Řazení deskovek: pro koho jsou, co rozvíjejí a jaký mají herní mechanismus

Existuje mnoho herních mechanismů, na které ve světě deskovek narazíte. I typů her je nespočet. Jiné hry hrají děti, jiné dospělí. Jinou hru si vyberete, když se chcete vzdělávat, jinou, když se toužíte pobavit, úplně jinou pak, když si chcete večer zahrát sami a pořádně u toho potrápit mozkové závity. Pokud ale nejste zkušenější hráč, může být těžké se ve světě deskovek zorientovat. A tak je tu náš průvodce herními mechanismy i typy her.

Sice už jsme zkušenější hráči, ale moc dobře si pamatujeme, jak nás svět deskovkářů na začátku mátl. Tady je naše rozřazení a popis typů a mechanismů her. Neexistuje jediná správná možnost, jak hry roztřídit, zařadit, popsat. Každý si to tedy dělá po svém. My myslíme zejména na ty méně zkušené a snažíme se jim proto být srozumitelní. Začátečníci jsou jako vláha pro deskovkářský svět, jen díky nim se rozrůstá. Takže zatímto zkušení hráči jimi často opovrhují a vyjadřují se mnohdy schválně složitě, aby se před nimi uzavřeli, my na to jdeme z druhé strany. Svět deskovek se snažíme otevřít a pozvat je dál. 

Podle toho, pro koho jsou:

  • párty hry: můžou být pro dospělé i pro děti nebo celé rodiny, bývají nenáročné, svižné a zábavné (Bang, Activity, Dixit, Koncept, Time’s Up, Krycí jména, Párty hra Čeština 2.0 - tu můžete koupit u nás)
  • rodinné hry: patří sem i párty hry, ale primárně jsou určeny pro rodiny s dětmi od cca 8 let, opět jde o kratší, nenáročné a veselé kousky (Karak, Tik tak bum, Spící královny, Gump)
  • rodinné plus hry: hry pro rodiny s dětmi od osmi let, kterými ale nepohrdnou ani samotní dospělí a s chutí si je zahrajou i bez dětí (Krabčáci, Heckmeck - můžete koupit u nás), Pandemic, Marvel Splendor, Milostný dopis, Ponorka - můžete koupit u nás)
  • fillery / výplňovky / otvírací hry: krátká, svižná hra, která pro zkušené hráče funguje jako hra na vyplnění času mezi delšími hrami, ale pro mnohé je to nejbolíbenější typ her (Turboprší - můžete koupit u násKabo, Lama, Karty mrtvého muže, Port Royal, Similo)
  • dvojkovky: hry vyloženě dělané pro dva hráče (Patchwork, Krycí jména Duet, 7 divů světa duel)
  • sólovky / sólo hry / solitér: hry pro jednoho hráče, často jde o hry pro více hráčů, kde jsou pravidla i pro sólo (Sagrada, Noctiluca, Dračí palác, Azul, Amytis, Alenčina zahrádka, Project L, Nova Luna, Na křídlech, Coatl)

8A21838F-C798-4E8B-ACB7-4E36E78B7475

Naše Párty hra čeština 2.0 je vhodná pro hráče od 15 let. Je totiž plná hodně peprných výrazů z online slovníku www.cestina20.cz.

Podle toho, co rozvíjejí:

  • strategické hry: roli hraje taktika, strategie, plánování, počítání
  • smartky / kvízové hry (smart games): hlavolamy
  • postřehovky (speed games): hlavní roli hraje postřeh (Dobble, Švábí salát, Duch nebo naše Turboprší)
  • paměťovky (memory games): kdo má nejlepší paměť, vyhrává (pexeso, Příšerky ze skříně)
  • šikovnostní (dexterity games): cvrnkání, tahání za provázek, balancování balančních kamenů atd. (blechy, mikádo, jenga, Zvířecí pyramida, Šplouch)
  • znalostní (quiz games): kvízy (Česko, Země, Fauna, Timeline)
  • únikovky: jako v únikových hrách se snažíte odněkud uniknout, i když jen s pomocí balíčku karet nebo na hrací desce
  • párty hry: hry vhodné do společnosti, nenáročné kousky, které pobaví lidi

Krabice5

Turboprší je česká hra autora Honzy Vodičky, kterou jsme vydali v roce 2021. Jde o hodně veselou postřehovku, kterou zvládnou i předškoláky. Pobaví ale všechny generace. 

Hry podle vzájemného vztahu hráčů:

  • skryté role (hidden roles): utajené role a cíle (Bang, Sabotér)
  • škodicí hry (take that): útočné hry, kde se snažíte škodit protihráčům, nebo je škodicí prvek součástí hry (Sedm draků, Výbušná koťátka, Monopoly, Dostihy a sázky, Člověče, nezlob se!)
  • kompetitivní hry: každý hraje sám za sebe proti ostatním (Ponorka, Spící královny, Heckmeck)
  • kooperativní hry: kdy nehrajete jeden proti druhému, ale spolu proti hře, buď všichni vyhrají, nebo všichni prohrají (Záchranáři, Zombie Kidz, Pandemic, Harry Potter: Boj o Bradavice, Gump, Kulišák)
  • deduktivní hry: většinou detektivní hry, ve kterých vyhrává většinou ten, kdo jako první na něco přijde, něco vydedukuje (Cluedo, Kulišák)
  • semikooperativní hry: hráči stojí proti sobě, ale někdy se musí spojit
  • asociační hry: hry založené na asociacích, emocích (Dixit, Stela, Activity)
  • jeden proti všem (all-vs-1): jeden je lump a ostatní mu jdou po krku (Fantom staré Prahy)
  • týmové hry: hráči stojí proti sobě v týmech (Krycí jména)

BQ1A7294

Ponorka - krásná strategická japonská hra do kapsy. Jen u nás ji seženete s CZ návodem i videonávodem.  

Hry podle herního mechanismu:

K čemu je dobré znát názvy herních mechanismů? Nejen proto, abyste měli přehled, ale třeba pak stejně jako my zjistíte, že máte nejraději abstrakty a sbírání setů a mnohem lépe se vám vybírá, jakou další hru koupit. Budete ve specializovaných e-shopech vyhledávat abstraktní hry a set collection / sbírání setů. Některé názvy jsou dobré i pro pobavení. Vyzobali jsme 40 herních mechanismů z našeho slangového deskoherního slovníku. Celý si můžete přečíst tady

    1. Abstraktní hry/abstraktky: zcela postrádají téma, jde jen o herní mechanismus, hry lahodí smyslům, je zde minimální podíl náhody, v naší rodině patří k nejoblíbenějším (šachy, dáma, Patchwork, Nova Luna, Azul, Sagrada, Noctilluca)
    2. Ameritrash: pochází z USA, nejdůležitější je v nich atmosféra a příběh, nikoliv mechanismus hry; hry i návody jsou delší, je zde velký podíl náhody, hráči vypadávají i během hry a navzájem se ovlivňují, tyto hry často vznikají na motivy filmu, seriálu nebo knihy a jsou už většinou těžší a určené pro zkušenější hráče; dají se mezi ně možná počítat Monopoly, které ale právě kvůli délce hraní a vlastně i kvůli mechanismu hry v podstatě nehrajeme (Monopoly, Cosmic Encounter, Chaos In The Old World, Talisman, Dune)
    3. Area control / kontrola území – mechanismus hry, kdy ovládáte nějaké území, což vám přináší jisté výhody (vítězné body apod.); taky převahovka, převahová hra (Hra o trůny, Small World)
    4. Civka – jakákoliv hra, v jejímž názvu je „civilizace“ nebo je na téma budování civilizací (např. Civilization)
    5. Člobrdo - jakákoli hra, kde se figurky pohybují na základě hodu kostkou, též kostkořchanda nebo mrskačka, také se tak samozřejmě říká hře Člověe, nezlob se!
    6. Deck-building (karetní budování): balíček karet či hracích kartiček, které skládáte dohromady, zvyšujete hodnotu různými kombinacemi a tak (Bang, Catan, Port Royal, Medvěd Wrr, Splendor Marvel, Splendor), též deka
    7. Dice-building / kostkové budování - hra, při které budujete balíček karet pomocí házení kostkou, podobný herní mechanismus je deck-building (Lord of the Rings: Dicebuilding Game, Dragon Dice)
    8. Dice-placement / umisťování kostek - mechanismus hry, při kterém místo pracovníků umísťujete kostky 
    9. Diplomacie – herní mechanismus, při kterém hráči vyjednávají dohody a nejrůznější spojenectví proti jiným hráčům (Dune, Diplomacy, Hra o trůny)
    10. Dixitovka - hra typu Dixit, podle hry Dixit, kde je hodně bohatě ilustrovaných karet beze slov, hra je založena na asociacích, emocích, obvykle kooperativní párty hra
    11. Dostihy - velmi dlouhá a nudná hra, jejíž herní mechanismus už je přežitý
    12. Draftovačka / draft / draftování karet / přerozdělování karet - postupně přerozdělováváte karty nebo jiné herní prvky (Kočičí klub, Sushi Go!, 7 divů světa), třeba tak, že po odehrání jedné karty z ruky všechny ostatní pošlete hráči po své levici a vám přijdou zas jiné karty zprava
    13. Dungeon crawler [denžn króler] – podzemní sekačka nebo zabíječka, tedy hra, ve které obvykle za pomoci hodů kostkami bojujete s nějakými příšerami v podzemím bludišti, kobkách, sklepích a sekáte je sekerami, meči, bodáte dýkami, navíc přitom sbíráte poklady a vylepšujete si svou sbírku zbraní; nápad na tento herní styl pochází z Dungeons and Dragons (Kobky a draci), u nás bylo nejslavnější Dračí doupě neboli dračák – chcete-li si zahrát i s dětmi přístupnou podzemní sekačku, zkuste Karak (Plyšová hlídka, Descent, Gloomhaven); z angl. dungeon (žalář/sklepení) + crawler (prolézání)
    14. Ekonomická hra - hra na body
    15. Engine / budování světů - postupně budujete a vylepšujete nějaký svůj svět, krajinu, vesnici (Mars Terraformace, Na křídlech, Divukraj), též Engine-building, asi nejabstraktnější pojem, v podstatě se jedná o prvek hry/styl hraní, kde postupně sestavujete něco (balíček karet, nebo dalších prvků), které pak dohromady něco dělají (ideálně s co největším ziskem apo
    16. Euro/eurohry/eurovky: nejde o téma, ale o jednodušší mechanismus kratší hry bez podílu náhody (za chyby si hráč může sám, nerozhoduje za něj například hod kostkou); hraje se určitý počet kol, v průběhu hry nikdo nevypadává a vyhrává ten, kdo má na konci nejvíc bodů; euro se tomuto typu her říká proto, že se hrají hlavně v Evropě, většinou pocházejí z Německa, které v deskovkářském světě hraje prim (Na křídlech, Agricola, Puerto Rico, Terra Mystica, Caverna)
    17. Euro light: lehčí varianta eurovek určená většinou pro rodinné hraní, další naše oblíbená kategorie her (Carcassonne, Osadníci z Katanu, Ticket To Ride, Alhambra)
    18. Eurofiler – výplňovka evropského typu; výplňovka je krátká jednoduchá hra na vyplnění času mezi hrami nebo když máte na hraní jen chviličku, euro je zase typ německých her, ve kterých se hraje víc o body, atmosféru v nich nenajdete
    19. Fachman placement / worker placement / umísťování lidí či pracovníků - herní mechanismus, kdy umisťujete lidí či nějaké pracovníky na plochu, kde plní úkoly
    20. Figurková hra – velká hra, ve které hlavní roli hrají figurky – ty si hráči často sami malují (Lord of the Rings Miniatures Game, Warhammer, Star Wars Miniatures Game)
    21. Filler [filer] / výplňovka – z anglického to fill = vyplnit, krátká, svižná a jednoduchá hra, která funguje jako výplňovka mezi delšími hrami (tipy na fillery v samostatném článku)
    22. Gamebook [gejmbuk] – interaktivní příběhová knížka, kdy je čtenář hlavním hrdinou a prochází příběhem, který čte a rozhoduje se, jak má na kterém místě příběh pokračovat; podle svého rozhodnutí nalistuje příslušné číslo odstavce a pokračuje ve čtení – kniha je členěna do očíslovaných kapitol, které nejdou popořadě, ale každá obsahuje odkaz na jiné kapitoly v závislosti na rozhodnutí hráče, příklad: jestli si myslíš odpověď A, jdi na str. 23, jestli odpověď B, jdi na str. 40 (pro dětské čtenáře Rytíři od Rex hry, pro dospělé série Lone Wolf)
    23. Hamounící hra / hamounit – nahrabávat si komponenty do hry, i když je třeba nepotřebujete, někdo to dělá i s hrami a jejich zvyšujícím se počtem, i když už je doma nemá, kam dát; též harpagonit, mamonit
    24. Hand management / správa zdrojů – vytváření určitých kombinací na ruce za účelem co nejlepšího obodování (Divukraj, Na křídlech, Mars Terraformace); jde o herní mechanismus používaný převážně v karetních hrách nebo hrách používajících karty
    25. Kampaň / příběhové hraní - kdy se sama hra v čase vyvíjí, modifikují se pravidla, rozhodnutí z jedné partie se přenáší do další, příp. je celá hra postavena jako příběh, kterým procházíte
    26. Koinovka / coinovka – hra kombinující různé postupy a mechaniky, karty, management zdrojů, kontrola území, připomíná eurovku, velmi komplexní druh hry (Root, Colonial Twilight)
    27. PNP / Pen and Paper / pero a papír - z anglického Pen and Paper = pero a papír, hry, ke kterým vám stačí jen papír a tužka
    28. PNP / Print and Play / vytiskni a hraj - z anglického Print and Play = vytiskni a hraj, jsou to hry, které si vytisknete a hrajete, většinou jsou zadarmo
    29. Převahová hra – mechanismus hry, ve kterém jde o kontrolu a ovládání nějakého území, což vám přináší jisté výhody (vítězné body apod.); též area control, převahovka (Hra o trůny, Small World)
    30. Pytlíkbuilding / pytlíkové budování – spočívá v tom, že každý hráč protáčí (dobírá a odhazuje) něco ze své osobní zásoby herních komponent a během toho svou zásobu nějak vylepšuje, dokupuje si lepší věci a případně odhazuje slabé; na rozdíl od deckbuildingu, kde tohle děláte s kartami, u pytlíkbuildingu to jsou třeba meeplové (např. hry Meeples & Monsters, Lions of Lydia), hrací kostky (např. hry Cubitos, Quarriors) nebo prostě nějaké žetony; nejznámějším pytlíkbuildingem u nás jsou asi Kvedlalové z Kvedlinburku
    31. Rodinné plus hry / rodinky - většinou hry od osmi let, které ale v pohodě mohou hrát i samotní dospělí. Mají kvalitu na rodinné hraní i na hraní bez dětí. 
    32. RPG hra / erpégéčko – zkr. angl. role playing games, tedy hry s hraním rolí; nejde tu až tak o mechanismus hry jako o atmosféru, většinou jste v nějakém uzavřeném prostoru, bojujete s nepřáteli a užíváte si prostě svou roli; partie trvají obvykle velice dlouho a hraje se s hromadou figurek (např. hry Dungeons & Dragons, Dračí doupě)
    33. Rýltajmovka / real-time hra / realtimeovka – hra v reálném čase, z angl. real time, kdy neexistují jednotlivé tahy, ale všichni hráči dělají svá rozhodnutí zároveň tady a teď; často jsou to postřehové hry, součástí bývají přesýpací hodiny nebo třeba stopky v mobilní aplikaci, rozhoduje nejen taktika, ale i rychlost (např. hry Turboprší, Ubongo, Kvedlalové z Kvedlinburku, Ligretto, Hrdinové bez záruky, Dobble)
    34. Sbírání setů / sbírání sad / set collection – herní mechanismus, kdy sbíráte nějaké sety karet a kdo má na konci nejlepší sadu, vyhrává
    35. Štych / štychová hra / štychovka - základem je Mariáš a vše od něj odvinuté, hry, kde v každém kole každý hráč zahraje jednu kartu, a ten, kdo tam dal kartu nejvyšši hodnoty, vyhraje kupku / štych těchto karet, štych je "přebití" nebo "zdvihnutí", důležitý pojem je trumf, to je karta, která přebíjí / je nadřazená, hry jsou variabilní, ne vždy vyhrává ten, kdo má nejvíc štychů, český se tomu říká "zdvih", více o tom v samostatném článku   
    36. Tahovka - jakákoli hra, která se odehrává v jednotlivých tazích, skoro všechny hry, nejčastěji hry s figurkami, kterým se dá "táhnout"
    37. Tetrisovka - hra tipu tetris, kde jako v tetrisu skládáte do sebe různé dílky něčeho, aby do sebe zapadly, též tetrisoidní
    38. Tile placement / pokládání dílků – na plochu pokládáte postupně destičky nebo herní dílky za účelem získání bodů, výhod, zdrojů (Carcassonne, Kingdomino, Patchwork apod.); z angl. (v překladu umísťování dílků)
    39. Vorgejma, vargejma / válečná hra – hra s vojenskou či historickou tématikou; z angl. wargames (válečné hry)
    40. Žetonovka – většinou hra s vojenským nebo historickým tématem, kde se po plánu/mapě pohybuje s žetony znázorňujícími třeba vojenské jednotky; hráč žetonových her je žetonkář 

Mnohé mechanismy se prolínají, ale uvádíme jich tu schválně co nejvíc, abyste vždycky věděli, o co jde, když na něco z toho narazíte. Taky se v tom občas nevyznáme, takže si to ujasňujeme i sami pro sebe. Obecně platí, že se s většinou těchto názvů potkáte jen ve specializovaných obchodech a komunitách vášnivých hráčů.