Novinky
Výpis článků
MÁME VYPRODÁNO
Před rokem se tu objevilo Temu s fejky her od Oink Games a nedává nám smysl tu proti nim dál stát. Takže mizíme ze scény. Mnozí čeští deskovkáři jasně hlasovali peněženkou pro fejky z Temu, ne pro originály od nás. Pochopili jsme, vyprodali vše a jdeme o dům dál. Nebo o kavčí hnízdo dál. Do úplně jiného oboru. Deskové hry už dál nebudeme ani vydávat ani dovážet.
Vám, kteří jste nakupovali u nás a fandili nám, moc děkujeme, loučíme se s vámi s těžkým srdcem. Těšíme se, že se třeba potkáme při nové příležitosti nebo prostě jinde.

Díky obchodům, které od nás celou dobu braly
Vytvořili jsme si malou síť obchodů, které naše hry braly a prodávaly dál. Těm patří naše obrovské díky, většina nám zůstala věrná až do konce a díky nim jsme vydrželi o něco déle. Podrželi jste nás a zůstali nám celou tu dobu věrni – Planeta her, Myší doupě, Gerlich - Odry, Pod 7 kilo a další.
Za těch 5 let jsme prodali asi 15 000 deskových her. Začínali jsme s 500 kusy naší vlastní Párty hry Čeština 2.0 podle Martinova online slovníku www.cestina20.cz. Pak přišly první pololokalizace Heckmeck od vydavatelství Zoch Verlag, Hmyzáci (Hive) od HUCH! a Ponorka od Oink Games. V roce 2022 jsme se s Oink Games domluvili na plné lokalizaci Cirkusu (Scout) a Ponorky (Deep Sea Adventure) a mezitím dál prodávali počeštěné verze japonských her. Celkem jsme přinesli 14 pololokalizací, 3 české hry a vydali jsme v češtině dvě hry od Oink Games. Cca dvě desítky her za 5 let.


Pyšní jsme na originální české hry Turboprší Honzy Vodičky (3000 ks) a Dorty jsou vrženy (1000 ks) Petra Vojtěcha a Jindry Pavláska. Turboprší se dařilo, takže jsme ho 2x dostiskávali. Jistě víte, že ne každý český vydavatel vydává ryze české hry. Ale my jo a moc nás to bavilo.

Nejvíce jsme prodali her od Oink Games – celkem 9 500. Před námi k nim nikdo nepřikládal pořádný český návod a už vůbec netočil česká videa a od Oinků víme, že než jsme se do toho pustili my, prodávala se tu více méně jen Ponorka a to ve srandovním množství 50 ks za rok pro celou republiku. Prostě jsme to tu s japonskými Oink Games pořádně rozjeli.
Jenže. Přišel podzim 2024 a Cirkus a Ponorka (anglické verze obou her) se objevily na Temu. Zpočátku třeba za 24 kaček i s poštovným.
Tehdy jsme ještě neměli české verze obou her. Jasně, už jsme na nich s japonskými Oink Games roky dělali, ale kdo nás sleduje, ví, že rychlost jednání nikdy nebyla na nás a nezbylo nám než prostě čekat. Byly až v červnu 2025.
Takže jsme proti Temu neměli protizbraň. Podnikatele, jejichž zboží se ve formě nekvalitních napodobenin objevilo na Temu, neochránil ani stát ani EU. Všechno tak bylo v rukou těch, kdo deskovky kupují. Otázka zněla: Fandí většina originálním hrám a poctivým vydavatelům, nebo záleží jen na ceně a půjdou tam, kde bude hra stát nejmíň? I když to nebude originál, ale mastný, špinavý, špatně natištěný a především ukradený fejk?
Mnozí čeští deskovkáři dali přednost fejkům z Temu. Nepláčeme, jen říkáme, že jsme to sdělení pochopili. Už nám nedává smysl pokračovat a cpát rodinné úspory do přípravy a výroby originálních překladových her.
Alice se tehdy tomu tématu hodně věnovala, napsala o tom obří článek, vystupovala v médiích, povedlo se jí rozvířit vody a hry od Oink Games z Temu na chvilku zmizely. Ale jako bumerang se dodnes vrací. Takže je to boj s větrnými mlýny.
- 2024 říjen – virální článek o tom, jak nás poškozuje Temu
- 2024 listopad – o problémech s Temu na Podnikatel.cz
- 2024 listopad – o problémech s Temu na Novinky.cz
- 2024 prosinec – živě na ČT24 v pořadu 90 o Temu
- 2025 listopad - 4 Kavky končí kvůli Temu Novinky.cz
- 2025 listopad - 4 Kavky končí kvůli Temu Seznam zprávy
Když článek o Temu sdílel Ondra Poštulka ve skupině Hry nás baví, byl si zcela jist, že mezi deskovkáři nebudou lidi, kteří by nakoupili hry na Temu a troufli si je pak vyndat na stůl. Před jinými deskovkáři. Nebo se veřejně chlubit na sociálních sítích. Bylo to pak docela překvapení, když v diskusích tolik lidí nákupy fejků na Temu obhajovalo a nám doporučovalo přestat podnikat. To jsme slýchali ze všech stran.
Na boj s větrnými mlýny jsme už moc staří
Alici je letos 50 a chce se v podnikání i bavit, ne jen tvrdě pracovat. Chce si ho užívat a věřit tomu, co dělá. Netušíme, jestli někdo některé naše hry převezme a vydá je pod svoji značkou (Turboprší, Dorty jsou vrženy). Taky nevíme, jestli bude někdo o hry od Oink Games (Cirkus, Ponorka a hromada pololokalizací) pečovat dál tak jako my. Upřímně, spíš ne, protože sami víme, kolik za tím bylo práce, času, energie a peněz. A to vynaloží jen blázni, kterým nejde v první řadě o peníze, ale o kvalitu produktů i jejich podpory. Kterým jde o lidi.
Naše myšlenky už jsou jinde. U zdraví, psychické pohody, ne u skladových zásob nebo her. Bylo to zajímavých 5 let, ale tím to končí. Už nechceme vyrábět to, co se objeví na Temu. Chceme se místo toho věnovat jiným tématům a dalším projektům.
Alice celý letošní rok buduje nový svět v novém oboru. Když budete chtít sledovat její cestu, stačí mrknout na www.audioturistka.cz, kde tvoří a nabízí spoustu audioprocházek i živých procházek Prahou, tipy na dovči v zahraničí a tak. Provází Prahou už skoro 10 let, teď se tomu věnuje naplno. Ze světa deskovek mnozí z vás víte, že do čeho se pustíme, děláme celým srdcem, v tomhle případě tomu není jinak. I když se 4 Kavky přesunou do jiného světa než toho kartonového:)
Těšíme se, že se s vámi budeme potkávat při jiných příležitostech.
Alice a Martin Kavkovi
Kde nás můžete sledovat:
Alice
- 🎧 Nabízí intimní audioprocházky Prahou s Audioturistkou
- 🐦 Školí, tvoří, konzultuje, píše o podnikání: Podnikavka
- 📺 Má videokurz Cesta do médií
- 📖 Je herní archeoložka – napsala knihu Retrohraní, natočila TV pořad Retrohrátky
- 🎤 Víc o Alici ve 4hodinovém rozhovoru v podcastu Na volné noze
Martin
- ✍️ Pomáhá firmám, úřadům a neziskovkám psát lidsky a srozumitelně: Kilovaty
- 📧 Učí lidi psát dobré newslettery a e-maily: Newslettery.cz, martinkavka.cz
- 📧 Posílá týdenní newsletter o psaní s nástroji AI v zádech: Promptně
- 📺 Natočil videokurz Mistrovství e–mailu
- 😆 Rozvíjí on-line slovník nových i slangových slov: Čeština 2.0, k tomu vznikla kniha Hacknutá čeština i stejnojmenný tv seriál na Streamu – Hacknutá čeština
- 🎤 Víc o Martinovi v 5hodinovém rozhovoru v podcastu Na volné noze

Miloš Zapletal slavil narozeninyMiloši Zapletalovi bylo v lednu 95 let. Sbíral dětské hry 40 let a napsal o nich metry knih. Jeho knihy o dětských hrách má doma v knihovně skoro každý. Najdete je ve skautských a turistických oddílech a jeho čtyřdílná Velká encyklopedie her je něco, co ve světě moc nemá obdoby. Je nám ctí pokračovat v jeho sběratelské tradici a navázat na jeho práci díky staronovému Retrohraní. Kde on skončil, tam Retrohraní začíná. EDIT: 8. května 2025 Miloš Zapletal zemřel. Bylo mu 95 let. 28. října 2025 dostal od prezidenta Petra Pavla im memoriam státní vyznamenání Za zásluhy v oblasti výchovy a školství. Vyznamenání z rukou prezidenta republiky převzala zeť Jaroslav Šťastný.
Pokud byste si chtěli poslechnout, jak vypadalo naše osobní setkání s ním, i o něm Alice povídala v dlouhém rozhovoru podcastu Na volné noze. Máme o něm i samostanou kapitolu v Retrohraní. Dovíte se například, jak je možné, že ho komunisti nechali na volné noze a směl jezdit po celém světě. Že když objevil knihu o hrách v jazyce, který neovládal, naučil se ho. Uměl mnoho jazyků a angličtinu ovládal na takové úrovni, že i překládal young adult dobrodružnou literaturu. |
Miloš Zapletal
- narodil se 13.1. 1930 v Prostějově
- je skaut a má přezdívku Zet, ke skautingu se dostal v Parudbicích, kde jako patnáctiletý začal chodit k vodním skautům, v 50.letech se přestěhoval do Liberce, kde vedl skautský oddíl, je pokračovatelem Foglara, se kterým taky spolupracoval
- je redaktor (v Liberci založil nakladatelství Skauting a vytvořil edici Skautské prameny), pedagog (učitel tělocviku), spisovatel, překladatel (z angličtiny přeložil přes 10 knih E.T.Setona a z bengálštiny R.Thákura
- jeho Velká encyklopedie her vyšla taky v němčině, japonštině, rumunštině a estonštině
- napsal životopisnou knihu Záhady a tajemství Jaroslava Foglara. Pro iDnes k tomu kdysi řekl:
"Byl to mimořádný člověk už tím, že dokázal pracovat pro druhé celý život zadarmo. Oddílu věnoval na třicet hodin týdně, absolvoval nějakých šedesát táborů, což znamená pět let pod stanem, v polních podmínkách, kde si kluci sami vařili a prali... A nás, válečnou generaci, vyloženě zachránil. Byli jsme ve vzduchoprázdnu, skauting zakázaný, Sokol rozpuštěný. Foglarovky nám daly program pro volný čas. V době všeobecné nenávisti a zloby se k sobě lidé chovají nesobecky, slušně. Je to idealizované, ale pro děti vzor vždy hodně znamená".

Dílo
Beletrie
- Světlušky (1964)
- Lovec hvězd (1970)
- Sedmička (1976)
- Stezka odvahy (1982)
- Ostrov přátelství (1983) pokračování Sedmičky
- Soví jeskyně (1989)
- Cvoci (2008) volné pokračování Sedmičky a Ostrova přátelství
- Severka (2015)
Sbírky her
- Hry v terénu (1957)
- Hry a závody v zimě (1957)
- Hry v přírodě (1958)
- Drobné hry, závody a soutěže při výcviku mladých turistů (1960)
- Pokladnice her (1968)
- Junácké hry v přírodě (1970)
- Encyklopedie her (1975, německy 1976, japonsky 1977, rumunsky 1980, estonsky 1984)
- Kniha hlavolamů (1983)
- Velká encyklopedie her; I. Hry v přírodě (1985)
- Velká encyklopedie her; II. Hry v klubovně (1986)
- Velká encyklopedie her; III. Hry na hřišti a v tělocvičně (1987)
- Velká encyklopedie her; IV. Hry ve městě a na vsi (1988)
- Špalíček her (1988)
- Velká kniha deskových her (1991)
- Vycházky a výlety s dětmi (2003)
- Hry do kapsy X. (2005)
Další díla
- Kouzelné brýle (1963)
- Pět olympijských kruhů (1964)
- Objevy bez konce, spolu s Janem Schmidem, Praha : Mladá fronta, (1967)
- Jak vést letní tábor (Mladá fronta 1969)
- Tábornická praxe (JUN Praha 1970)
- Prázdniny pod stanem (Albatros Praha 1971)
- Výpravy za dobrodružstvím (1986)
- Záhady a tajemství Jaroslava Foglara (2007)
- Rok malých dobrodružství (2008)
Máme 8 jeho knih o hrách. Z celé naší knižní herní sbírky je to právě Zapletal, od kterého toho je nejvíc. Však taky sbírat hry 40 let po celém světě, to už něco znamená.


Jak se rodí pololokalizce? Je to 16 kroků a kdo něco netvořil, neumí si představit, kolik je to práce. Kdo ví, ten ví. Dost možná právě proto to tu nikdo moc nedělá. Nebo ne v takové kvalitě jako my. Je mnohem jednodušší hru plně lokalizovat, protože pak obvykle dostanete již hotová "data" - grafické podklady, do kterých nasázíte český text. Už jsme lokalizovali Cirkus a Ponorku a čekáme na vytištěné hry, tak o tom něco víme. Pololokalizce je o dost těžší řešení. Pojďme si ji projít krok za krokem. Pořád je to pro nás ale skvělá malá sázka, kdy můžeme hry kupovat po desítkách nebo stovkách a nemusíme vytisknout 1000 ks, které by nám pak třeba ležely roky na skladu. Malá sázka je fajn. A z malých sázek pak rostou velké sázky. Třeba jako v případě Ponorky a Cirkusu, které se nám zrovna tisknou v plné lokalizaci.
KROK 1: Nejdřív si od Oink Games koupíme hru, která je jazykově nezávislá (na komponentech není nic napsáno). Tygra a draka jsme si koupili, Suvenýry z Benátek Alice dostala jako dárek v Essenu – na největším deskoherním veletrhu světa, kde měla sraz s Beou Wu – zástupkyní Oink Games pro střední Evropu.


KROK 2: Pošleme ji překladateli, ten nám pošle text ve wordu.
KROK 3: Podle něj hru rozhýbeme, testujeme a zjišťujeme, zda se nám líbí natolik, že do ní budeme chtít investovat nějakých 15 000 Kč s tím, že věříme, že z peněz, které po prodeji hry a odečtení všech nákladů, se to jednou vrátí a bude to i vydělávat. To se vůbec nemusí podařit u každé hry, po které sáhneme, to znamená i stovky prodaných kusů, než se dostaneme do plusu.

KROK 4: Všechny obrázky, co jsou v originálním japonském návodu, přefotíme u nás doma na bílém pozadí (vystěhujeme kvůli tomu skoro celej obývák, aby na focení bylo místo) s profi fotografkou Terezou.
KROK 5: Jakmile máme fotky a překlad, ladíme texty a připravujeme fotky s popisky jaké jsou u obrázků v návodu. Grafikovi všude napíšeme poznámky, co kam dát. Nemáme licenci na grafiku origoš návodů, tvoříme je od nuly znovu a po svém. Na naše náklady. Dřív bez obrázků, teď s nimi. I když to tak zdraží každou pololokalizaci třeba o 8 000 Kč (jsou tři kola focení a každé focení něco stojí). A to nepočítám náš čas, práči, stěhování nábytku atd.
KROK 6: Když Alice napíše návod, vloží fotky s popiskama, vše si přečte a zkoriguje Martin. Pak text s vloženými obrázky a přiloženými fotkami v plné palbě (v nejvyšší kvalitě) letí k našemu grafikovi Štěpánovi.
V téhle fázi je teď hra Suvenýry z Benátek
KROK 7: Grafik návod tzv. láme. Pak si ho pinkáme a vkládáme do PDFka opravy, dokud vše není za nás ťip ťop.
1.
2.
3. 
KROK 8: Když je návod ready, letí ještě k naší korektorce Aleně. Pak její poznámky vezme Alice a vepíše je do PDF, jak to chce náš grafik. A znovu pár koleček oprav a kontrol. Jediný návod nám tak projde rukama třeba 30x.
KROK 9: Mezi tím Alice tvoří v eshopu nový produkt, vkládá popisky, cenu, EANY (čárové kódy). Link na produkt pošle grafikovi a ten ho prolinkuje s QR kódem na konci tištěného návodu. Kde slibujeme hráčům video a ono tam nakonec opravdu bude.
KROK 10: Grafik mezi tím tiskne prvních cca 100 návodů. Zároveň objednáváme prvních cca 30 her od Oink Games. Hry k nám jdou cca 14 dní a mezi tím dál na chystané hře makáme.
KROK 11: Návody k nám přijedou nesložené, brigádnice Berta je skládá. Je pečlivá a jde jí to od ruky. Nebo od Kavčího křídla?

KROK 12: Přichází druhá vlna focení. Zas přijede Tereza a fotí tzv. produktovku - fotku produktu (krabička a český návod). A třeba i pár fotek z hraní dané hry. Tyhle fotky pak vkládáme do eshopu a vše i s popisky pak na Google disc pro naše velkoobchodní odběratele, kteří si tam vždy mohou stáhnout cokoli, co potřebují.

KROK 13: Pak přichází skoro nejsložitější část - VIDEO. To natáčí Alice třeba několik dní, další dny ho stříhá. Kolik techniky si pořídila, aby pro vás točila suprový videa, o tom psala jinde. Když je video ready, nahraje ho na náš You Tube kanál a pak link přihodí do eshopu do popisku produktu.
KROK 14: A už jdeme do finále. Přijdou hry, máme poskládané návody, máme gumičky (nebo nepřišly, Kubrte?!) a kompletujeme. Zas našima ručičkama. Samo se to neudělá. I kompletaci obvykle dělá Bertička, kompletace her stojí vždy stejně, jen za Cirkus je o korunu víc protože se k němu přidávají ještě dva speciální žetony. Jejich pytlíkování je zas jiná sazba. Máme ceník prací, dcerka na Whats upu sepisuje, kolik jakých úkonů dělala, pak to dostane na konci práce vše zaplaceno.
KROK 15: V eshopu vytvoříme tzv. avízo (echo o dodání zboží) do našeho skladu a druhý den objednáme mesíka, který to tam vše odveze. Sklad má 48 hodin na naskladnění. Mezi tím Alice chystá promo na sociální sítě. Texty, fotky, linky.
KROK 16: Když je sklad ready, pošleme do světa info, že máme novou pololokalizaci. Rozesíláme obvykle hned do všech stran i recenzní kousky našim stálým influencerům a spolupracovníkům.
Celá pololokalizační sranda stojívá 10 - 15 000 a zabere mnoho týdnů i měsíců. A když to neodhadneme správně, náklady se nikdy nevrátí. Hitů je jen pár a těžko se hledají. Těžko se odhaduje a věští z křišťálový koule, co bude slepice snášející zlatá vejce a co pukavec, co prachy bude jen žrát a nikdy je nevydělá.
Teď se chystáme do světa vykopnout hned dvě nový pololokalizace a věříme, že se budou líbit, a že se nám investice rodinných peněz do nich obou vyplatí. První jsou Suvenýry z Benátek, druhá hra je Tygr a drak. Bude to 13. a 14. pololokalizovaná oinkovka (hra od japonského vydavatelství Oink Games, jejichž jsme výhradním distributorem pro ČR a SR). Držte nám palce, abychom se trefili do prima her a vrátilo se to. Každá povedená hra nám prodlužuje život na dekoherním trhu, každá špatně vybraná ho zkracuje.
|
|
|
|

Zase vyrážíme na největší deskoherní veletrh světa do německého Essenu. I když tentokrát neletí celá kavčí letka, vysíláme jen Alici. Aby jí nebylo smutno, bere s sebou i Aničku a Petra z Myšího doupěte, kteří tam ještě nebyli. Alice tam byla sice jen jednou, ale zkušeností má dost, že je začala rozdávat. V článku s názvem SPIEL Essen: 6 důvodů (proč tam jet) a 8 rad (jak to přežít) je skoro všechno potřebné. Opět tam má domluvenou schůzku s Beou Wu z Oink Games. Co chce Alice v jejich stánku ulovit? Jaké novinky si Oinkové chystají?
Veletrh SPIEL '24 se koná na výstavišti Messe Essen od 3. října (čtvrtek) do 6. října (neděle) 2024. Stánek Oink Games najdete v HALE 5 (5B111). Alice se hlavně těší na dva nejnovější tituly společnosti Oink Games, které tu budou mít premiéru. Spousta vydavatelů si šetří novinky právě na Essen, i proto se jich tu představí asi 1500. Hafo novejch her, co? A jaké novinky budou mít Oinkové?
Novinka číslo 1 - Rychlá Ponorka
Ponorka Boost - v češtině to bude rychlá nebo zrychlená Ponorka. To zrovna před tiskem dořešujeme. Ponorek (v angličtině Deep Sea Adventure) se prodalo 300 000 a letos hra slaví 10 let na světovém trhu. Proto se Oinci rozhodli vydat speciální výroční edici, která nahradí původní hru. I my ji vydáme česky, i když jsme původně chystali klasickou Ponorku. Ponorka Boost obsahuje vše, co klasika, ale má komponenty a pravidla navíc, která můžete a nemusíte hrát.
- Výroční edice obsahuje 6 žetonů brašen - 1 pro každého hráče. Do brašny si ukládáte své poklady, které dostanete do ponorky, nesmíte se na ně dívat až do úplného konce hry.
- Jsou tu i 3 úplně nové kostky, kterými hodíte a popojdete o dvě z nich. Pokud byste chtěli, můžete popojít o tolik, kolik padlo na všech třech kostkách, vás to zrychlí, ostatním to ale pořádně zavaříte. Za tohle zrychlení zaplatíte jedním vzduchem ve společné zásobě. Sobě pomůžete, ostatním uškodíte.
Výroční Ponorku budeme mít komplet česky na přelomu roku 2024/25 a už jsme na ni rozjeli předprodej (stejně jako na komplet český Cirkus, který se bude tisknout ve stejném tiskovém okně a pojede do Evropy stejnou lodí).


Novinka číslo 2 - Suvenýry z Benátek
Druhým a nejnovějším titulem jsou Suvenýry z Benátek. Jedná se o první nový titul od autorské dvojice Ponorky po deseti letech. Jedná se o rodinnou hru, kterou mohou hrát společně hráči všech věkových kategorií, kteří se na gondole snaží najít suvenýry. Komponenty představující Benátky jsou velmi půvabné.

Alice si chce ulovit i pár drobností, které se jinak nejspíš na evropský trh nedostanou a veletrh je mimořádnou možností, jak si je ukořistit.
- roztomilá krabička na dvě hry (třeba právě na Ponorku a Suvenýry z Benátek)
- průhledné pouzdro na jednu Oinkovku (pouzdra na sebe můžete napojovat)
- mističky přesně do krabiček od Oinkovek ve 4 barvách z her Ponorka a Cirkus, můžete je použít jako misky na herní komponenty nebo jako házecí misku na kostky
- výroční brože
- anglickou verzi "Designer Notes", sbírky příběhů ze zákulisí výroby v podobě rozhovorů s herními designéry, jedná se o vzácnou příležitost dozvědět se, jak vznikaly populární tituly společnosti Oink Games




V sobotu 5. 10. od 11:00 do 11:30 proběhne autogramiáda s 5 designéry Oink Games! Tu bohužel Alice propásne, je tam jen na první dva dny veletrhu. 
|
Kamarádka Jana Pokorná, se kterou se Martin seznámil díky komunitě okolo svého Tvůrcastu (podcastu pro obsahové tvůrce a vůbec všechny, kteří chtějí tvořit dobrý obsah), vyrazila zkraje léta do tzv. malého Tibetu v indických Himalájích (Tibet je v Číně, malý Tibet v Indii, říká se mu tak, protože je tam obrovská uprchlická tibetská komunita a sídlí tam i Dalajlama). Jana mířila mezi žáky jedné z tamních základek, napadlo ji, že by mohla dětem přivézt i pár deskových her – oslovila nás a hned jsme si plácli. Chtěli jsme vědět, jaké to v malém Tibetu bylo, co děti na deskovky říkaly. Jana nám poslala spoustu fotek, dojemné video a navrch popsala, jak to tam chodí. Tady to máte – přímo od ní: „Základní škola pro žáky od 3 do 16 let leží v indickém městečku Shey, v oblasti Ladakh, 3500 m. n. m. Škola není vládní, ale je financována ze soukromých fondů a od donátorů. Navštěvuje ji téměř 900 žáků, kteří se učí bothi (místní jazyk), angličtinu a hindštinu, přírodní vědy, společenské vědy, kreativní umění a sport. V rámci formálních i mimoškolních aktivit se učí dovednostem pro život a obživu, včetně týmové práce nebo prezentačních dovedností. Zhruba 200 žáků bydlí ve školním hostelu, kde mají další aktivity zaměřené na osobní rozvoj a vzdělávání v oblasti sportu (kung-fu, joga apod.), morálky a etiky. Domů dojíždí jednou za měsíc. Školní rok v Ladakhu začíná v listopadu, ale záhy nato jsou tříměsíční zimní prázdniny, kdy se zdejší život téměř zastaví kvůli -30 stupňovým mrazům a obtížnému zásobování. Jinak je školní týden od pondělí do soboty a jen v neděli je volno. V letním období je školní den od 9 do 15 hodin. Každé ráno začíná celá škola shromážděním a modlitbou v tzv. Mandale – venkovním amfiteátru. V sobotu mívají školní soutěže ať už ve zpěvu, tanci, kreslení, ale i prezentačních dovednostech, kreativním psaní nebo reportování zpráv. Všichni žáci nosí školní uniformu.“ |
|
|
|
|
Takhle zapáleně hrály děti z malého Tibetu naše Turboprší – no řekněte, není to k sežrání? Deskovky jsem měla možnost vzít do hodin matematiky 4. ročníku (9–10letí), kde byly děti nadšené ze změny programu a se zápalem se pustily do hraní. Taková aktivita pro ně totiž není v matice běžná. Jsou zvyklí na frontální, repetitivní výuku, málokdy pracují ve skupinkách nebo projektově. Děti jsou ale všude na světě stejné, proto i při hrách z Česka došlo na soutěživost, občas snahu něco obejít mimo pravidla, ale hlavně smích a jiskru v jejich očích. Další hodinou, kde jsme hráli, byla angličtina, kterou se místní děti učí už od 3 let. Hry pak zůstaly ve školní knihovně, kam žáci chodí, když mají v rozvrhu volnou hodinu. Kde nebyl anglický návod, tam jsem ho doplnila, aby mohly děti kdykoliv hrát. V hodinách se mi ale osvědčilo si k nim spíš sednout a prakticky jim vše ukázat. Byla to pro mě ale výzva, protože v jedné třídě je obvykle 36–38 dětí. Hráli jsme tedy po skupinkách a všichni chtěli radit samozřejmě naráz. Díky za možnost přivézt do Ladakhu trochu české hravosti a umožnit dětem si v každodenních povinnostech a celkem striktní disciplíně trochu odpočinout a hrát.“ Hry jsou zkrátka univerzálním jazykem po celém světě – díky, Jano, že jsi ty naše vyvezla až do malého Tibetu. Mimochodem, v lednu 2025 se chystá do Česka ladacká skupina čtyř žáků a dvou učitelů – jestli chcete, můžete tuhle aktivitu podpořit na Doniu. |
Kdo nás znáte a sledujete, víte, že na žádné akce skoro nevyjížídme. Přeci jen jsme malá rodinná značka a vše děláme jen ve dvou. Alice a Martin. Přit...

Je to přesně 4 roky, co jsme se jako rodina dostali k moderním deskovým hrám. Kdo nás k nim přivedl? Covid. Lépe jedna z karantén, ve které jsme našim sledujícím na Facebooku slíbili denně jednu zahranou hru, nafocenou, popsanou a zrecenzovanou. Pod hashtagem #karantenohraní. Do té doby jsme se věnovali starým hrám jako skákání gumy,přebírání provázku, tleskačky nebo cvrnkání kuliček. Mysleli jsme, že se k nim za týden dva zase vrátíme. Karanténa nakonec trvala 75 dní a my chtěli dodržet slib a hrát každý den jinou deskovou hru. Doma jsme měli něco přes 20 kousků, takže dalších asi 50 jsme museli koupit. A propadli jsme jejich kouzlu.
A proč to teď sepisujeme? Byli jsme (Alice a Martin) na rozhovoru v brněnské Planetě her. Bylo nám obrovskou ctí být zpovídáni našimi milovanými Planeťáky. Ale zaskočili nás otázkou, čímže jsme v té karanténě začínali. Horko těžko jsme si vzpomněli na pár her a připadali si jak po lobotomii. Tak jsme sedli a všechno to dali dohromady.
Karanténa probíhala od 11. 3. 2020 - do cca 26. 5. 2020. Zhruba dvě desítky stolních her jsme měli doma a odehráli je komplet.
- Dostihy a sázky
- Monopoly
- Scrabble
- Žralovci - naše hra, kterou už nevydáváme
- vrhcáby
- nejrůznější pexesa
- prší
- kanasta
- kvarteta
- Kloboučku, hop!
- Activity
- Čtyři v řadě
- Lovci pokladů
- Logik
- vyprávěcí kostky
- Dobble
- dáma
- šachy
- Carcassonne
Pokračovali jsme malými hrami od Djeca nebo co nám doporučila logopedka. Taky pár zvířátkových her, které nám někdo doporučil/půjčil.
- Poslední slovo (Albi) - už se asi nevydává
- Samaja (Lucie Beranová)
- Blablabla (Djeco)
- Tik Tak Bum (1996) – Piatnik
- Bobří banda (2007) - Albi
- Piou Piou (Djeco)
- Příšerky ze skříně (Granna)
- Kvak! (2015) – Dino
- Umí prase létat (Albi)
- Duch (Mindok)
- Čarodějky (Djeco)
- Superfarmář (1943) Granna
Jenže to jsme přestáli ani ne půlku nekonečné karantény a museli začít nakupovat ve velkém. Tehdy jsem objevila Planetu her, Imago a další deskoherní speciálky a naše nové cukrárny na hřešení. A narazili jsem na semeniště hříchu a doupě zla (s nadsázkou) - na fejsbukovou skupinu Deskovky pro tři bratry a začali skoukávat videa a lovit vyhlášené tutovky:
REXHRY
- Harry Potter - Boj o Bradavice (2016) - Rex hry
- Divukraj (2018) - Rex hry
- Takenoko + rozšíření (2010) - Rex hry
- Safari bar (2014) - Rex hry
- Vúdú (2014) - Rex hry
OINK GAMES
- Ponorka (2014) - Oink Games (dříve bez CZ návodu)
MINDOK
- Azul (2017) - Mindok
- Zbodni salát (2019) - Mindok
- Krycí jména (2015) - Mindok
- Sagrada (2017) - Mindok
- Port Royal (2014) - Mindok
- Bananagrams (2006) - Mindok
- Kingdomino + rozšíření (2016) - Mindok
- Lama (2019) - Mindok
- Patchwork (2014) - Mindok
- Sedm draků (2011) - Mindok
- Karty mrtvého muže (2015) - Mindok
- Kočičí klub (2017) - Mindok
- Kabo (2010) - Mindok
- Krabčáci (2018) - Mindok
- Kulišák (2014) - Mindok
ALBI
- Pirátské kostky (2012) - Albi
- Karak (2017) - Albi
- Similo (2019) - Albi
- Taco kočka koza sýr pizza (2018) - Albi
- Ubongo - cestovní i velká stolní verze (2003/2007) - Albi
BLACKFIRE
- Spící královny - Blackfire
- Sushi Go (2013) - Blackfire
- Švábí salát (2007) - Blackfire
- Jedním slovem (2018) - Blackfire
- Marvel Splendor (2020) - Blackfire
- Medvěd Wrr (2018) - Blackfire
- Zombie Kidz (2013) - Blackfire
- Dixit (2008) - Blackfire
- Noctiluca (2019) - už se nedá koupit - Blackfire
- Túry Múry (2011) - Blackfire
- Pandemic (2008) - Blackfire
- Tarantule tango (2009) - Blackfire
OSTATNÍ
- Rummikub (1977) - Hasbro, Ravensburger
- Labyrint Harry Potter (2019) - Ravensburger
- Cluedo (1946) - Hasbro
- Nova Luna (2019) - Tlama Games
- Kombo Afrika (2019) - Loris Games
A teď pro zajímavost, co z těch 75 her hrajeme občas dodnes? Co jsou naše stálice? Co bychom si přibalili na dvoutýdenní rodinnou dovču k někomu na chalupu?
- prší
- kanasta
- Ponorka (2014) - Oink Games (dříve bez CZ návodu)
- Azul (2017) - Mindok
- Zbodni salát (2019) - Mindok
- Krycí jména (2015) - Mindok
- Similo (2019) - Albi
Vkus se mění a vyvíjí, takže spousta her šla zase z domu a do domu jich šlo bambilion nových. Díky Ponorce jsme objevili japonské vydavatelství Oink Games a to nám dost změnilo život a rozjelo nový směr podnikání. Rozhodli jsme se vydávat deskovky a s retrohrami skončit. Děti už stejně vyrostly a cvrnkání kuliček ani skákání gumy už je moc nebavilo. Zatímco moderní deskovky nás všechny fakt chytly. Ponorka, Azul, Zbodni salát, Krycí jména či Similo mají svá místa v našem Kallaxu dodnes. Máme asi 300 deskovek, Kallax 5x5 je nabušený k prasknutí. Jsme té 75denní karanténě během kovidové pandemie vděční, protože jinak bychom se k moderním deskovým hrám možná nedostali.









29.12.2023 byla Alice povídat o moderníh deskovkách v poradně Českého rozhlasu Dvojka. Bylo to 3x5 minut, takže nebylo tolik času, ale lecos snad posluchačům zvládla poradit. Jako obvykle se poctivě připravovala: 1 papír s top deskovkami, 1 papír s řazením her a herními mechanismy a 1 list s nejvtipnějším deskoherním slangem. Na ten se vůbec nedostalo.























