jednou probudíte a on už třeba tvořit nebude. O tom mluvil i náš Martin v Tvůrcastu - podcastu pro obsahové tvůrce (díl se jmenuje trefně - Podporujte své tvůrce, jinak o ně přijdete).

Profesionální obsah se zkrátka nedá dlouhodobě dělat zadarmo (nebo skoro zadarmo). Petr Čáslava takový profesionální obsah tvořil. I když se hodně věnoval o dost složitějším hrám, než do jakých se pouštíme my ve 4 Kavkách, sledovali jsme ho s úctou a respektem.

Petře, díky za Deskofobii a ať se daří v dalších projektech!