Novinky, Strana 3
Deskohraní je týdenní pražský festival plný deskových her, turnajů v nich i hraní jen tak. Letos byl už 22. ročník. Od 14. do 22. října jste denně mohli strávit celý den s deskovými hrami v krásných prostorách Národní knihovny nedaleko Karlova mostu - v rozsáhlém barokním komplexu Klementina. Sem se festival přesunul poprvé a snad tu i zakotví. Mělo to tu své kouzlo. Za 4 Kavky se tam byla podívat Alice a vyrazila s kamarádkou Aničkou z Myšího doupěte. To už je zkušená deskoherní harcovnice, která se za života účastnila mnoha akcí či dekosherních turnajů. Holky si během neděle zahrály 12 her, něco pokoupily, spoustu toho nafotily.
Nedávno jsme byli na největším deskoherním veletrhu světa v německém Essenu. SPIEL Essen 23 byl spektakulární a můžete si o něm počíst v našem článku. Normálně na deskoherní akce vůbec nechodíme, ale tohle jsme museli vidět. A pak jsme si řekli, že zkusíme to nej, co se koná tady u nás v české kotlině. A tak jsme vyrazili na Deskohraní.
Olympiáda duševních sportů
Deskohraní bylo poprvé v roce 2001 a navázalo na myšlenku uspořádat Olympiádu duševních sportů (Mind Sports Olympiad). Inspirací byl Londýn, kde taková klání probíhala už od roku 1997 (obrovská setkání hráčů deskových her a sportovců mysli).
Už příchod na festival se nám líbil. Průchod bránou s pohledem přes rameno na Karlův most, to se neochodí. Pak pár kroků dvorem Klementina a už jsme po levé ruce viděly vchod na Deskohraní. Vstup za pouhou dvacku, šatna zdarma, všude spousta ochotných lidí z organizace akce, kteří vás vždy nasměrovali, poradili. Měli svá vlastní trička a třeba hermany jste poznali tak, že měli tohle své pojmenování napsané na zádech. Herman je člověk, kterých na akcích pomáhá vysvětlit hry. Pokud jste to slovo neznali a chcete být v obraze, sledujte náš deskoherní slangový slovníček. Máme v něm už skoro 400 slov.
Anička dobře vymyslela, že vyrazíme hned ráno, abychom měly stůl a nějakého hermana na prvních pár her. U vchodu jsme si za pade koupili deskoherní menu, ve kterém jsme si zakroužkovaly vše, co bychom si tu chtěly zahrát. MENU vypadalo jako jídelní lístek v restauraci a na čepu nabízel hromadu deskovek, které se tu daly půjčit. Značení jako na semaforu pak informovalo, s čím vám tu někdo pomůže a co budete muset rozhýbat sami. My šli po žluté turistické. Žlutou byly označený hry, se kterými by nám vždy měl dokázat nějaký herman pomoci.
Začali jsme u stánku vydavatelství Mindok, kde nám ochotná mindokwoman Lucie Mašková (Deskovky s Lucikem) věnovala dvě hodiny a zahrála si s námi 3 mindočí minihry Guláš, Řekni to květinou a Kostnici Sedlec. Guláš si pak Alice a Anička koupily obě, Alice i zbylé kapesní záležitosti. Pak jsme si s Lucikem zahrály Papírové moře a to byla teda láska na první zahrání. Takže znovu na nákup a to pěkně i se super rozšiřkem, které na festivalu bylo za pouhou korunu. Ceny tu vůbec byly dole. Což je tu prý každý rok. Taky tu byly deskovky v bazaru a tak. Z Mindokher jsme si s Lucikem ještě zahrály Bezva fotku a pak už samy Toulavé věže. Alice je umí, tak je Aničku naučila. Po dvou hodinách jsme měly na deskoherním tachometru 6 her. To jednoho unaví, vyrazily jsme na svačinku do místního sympatického bufáče a pak šly zase hrát.
Dopoledne zahráno:
- Guláš (naučila nás Lucka z Mindoku)
- Řekni to květinou (naučila nás Lucka z Mindoku)
- Kostnice Sedlec (naučila nás Lucka z Mindoku)
- Papírové moře (naučila nás Lucka z Mindoku)
- Bezva fotka (naučila nás Lucka z Mindoku)
- Toulavé věže (Alice umí, učila Aničku)
Po svačině jsme vyrazily okouknout zbytek prostorů- Lidí tu bylo jak much, ale nějaký ten volný stůl se vždycky našel. Ve srovnání s Essenem to tu byla pohádka. Žádná obří tlačenice, žádné nekonečné fronty na všechno. Ale lidí tu tedy bylo dost. Sobota tu prý byla ještě ostřejší, nejvíc lidí za celý týden. My přišly v neděli, poslední den festivalu. Za odpolko jsme si zahrály dalších 6 her. Buď celé nebo tak velkou část, abychom věděly, o čem hra je a zda si ji chceme pořídit nebo ne. Alice třeba zjistila i to, které hry z domácí sbírky prodá, protože jsou nad její síly nebo ji nebaví.
Odpolko jsme si zahrály:
- Machi Koro (naučil nás herman Vojta)
- The Game (Alice umí, naučila Aničku)
- Psí parťáci (Alice umí, naučila Aničku)
- Via Magica (Anička umí, naučila Alici)
- Taco kočka koza sýr pizza (Alice umí, naučila Aničku)
- Ostrov koček (naučil nás herman Karel)
V modrém super tričku s kosatkou a velrybou (BTW je to tričko od Oink Games z Essenu) je Pavel Prachař zvaný Pogo (z Mindoku).
To je hlavní organizátor akce Jakub Těšínský. Víc o něm se dovíte v prima rozhovoru od Tlama Games.
Tak. Report z našeho prvního 4Kavčího Deskohraní končí. Tady jsme určitě nebyli naposledy. Na to, že jsme dřív na žádné deskoherní akce nechodili, se nám to docela slušně rozjíždí. Ale je super si vyzkoušet tolik her, okouknout české novinky a i si moci zahrát z ludotéky starší kousky. Leccos nám doma v Kallaxu chytalo prach a teď to vytáhneme a už budeme vědět, jak to hrát. Třeba Machi Koro Alice z nějakého záhadného důvodu z psaného návodu nepochopila a přitom je to tak jednoduchá hra. Naopak Ostrov koček je nad její síly a půjde z domu. To bude dost volného místa na něco, co si opravdu můžeme u nás doma zahrát. No a hlavně to byl moc hezký deskoherní den. Díky Aničko za skvělou společnost a za rok zase razíme!
Andrea Grigerová založila Psychologii fontů. Učí lidi používat fonty (chcete-li písmo) tak, aby jimi dokázali říct to, co říct chtějí. To nás baví. Proto jsme se spolu s ní podívali na hromadu deskovek a pořádně je rozebrali – která hra i zvoleným písmem říká to pravé a kde je to mimo?
Různá písma vyvolávají různé emoce. Jak na to jít tak, aby volba písma brnkala lidem na správnou strunu, o tom si s Andreou před časem povídal i Martin v Tvůrcastu, podcastu pro obsahové tvůrce. Andrea mu řekla: „Vždycky stavím na trojnožce – jednu nohu tvoří lidé, jejich osobnosti. Druhou nohu tvoří téma. Malíři budou směřovat svými asociacemi k jiným fontům než třeba architekti. Ale i v rámci jednoho tématu můžou být rozdíly. Třeba masáže – zatímco sportovní masér bude chtít fontem ukázat svou profesionalitu, zručnost, rychlost, protože sportovec potřebuje druhý den fungovat, u masáží miminek je důležité vypíchnout zase něco jiného. U těch musíte vyjádřit citlivost, že když sáhnete na miminko, nic se mu nestane. To všechno může font opravdu přenášet. Třetí nohu tvoří klient. Na koho cílíte, jaké publikum oslovujete – jsou to extroverti, introverti, lidé hloubaví, akční, s tahem na bránu? Když nevíte, pro koho vybíráte font, střílíte naslepo. Když má font sloužit jako nástroj, musíte vědět, k čemu ho chcete používat.“
Když nevíte, oblečte si džíny a tričko
Pokud nemáte ve všech třech nohách jasno, měli byste zvolit nějaký neutrální font, třeba Open Sans, který Andrea přirovnává k riflím a triku. Je to pohodlné a nikoho tím neurazíte. Ale když už víte, jak chcete působit a co je pro vás stěžejní, můžete vybírat vlastní font. Jak? Ideálně zvolíte dvě tři varianty, které se vám líbí, a ty si pověste na zeď. Jak okolo nich budete chodit a koukat na ně, zjistíte, co vám vadí a co vás naopak baví.
Patková a bezpatková písma
Patková písma mají patky, které jsou v porovnání z bezpatkovými fonty něco navíc, takový zdobný detail, který slouží k vizuálnímu obohacení textu, aniž by to uškodilo jeho čtení (Georgia, Garamond, Times New Roman, Bookman Old Style, Palatino linotype). Patkové fonty podle Andrey člověka zpomalí, jdou víc do hloubky, působí důvěryhodněji, profesionálněji. Bezpatková písma jsou ta, která mají linky bez patek, vynechávají finální zdobení. (Arial, Tahoma a Verdana). Jsou lehčí, rychlejší, efektivnější, ležérnější apod.
A teď už k deskovkám
Proč by tomu měli věnovat pozornost i vydavatelé deskových her? Proč stojí za to to řešit?
Protože nevhodně zvolený font dává lidem špatnou informaci. Vyberete elegantní font na rychlou hru, která je celá založená na postřehu – a zákazníci mohou být zklamaní. Nebo nabídnete ve fontu obrovskou hravost, ale hra je logická a plná čísel. Zase zklamání.
Je to jako zvolit v reálném světě luxusní font pro název kavárny a dovnitř šoupnout plastové stolky a rozvrzané židle.
U deskovek je to stejné. Písmo v názvu hry by mělo lidem naznačit, o co půjde, jaká hra je v krabici čeká. Bude u ní legrace? Je to spíš pro děcka? Je to hutné euro na 10 hodin? Chytrá hra? Nečekaně zapeklitá? To vše se zvoleným písmem dá říct.
Podle písma odborník pozná i dobu, v které hra vznikla, a vlastně to cítíme i my obyčejní smrtelníci. I když nejsme fontologové, písma k nám mluví, něco z nich cítíme a vyvolávají v nás asociace, dojem, emoce.
Z originálního Hive Pocket nebyla Andrea nadšená. Písmo jí připadalo neuchopitelné, nedokázala ho zařadit ani pojmenovat, emoce se ve fontu prý úplně tříští: „Hive je jedním fontem, Pocket druhým a ty dva různé fonty to příliš tříští. Lepší by bylo vybrat jeden. Připomíná mi to Halloween, jsou tam ostré linky, což znamená akčnost, ale promyšlenost a náročnost šachů tam třeba vůbec není cítit. Bylo by fajn ji zdůraznit.“
O mnoho lépe dopadl náš český návod a lamakarty: „Tohle funguje úplně skvěle, je to výrazné, jednoduché a jemnější, nadpis a podnadpis spolu dobře fungují i v dynamice a kontrastu. V nadpisovém, strohém fontu je logika, v doplňkovém psacím je hravost, obojí se grafikovi povedlo tam dostat.“
Oinkovky
„Tady hraje roli i kulturní prostředí, kulturní asociace, třeba secesní font nebo nacistický font, to každý, kdo zná historii, hned pozná. Může mít v sobě třeba něco, o čem my hned podvědomě víme, že nám připomíná období první republiky, ale cizincům to nic neřekne.
Kulturní a společenské asociace mají i barvy, když jsem byla na Korsice, tak tam mají smutek či smrt v červené barvě, ne v černé jako my. Pokud tyto hry vydávají Japonci, ti mají vzdálenou kulturu, tak se to těžko hodnotí. Ale třeba Cirkus ke skutečnému cirkusu jasně vede, díky nadpisovému efektnímu písmu. Ty zbylé tři (Ponorka, Troika, Gorily) mají univerzální písmo, nic to nepokazí, ale nikam nás nezavede.“
Dorty jsou vrženy
„Nadpis funguje velmi dobře z hlediska čitelnosti a rozpoznatelnosti. Co se týče asociací, tučné písmo má v sobě vždy více plnosti a objemu, takže k cukrařině dobré. Ale pokud bychom chtěli do nadpisu dát i legraci, hravost a šikovnost, tak to tam není. K tomu je potřeba více dynamiky, ať ve formě křivek, nepravidelných tvarů, sklonu, různé tučnosti… Nástrojů je spousta, stačí vybrat jeden z nich. V tučném patkovém písmu, které je použité, je stabilita a preciznost, ale hravost hry ne.“
Turboprší
Na našem Turboprší se fontoložce líbilo, že jak písmo na krabici, tak i v celém návodu, je našikmo: „Tím to získalo dynamiku a ukazuje to, že ve hře je něco bláznivého. Takže to se povedlo.“
Pruženka a ostatní retrohry
Pro naše retrohry zvolil grafik jakoby novinové, nedokonale vytištěné písmo, které nám evokovalo retro – povedlo se to?
„Nadpisy na retrohrách se povedly, písmo nás opravdu v asociacích vede do minulosti, jak typem (stejné písmo bývalo opravdu na plakátech a obchodech), tak nepravidelnými a rozmazanými tvary, které působí, jako by na nich zapracoval zub času. Hravě nepůsobí, ale to obstarají hravé ilustrace. Ne vždy je potřeba do fontu vkládat všechny asociace a emoce, často to ani není možné. Je to spíš jeden korálek v mozaice celého vizuálu.“
Divukraj
Divukraj si vysloužil velkou pochvalu: „To je svět fantazie už v tom slově, navíc je to skript – ručně psaný font, vede to víc do kreativity a fantazie a všechno to skvěle pasuje k sobě. I linka písma se mění od tenké po tučné, vede nás různými zákrutami, slibuje dobrodružství. A líbí se mi, že ani barva není jednolitá, ale má v sobě bílá, neprobádaná místa.“
Pandemic
Pandemic si taky vysloužil pochvalu: „To je čistý, bezpatkový, úderný font, který odpovídá tématu. Navíc je to umocněné barvami. Kdyby byl font v růžové, působil by mnohem méně agresivně. Vždy je těžké oddělit barvy od fontu, hraje to dohromady. Je to neutrální font jako třeba Impact, ale díky zhuštění (malé mezery) působí rázně, nátlakově, jako že to musíte vyřešit, jinak všichni zemřeme.“
Když chceme coby amatéři pochopit, co který font říká, má Andrea skvělou pomůcku. Stačí si daný font a nápis (nebo celou krabici s hrou) představit jako plakát na hollywoodský trhák. Když se na krabici, font a nápis podíváte, co cítíte? Byl by to horor, nebo komedie? Krycí jména by prý byla jasná detektivka, nebezpečí, napínák – a hra tomu odpovídá. Ne tvarem, fonty jsou jednoduché, tučnější bezpatkové písmo, ale podívejte se na strukturu. Stejné fonty najdete často na obálkách severských detektivek.
Na hru Canvas se Andrea obzvlášť těšila, protože je to umělecká hra, která se dá i pověsit na zeď jako obraz: „Je to brush font, nedávno byly tyto fonty hodně používané, až zneužívané, takže jsou hodně profláklé. Ale jak už název stylu napovídá, k plátnu se štětec hodí. I nedokonalost tvarů písma, obraz nemusí být dokonalý, aby měl atmosféru.“
„Patková písma k číslům asociace nemají, čísla bývají bezpatková, což značí logiku a rychlost. Tohle je jednoznačně retro, možná to ani není font, ale spíše logo. Neprozrazuje ale nic o hře, ani způsobu, jakým se hraje.“
Catan
„Patkový tradiční font v kapitálkách, mírně zhuštěný. Naznačuje, že hra bude klasického rázu, důraz bude na promyšlenost a rozhodování. O rychlost ale ve hře nejde.“
Ubongo
„Z písma není poznat, že je to rychlá hra. Spíš táhne čtenáře do buše, Afriky, příběhu.“
Dixit
„Nadpis vede do světa fantazie, je to výrazný font, který ani není font, ale spíše obrázek. Jako by každé písmenko vyprávělo svůj příběh.“
Port Royal
„Je to patkové písmo, je to retro a připomíná to pohádky, piráty. Emočně a psychologicky to sedí. Na krabičce by nefungovalo tenké slaboučké písmo, takže správně použili tohle výrazné.“
Co je v jiných zemích prima, u nás prý působí jako pěst na oko: „Je to zdobný font, proč ne, v českém prostředí má ale špatnou asociaci. První verze Microsoft Office zahrnovala i tento font, jako jeden z prvních, používal se hodně na všechny cedule ve školách, školkách, protože vypadal jinak než všechny ostatní, dávali ho všude a hodně lidí na něj má alergii. Tak jako ve světě třeba na Comic Sans.“
Psí parťáci
„Font si hraje na ručně psaný, mohl by být ještě ležérnější, ale dejme tomu. Jenže linka kresby psa je úplně jiná než linka fontu, což je škoda – obě linky by měly mít stejný styl. Působí to jako pejsek a kočička, není to propojený celek.“
Parky
„Archetyp objevitele (třeba krás národních parků) si může dovolit vybočit z řady – objevuju, nemusím to mít jako všichni ostatní, nemusím být opatrný, usazený, ukotvený. V písmu bohužel tato emoce chybí. Je to jednoduché bezpatkové písmo, které je čitelné, splní svoji úlohu, ale emoci nepřinese.“
Radlands – Gangy pustiny
„To je skvělé, fonty ladí i s výběrem barev, aniž o té hře něco vím, sedí mi to vše dohromady. Barvy, fonty, ilustrace. Dokonce jsou na nějaké deskové hře výjimečně tenké linky, ale funguje to skvěle.“
„Super, drží to stejnou linku jako domy na ilustraci. Písmo v podnadpisu ladí s písmem v nadpisu, mají to hezky nakombinované. Tahle hra se mi moc líbí, všechno má vertikální směr a je to elegantní. I když nemohli použít tenoučké elegantní písmo, protože toho by si nikdo na té krabičce nevšiml, dali tomu jinou eleganci, která je o kontrastu, štíhlosti, vytáhlosti.“
Karak je prý v pořádku, písmo odkazuje na středověk.
I detektivní hra Cluedo dostala pochvalu, to písmo ke kriminálkám sedí.
„Líbí se mi, že středně silný bezpatkový font může být taky zajímavý a hravost přináší uspořádání do kruhu. Je dobrá cesta si pohrát s detaily, to dělá strašně moc. Palec nahoru.“
„Je tam hravost, která nespočívá v hravém fontu, ale v tom, že písmo tančí, nedrží linku, to jsou vtipné akcenty.“
S Andreou jsem se probrali hromadou deskovek a od našeho setkání už se na fonty díváme jinak. Vidíme něco víc, něco za nimi. Slyšíme, co se snaží říct. Nebo že lžou. Fontologie je hodně zajímavý obor. Chcete-li o něm vědět víc, sledujte Andreu Grigerovou na webu Psychologie fontů.
A teď fonty ještě z jiného úhlu – loga deskových her
Andrea nám doporučila článek ve stařičkém čísle časopisu Font, kde prý píšou zajímavé věci k tématu deskovek a fontů. Co o sobě říkají názvy některých deskovek? Nebo vlastně už asi spíš loga. Hodnotili na škále od jedničky (fuj, úplná katastrofa) do pětky (skvělé, to je pecka!), do nejvyšších pater se neprobojoval nikdo.
1 – fuj, úplná katastrofa
Ubongo stejně jako Andrea plísní i v časopisu Font za příliš divokou barevnost a zbytečné efekty a detaily.
2 – nekvalitní, podprůměrná práce
Tam skončily stařičké hry jako Monopoly, Activity (trochu nečitelné, pestrost hry šlo vyjádřit zajímavěji), Dixit (příliš přezdobený a špatně čitelný, méně je prý více), Carcassonne (historizující nápis se zdobnou iniciálou šel prý udělat mnohem líp), Osadníci z Katanu (nápis vypadá v originále lépe, i lokalizaci je třeba dělat s citem pro typografii, ne jen otrocky), Scrabble (mdlý název, nápis z písmenek přímo ze hry se přitom přímo nabízí) a Twister (skvěle funguje písmeno T jak zamotané tornádem).
3 – průměr – neurazí, nenadchne
Tady je Dobble nebo BANG! (výrazné westernové logo jako výstřel z pistole)
4 – kvalitní čistá práce / zajímavý nápad
Na vrchol se dostal Quoridor (značka je výrazná a vhodně stylizuje hru – stavění pravoúhlých koridorů)
5 – skvělé, to je pecka!
Sem se neprobojovalo nic.
Byli jsme tam, viděli, co se dalo, nafotili, natočili kdeco, nachytřili se a pro ty, kteří tam zatím nevyrazili, máme celou řadu praktických tipů, co dělat a co nedělat a co by nám bývalo cestu zpříjemnilo, kdyby nám to ovšem někdo řekl a poradil. Snad to pro vás bude užitečné a třeba si nakonec do Mekky deskovek troufnete vyrazit taky.
Něco z historie největšího deskoherního veletrhu světa
V roce 2023 se SPIEL konal již po čtyřicáté. První ročník proběhl v roce 1983. To jsme ještě byli za železnou oponou a o cestě do západního Německa jsme si nechávali jen zdát. Teď jsme tam vyrazit mohli a taky chtěli. Nebýt pracovní schůzky s japonskými Oink Games, nedostali by nás tam ale ani heverem. Jsme introverti a davy lidí nejsou nic, po čem bychom toužili. Hry hráváme nejraději v klidu doma nebo s pár přáteli. Masovky nejsou naše srdcovka.
SPIEL Essen 23 v číslech
- 4 dny
- 193 000 návštěvníků
- přijeli z 85 zemí
- plocha veletrhu 62 500 m2
- 8 hal
- 935 vystavovatelů
- z 56 zemí
- představilo se tu 1200 deskoherních novinek
Podle některých tam letos bylo nejvíc lidí ever. Dokonce i metro bylo prý natřískané až po střechu. O nadzemí a cestě autem k výstavišti budeme mluvit za chvíli. To byl příběh sám o sobě.
Veletržní vychytávky
- appka – stáhli jsme si do mobilu praktickou aplikaci, ve které se dala najít jednotlivá vydavatelství i umístění jejich stánků (asi by bylo lepší mít jednotlivé haly vytištěné v ruce, blbě se pak v nich orientovalo, když jsme hledali konkrétní stánek), celkové rozložení hal a stánků nebo třeba herní novinky
- úschovna zavazadel – tam se daly hry, bágly apod. odkládat během dne, abyste je nemuseli tahat všude s sebou (poplatek za uskladnění: 3 EUR za zavazadlo, když tam budete něco přihazovat nebo si z toho něco brát, tak další 2 éčka, úschovnu najdete v hale 7, je otevřena od čtvrtka do soboty od 9:30 do 19:00 hodin a v neděli od 9:30 do 18:00 hodin)
- doručení – možnost poslat si hry kamkoli po světě, po Evropě třeba 5kg balík za 20 eur, 10kg za 26, 20kg za 36 a 30kg za 47 éček
- tašky, batohy? – pokud nemáte nic na deskovky, můžete si koupit ofiko Essen Spiel deskoherní tašku (něco ala ikea) za 20 éček a vyzvednout si ji tam (na stánku Merz Verlag v hale 6 - stánek 6B406), dostanete i nějakou hru a reklamní předměty, POZOR!!! deskoherní batohy jsou letos (2024) úplně zakázaný, aby jima lidi nevráželi do jiných lidí a neshazovali při otáčení hry ze stolu, takže s sebou kufr na kolečkách nebo tašku přes rameno nebo obyč malej bágl na záda
Cesta do Mekky
Jeli jsme celá rodina v 5 lidech autem. Ubytko jsme pořídili šikovně dávno dopředu i s parkováním zdarma asi 40 minut chůze od výstaviště. Měli jsme jít pěšky nebo si buknout dobrý parking u veletrhu… Prostě kdybychom věděli to, co teď, udělali bychom to jinak. Ale o tom až za chvilku.
Už cesta do Essenu byla tortura. 10 hodin jízdy autem po překvapivě strašidelných západoněmeckých dálnicích, které by se i od velice nedokonalé D1 mohly učit, jak má dálnice vypadat. Strašné drncálnice, samé uzavírky, kolony, kamiony ve všech pruzích… A tohle jsme si užívali celý den. Takže příště bychom asi zkusili jinou dopravu.
- Auto: cca 10 hodin, cca 4000 korun za naftu, kolony, dálnice ve výstavbě, náročné řízení, nutnost cestovat ideálně ve dne za světla (ale zas holt cena celé cesty je 800 na hlavu)
- Letadlo: letí do Düsseldorfu, což je coby kamenem dohodil a zbytek do Essenu došel pěšky – třeba Eurowings mají nyní jednosměrnou letenku za 1000+ Kč, jenže pak by nás čekalo ještě cestování do Essenu a v Essenu cesta na veletrh
- Vlak: třeba za 2 500 Kč jedna cesta, ale s přestupem a 9 hodin cestování
- Bus: jede tam noční nepřestupový Flixbus třeba za 1300 a ráno jste v Essenu, poměr cena/výkon asi nejlepší (v roce 2024 zkusíme a poreferujeme)
1. rada: Pokud vyrazíte autem, počítejte, že vám cesta zabere celý den a že bude úmorná.
2. rada: Dobré ubytování lovte hodně dopředu, ideálně v docházkové vzdálenosti od veletrhu.
Jeli jsme sem na jediný den kvůli pracovní schůzce s Oink Games – to jsou naši spolupracovníci z Japonska, od kterých sem v pololokalizaci dovážíme už 7 her (EDIT listopad 2023 - ta osobní schůzka v Essenu pomohla dotáhnout distributorskou smlouvu a stali jsme se výhradními distributory této japonské značky u nás a dohodli se i na několika komplet českých lokalizacích) . Dnes už nám prošlo rukama 12 jejich her.
- Ponorka (Deep Sea Adventure)
- Cirkus (Scout)
- Troika
- Gorily (Durian)
- Boj o poklady (Flotsam Fight)
- Splašená sklizeň (Quickity Pickity)
- Startupy (Startups)
Navíc jsme introverti, takže víc dní bychom to asi jako celá rodina nedali. Bylo jasné, že toho za jeden den moc nestihneme, takže jsme měli dietní plán. Ne megalomanskou představu, že si projdeme všechno a uvidíme všechno.
3. rada: Mějte dietní plán
Takže jsme si nakonec řekli, že půjdeme jen po české stopě, pozdravíme kamarády z českých vydavatelství, navštívíme stánek Oink Games a jinak se budeme jen tak koukat kolem. V hale č. 2 byli Oink Games (měli jsme předem domluvenou hodinovou schůzku s naší evropskou spojkou Beou Wu) a Albi (tam měl být Jindřich Pavlásek, spoluautor naší hry Dorty jsou vrženy). Ve vedlejší hale č. 5 jsme pak měli v plánu pozdravit kamarády Štěpána a Ivanu z Dina a lidi z CGE.
4. rada: Parkování si zajistěte předem, a pokud ne, určitě se k výstavišti nevydávejte autem
Parkoviště kolem výstaviště (Messe Essen) jsou během veletrhu plná, a tak nás vyhnali po dálnici A 52 na parkoviště číslo 10, což je obří plocha za městem. Prodírali jsme se tam v koloně asi 30 minut. To parkoviště je obří – a fronta lidí na pendlující autobusy taky. Na její konec jsme šli tak dlouho, že jsme se pak raději přidali k tisícům meeple people a šli necelou hodinku k výstavišti pěšky.
Po 45 minutách jsme si mohli vyfotit ceduli Essen, kterou se nám včera v noci při příjezdu vyfotit nepovedlo. Ranní jogging protáhl těla. Tento start dne nás rozesmál (někteří chvilkami i plakali nebo sprostě nadávali), hodně jsme točili. Tady je video z našeho tripu od parkoviště na veletrh.
Odpo cestou zpět na parkoviště už to byla pohodička, nikde ani noha, většina lidí chytla poloprázdný šatlbus z autobusáku kousek od veletrhu. Cesta z veletrhu na parkoviště č.10 vedla přímo kolem autobusů a šatlbusy na parkoviště 10 se daly poznat jednoduše podle cedule Parkingplatz 10. A jezdily co 20 minut.
Selfíčka z Essenu
To musí být. Selfíčka jsou potřeba. My máme fota s Beou z Oink Games, Jindrou, spoluautorem hry Dorty jsou vrženy (hrál v Albi stánku Jana Žižku a na selfičko jsme ho museli urvat násilím, jak byl zaneprázdněný), s Ivanou a Štěpánem z Dina, kde jsme zrovna ulovili i planeťáka a rexíka Martina (Anekena) Hrabálka. No a pak máme na fotce dvě Kavky – ty se fotí (zbylé dvě malé Kavky už se fotit odmítají).
5. rada: Obrňte se trpělivostí
I ti, co neměli pracovní pochůzky a jen se koukali, to měli náročné. Tchýňka s dětmi vlastně jen pořád na něco někde čekali ve frontě. Na cokoli – na wecko, jídlo, pití, místo k sezení, podívání na nějaký hry. Kamarádi z domova se furt smskama ptali: a hráli jste něco? Odpověď jim dal Dalibor Janda:
Hráli jsme kličkovanou, vždyť to znáš…
Popravdě – představa, jak hrajeme, někdo nám v angličtině něco v tom rachotu vysvětluje a zezadu do nás furt někdo šťouchá, to nás ani nelákalo.
Pokud chcete jen mrknout, tady je ve 13minutovém videu, co jsme za ten den viděli, kudy jsme prošli.
Hlavním cílem byla pracovní schůzka s Oink Games, proto jsme do Essenu jeli. Oink Games se spojili s dalšími dvěma japonskými vydavateli a měli fakt megastánek uprostřed haly č. 2. Krása. I jsme se pokochali, něco pokoupili (třeba rozšiřko k Ponorce, které se jinak v Evropě koupit nedá), hodinu anglicky pošprechtili a frrr zas dál. Stánek měli nádherný a zas jiný set up než dřív. Moc se nám líbí, jak pořád něco vylepšují. Po prvním dni už měli některé tituly vyprodané. Je to hukot. Víc v článku přímo o Oincích na Essenu.
6. rada: Bacha, Essen bolí a smrdí
Jinak to bylo fakt hodně náročné. Na veletrhu nejsou židle. V podstatě nikde si nesednete. Ani na jídlo nebo pití. Na vše se stojí fronty. Na záchod, na jídlo, na kafe, na hraní, na nákupy… Lidi sedí různě po zemi, na schodech, venku na dvoře. Asi jediné sezení, co jsme viděli, bylo u bufáče u jednoho vchodu (Eingang West), tam se zas stála fronta na každou židli. Když jsme ulovili stůl, už jsme ho nepustili, nechali tam tchyni a děti a šli dořešit pracovní schůzku a poslední důležité pochůzky bez nich.
Takže naše rada? Campingovou židličku s sebou nebo si oblečte to, v čem si klidně dřepnete na špinavou zem. Zdobit stejně nebudete, všichni jsou tam dost zpocení a hodně lidí fakt nevoní (už chápeme, proč tu tolik lidí místo báglů na zádech mělo kufry na kolečkách, pak nebyli tak zpocení). Páč táhnout tašky plné deskovek, na zádech narvané batohy, je to prostě šichta a sportovní výkon a na konci dne budete zvalchovaní, zpocení, ztahaní a s bolavýma nohama (my nachodili nějakých 15 km, možná víc – a 8 z toho byla procházka z parkoviště a pak zase zpět).
Fyzicky Essen fakt bolí. Pro introverty jako my je to těžká šichta a víc než den bychom nedali. Alice by prý možná dala dva dny, kdyby tu byla sama a nemusela se ohlížet na zbytek letky. Protože na focení a točení (Alice má jutuberkulózu a ráda pro vás sbírá obrazový materiál) je to tu skvělé. A Alice chce reportovat – ten jeden den jen točila, fotila, řešila, vyzvedávala a druhý den by si to možná i víc užila. Ten první a jediný nebyla ani na záchodě, ani nejedla. Bo nebyl čas. Tak třeba příště bude. Jen tak bloumat a koukat na hry a hledat třeba další možné pololokalizace nebo lokalizace.
7. rada: Do Essenu neberte děti. Žádné šťastné děti jsme tam neviděli. Ani ty naše.
8. rada: Rudlíka s sebou!
Fakt. Berte cokoli, kam se vejde hodně deskovek. Pokud tu chcete hodně nakupovat, inspirujte se všemožnostma, co tu lidi vlekli za sebou.
- nejvíc tu bylo pevných tašek z Ikey nebo Decathlonu
- hodně samozřejmě frčely deskoherní batohy
- taky obyčejné cestovní kufry na kolečkách
- byly k vidění i obří vozíky (jaké známe z polských pláží)
- gerontokárky (seniorské nákupní tašky na kolečkách)
- rudlíci všech velikostí
Rudl, na něm 10 her připoutaných gumicuky. Proč ne. Někteří lidi jsou magoři. Deskoherní batohy tu lidi nosili místo kabelek. My si koupili pár kapesních her a hodili je do batůžku. Jsme nižší liga. Přitom doma rudlíka máme, bezvadného, skládacího. Tak třeba příště. A ať už nám nikdo neříká, že je krize a lidi nemají peníze. Chacha.
A kolik celá ta sranda stojí?
Než si koupíte první hru, vyjde jediný den v Essenu za rodinu přes 20 000 Kč. Pokud jedete jako my autem v 5 lidech a platíte za naftu, ubytko, parking, jídlo a jedete jeden den tam, tam přespíte, jeden den si dáte veletrh, pak tam přespíte, a jeden celý den frčíte zas dom. A to nepočítám psí hotel, který jsme platili, abychom vůbec mohli odjet.
Jak si to po sobě tak pročítáme, spíš jsme mnohé z vás možná od té pouti odradili. Nechceme vás odradit, chceme vás na SPIEL Essen připravit. Ti, které svými reporty děsíme, se ptají, proč by tam tedy měl někdo jet, když to stojí tolik sil a peněz a ani tam nekoupí nic v češtině?
Pár důvodů k cestě na SPIEL Essen pro obyčejné smrtelníky, které deskovky neživí:
- je to spektakulární, neuvěřitelné, každý deskovkář by to jednou za život měl vidět, je to jako cesta do Mekky nebo Svatojakubská cesta, je to pouť
- dají se tu sehnat hry nebo rozšíření, které jinde neseženete
- můžete tu koupit hry, které česky vyjdou třeba až příští rok
- potkáte tu autory her, influencery, osobnosti deskoherního světového jeviště
- můžete se stavit na stánku svých oblíbených vydavatelů, a to je zážitek
- na jednom místě potkáte i spoustu českých vydavatelů, youtuberů, autorů, prodejců
Tak co? Odradili jsme vás, nebo navnadili? Nebo už jste tam byli? Jaké to bylo? Napište nám.
------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT před další cestou do Essenu:
- Ubytko kupte klidně i rok předem, je levné (do tisícovky na noc a osobu) a blízko v dochozí vzdálenosti, což je značka ideál
- Letos to zkusíme přímým busem z Prahy až do Essenu (zpáteční jízdenka na Flixbus pro 1 osobu stojí 2400), lístky jsme kupovali asi 5 měsíců předem
- Alice jede letos s kámoši s deskosvěta a rodinu nechá doma
- Jede na první a druhý den veletrhu (čtvrtek + pátek), v sobotu je tam největší hell, v neděli je výprodej a hry za hubičku, aby vydavatelé vše nemuseli vláčet dom
- Alice si bere minicamping skládací židličku, už jí není 20, aby stála celej den na nohou, v Essenu je sezení minimálně
-
V bonusovým dílu podcastu Problém prvního hráče o tom, jak se připravit na Essen, jsme objevili ještě pár dalších praktických rad či důležitých informací:1. Jídlo a pití s sebou (je to tam drahý a samá fronta)
-
2. Ubytko na trase metra U, na které je i výstaviště, i když metro asi v době veletrhu nebude nic pro slabé nátury a klaustrofobiky
-
3. Pak tam mají kluci v podcastu spoustu rad ohledně hraní, bazarů her, nákupů her, ale to Alice neřeší, nejezdí tam ani hrát ani moc nakupovat, má spoustu jinejch důvodů
-------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Lidé nám na sociálních sítích ještě doplňovali info a vlastní zkušenosti, takže přihazujeme
- Martin H.: Moc pěkný článek. Já tento rok jel také poprvé. Jeli jsme na jeden den a to konkrétně na sobotu. ☝🏽Noční přejezd autem po dálnici. Mapy ukazují tři možné cesty. My jeli "prostřední" cestou. Cesta zabrala něco kolem 8h. Na dálnici se střídala neomezená rychlost s omezením na až 80km/h. Ale jinak cesta celkem pohodlná. ☝🏽Parkovali jsme na parkovišti P3, které bylo nonstop otevřené a při našem ranním příjezdu v podstatě prázdné. Parkoviště je přes ulici vedle výstaviště. ☝🏽 Také doporučuji si předem stáhnout oficiální aplikaci Spiel Essenu a strávit s ní trošku času tím, že si najdete kde jsou jaké stánky. ☝🏽 Jediná možnost sezení je opravdu u stolu, když jdete něco hrát jinak není šance. ☝🏽 Jíst se dá i v prostoru, co vypadá jako restaurace v 1 hale, kde se dalo i si sednout a najíst se u stolu (když byl volný). ☝🏽 Davy byly opravdu obrovské a postupně houstly. ☝🏽Předem jsem se zaměřil pouze na jazykově nezávislé hry a na doplňky k hrám. CGE nebo Laserox (a další) umožňovali objednání předem s možností vyzvednutí v Essenu. Pokud po něčem vyloženě toužíte, doporučuji se kouknout, jestli vydavatel nebo nějaký prodejce tuto možnost nabízí. ☝🏽Jediné šťastně děti jsem viděl v průchodu s jídlem, kde byly i něco jako dětské koutky, kde si děti barvily a různě tvořily nějaké věci nebo si prostě hráli. A občas u stánků s plyšáky. Jinak také moc nadšeně nevypadaly. Zvláště, když se jim v davu ztratil rodič u nějakého stánku, což bylo občas doprovázeno i zvukovými efekty. ☝🏽Další rok nabit zkušenostmi bych jel znovu, ale již bych zvolil noční cestu autobusem.
- Adam Š.: Místa na sezení bylo dost vzadu v hale 4, i v sobotu odpoledne tam bylo volno, a to dokonce i na soukromé hraní.
- Michal S.: My jezdíme jako parta už celkem dlouho a pokud se nemýlím, tak jsme letos byli už po 6té v řadě. Pár tipů:
1) Určitě to chce mrknout předem na seznam her (každoročně je online hned po GenConu a postupně se tam přidávají nové hry): https://boardgamegeek.com/geekpreview/63/spiel-23-preview2) Appka je od minulého roku, ale stále tam jsou chyby, takže některé hry to vyloženě ukazuje špatně a člověk pak letí do jiné haly než má3) Sezení je trouble, ale dá se sednout jak bylo napsáno níže když si člověk jde něco zahrát (což není úplně jednoduché..), v sedmé hale na zem.. nebo v restauraci - v hale 3 vaří dobře, chodíme tam pravidelně4) parkování chce ideálně co nejblíže, pokud toho člověk hodně kupuje, pokud ne, tak je to celkem jedno. Ale když se přijede dostatečně brzy, tak je parkování takřka u výstaviště bez problémů5) cestování na noc je náročné, člověk tam nachodí 15 km za den a po celonoční cestě je to až nesmysl, takže to nedoporučuji. My jezdíme každoročně ve středu v poledne, vyspíme se na to a chodíme na expo ČTVRTEK a PÁTEK s tím, že nesčetně her je právě během čtvrtka už zcela vyprodaných (opravdu zásoba 50ks kopií na každé další ráno je málo)6) Letos snad poprvé měla předobjednávky valná většina vystavovatelů a pokud chcete mít jistotu, že se na Vás hra dostane, tak doporučuji si to zarezervovat/předobjednat. Dost často tam byla i sleva
Měli jsme s Oink Games (japonským vydavatelstvím, od kterého sem dovážíme v české pololokalizaci už 7 her) pracovní schůzku v Essenu. Na SPIEL Essen 23, největším deskoherním veletrhu světa. Jinak bychom na takovou megalomanskou akci nejeli, davy nejsou nic pro nás. Nakonec jsme ale byli rádi a vlastně si to svým způsobem i užili. Veletrh je to impozantní a pro deskovkáře je to jako pouť do Mekky. No a stánek Oink Games stál za to. Měli ho nádherně připravený. Taky jsme si tu ulovili několik jejich novinek, už je překládáme a na některé se určitě můžete těšit v češtině (zatím opět jen v pololokalizaci, ale na schůzku jsme jeli domlouvat i plné lokalizace některých kousků, držte nám palce).
Novinky od Oink Games
Především je to Town 77 (Město 77), vylepšená verze hry Town 66 (Město 66), kterou už jsme měli připravenou pro českou pololokalizaci a už se nám málem tiskly české návody. Jenže Oinkové se rozhodli hru vylepšit, přidali hrací dílky, zvýšili jejich počet na 49, a tak teď místo 4 hráčů může město 7x7 stavět až 5 hráčů. A sólovarianta, která je v obou verzích, je v té novější přísnější a nenabízí úlevy. Hra je to mozkovarová, není rychlá a není legrační. Připomíná sudoku. Stavíte město o maximální rozloze 7x7 dílků, je tam hafo domečků různých tvarů a barev, ale v žádné řadě ani sloupci se nesmí opakovat ani barva ani tvar. Všichni hrají proti sobě a snaží se nemít na konci hry ve stojánku žádný dílek a všechny je včas udat. V sólu se pak snažíte položit co nejvíc dílků, než vám dojde stavitelský dech.
- čas: 15 min
- věk: 9+
- počet hráčů: 1–5
Whale to Look
Velrybí hra, která vypadá nádherně. Samotná krabička i rozložená hra na stole. Ta nás uchvátila na první pohled. Už máme přeložený návod a brzy začneme testovat. A o co ve hře jde? V zátoce se prohánějí obrovské velryby a kosatky a jsou velkým lákadlem pro turisty. Společnosti organizující vyhlídkové plavby se perou o místo. Vy jste jednou z nich a snažíte se pro své turisty na lodičkách urvat nejlepší místo, kde si vyfotí kosatku nebo velrybu. Jak najít místo, kde tihle velikáni budou? Podle průzkumu počtu ryb v moři na jednotlivých 6 lokacích. Velryba se objeví tam, kde je ryb nejvíc, kosatka tam, kde je jich nejmíň. Na začátku není počet ryb znám. Hráči musí pomocí průzkumu určit počet ryb a snaží se uhodnout, kde se objeví velryba a kosatka, a podle toho umístí svou loď. Pokud se jim to povede, na konci kola získají body. Cílem je získat ve dvou kolech co nejvíc bodů.
Herních dílků je v tradiční kapesní krabičce nejvíc ze všech oinkovek, co jsme kdy drželi v ruce. Fakt bambilion. A dřevěná velryba a kosatka? Ty jsou boží.
- čas: 30 min
- věk: 9+
- počet hráčů: 2–5
Rozšíření k Ponorce (Deep Sea Adventure)
V Evropě se jinak koupit nedá, je určené jen pro asijský trh, ale v Essenu ho mívají a my po něm šli a ulovili. Jde o maličkaté rozšiřko s jednou novou kostkou a házecí miskou ve velikosti krabičky všech oinkovek. Na kostce je pár normálních numer (1, 2, 2, 3) a taky "X3" a "potápěč>?". Co znamenají? Kostičku můžete před hodem použít místo jedné z obyčejných kostek, a pokud vám padne X3, vynásobíte třemi to, co jste hodili na druhé obyčejné kostce, takže můžete popojít až o 9 políček. No a druhý symbol s potápěčem vás posune o tolik políček, kolik je potápěčů na cestičce před vámi. Samozřejmě musíte stát stejným směrem, a ne zády k nim.
Nine Tiles Extreme
Poslední novinkou, kterou máme doma, je Nine Tiles Extreme. Známe starší Nine Tiles Panic (ta se bohužel pololokalizovat nedá, protože není jazykově nezávislá, ale je bezvadná), což je rychlostní puzzle. A varianta Extreme je stejná. Jen zběsilejší. Skládáte mřížku svých žetonů buď podle barev či tvarů. Na každé kolo máte jednu společnou tematickou kartu, která vám zadá, jak máte dílky poskládat. Nejrychlejší vyhrává tematickou kartu. Když má někdo 4 karty, je vítězem celé hry. Ale pokud získá kartu a ukáže se, že to nevyskládal dobře, dostane sice kartu, ale otočí si ji obráceně a je to jako černý puntík. Za dva takové puntíky jdete z kola ven a dohráli jste.
- čas: 15 min
- věk: 6+
- počet hráčů: 2–5
Všechny nové hry máme přeložené, budeme je pořádně testovat, a co se nám bude opravdu hodně líbit a bude pololokalizovatelné, to přeložíme do češtiny. Uděláme český návod i videonávod, jak jste už u nás zvyklí. A něco určitě doplní řadu 7 her, které zatím od Japonců přinášíme na český trh:
- Ponorka (Deep Sea Adventure)
- Cirkus (Scout)
- Troika
- Gorily (Durian)
- Boj o poklady (Flotsam Fight)
- Splašená sklizeň (Quickity Pickity)
- Startupy (Startups)
A teď se ještě mrkněte, jak krásný stánek Oinkové v Essenu měli.
Letos se spojila 3 japonská vydavatelství a měli společný stánek. Byly tam moc zajímavé hry a třeba i nám známé Tokyo Highway, o kterém už jsme psali v rozhovoru s Danem Šáchou, milovníkem Japonska a deskovek.
Na tuhle kostkovou mozkovou žranici nezná, tak je to mechanika "zkus své štěstí" asi jako Heckmeck, Karty mrtvého muže či Trablíci. Hodíte kostkama, buď ulovíte mozek (kdo jich posbírá 13, vyhrává) nebo po vás oběď vystřelí (3 výstřely ukončí váš tah bez zisku jediného mozku), oběť může i utéct (to jsou stopy na kostkách) a stopama se hází znovu. Vždy se hází 3 kostkami, pokud po hodu máte jednu či dvě, doberete si z pytlíku či kelímku do tří. Kdykoli můžete skončit a zapsat snědené mozky v daném tahu a hraje hráč po vaší levici. Pokud vám ale padnou 3 výstřely, nemáte nic a váš tah končí. Jakmile někdo překoná či dosáhne 13, hra pomalu končí. Ale dohrává se kolo a ostatní ještě mohou to numero překonat.
Zombie kostky. Jsou dost blbě k mání. Nyní je mají třeba v Myším doupěti a jsou k nim i 3D tištěné mozky. My si jich nechali udělat 50 a výborně se s nimi hraje. Lepší než snědené mozky zapisovat na papír. Pokud hráváte ve více než 3–4 hráčích, doporučíme mozků 100. Hra existuje v několika variantách a bejvá nesehnatelná. Když na ni někde narazíte, kupujte, určitě zas brzy nebude.
Existuje klasika 1,2,3. Jednička je základ a samostatně je s kelímkem a černými kostkami. Dvojka DVOJÍ FUNKCE jsou vlastně jen 3 speciální kostičky navíc (toto rozšiřko je super) a trojka ŠKOLNÍ AUTOBUS je sada spešl obří kostky a žetonů s mozky a výstřely. Nebo je De luxe edition, což je jen základ s průhlednými kostkami, pytlíkem a zapisovacími výsledkovými papírky. Pak je Horde edition, kde je pytlík, počítací bloček a všechny kostky i žetony ze všech tří verzí.
Pytlík je mnohem lepší než kelímek. Protože kostky se stejně hází z ruky, v kelímku či pytlíku jsou všechny kostky, vy ale házíte vždy max tři a z kelímku či pytlíku si je taháte. Z kelímku to moc nejde, z pytlíku mnohem líp. Navíc kelímek šíleně rachtá a zabírá zbytečně moc místa i v kallaxu. Ale teda HORDE EDITION je obrovská krabice na to, jak málo věcí v ní pak je... Prostě žádné balení není ideální. My chtěli komplet hru, pytlík a krabičku kvůli ukládání do kallaxu, a tak jsme zvolili verzi HORDE EDITION. Ta se teda shání ještě hůř než třeba základ... Snažili jsme se hru sehnat přímo od amerického vydavatelství a začít ji sem dovážet v pololokalizaci (a mít vždy dostatečně zásoby a jistotu nákupu na jednom místě), ale nepodařilo se... Tak jsme se alespoň domluvili s kamarády z Myšího doupěte, že po Evropě zkusí občas pár kousků sehnat a nabídnout je na český trh.
Zombie kostky 1 – základ
Kelímek a kostky. Toť vše. V Myším doupěti si k tomu můžete pořídit i mozky a dostanete CZ návod, který jsme přeložili my ve 4 Kavkách.
Jak se hra hraje? Základní pravidla jsou easy, mrkněte na naše video:
Zombie kostky 2 - zdvojená funkce (alias Santa)
Nejlepší je základ a první malé rozšíření zvané ZDVOJENÁ FUNKCE. Obsahuje 3 nové kostky: Santa, kráska a drsňák. Jedna je bílá, druhá červená, třetí růžová. Drsňák (černá kostka s bílým potiskem) na sobě má 2 stopy, 2 zásahy, 1 dvojzásah, 1 dvojmozek, tedy jeden mozek a jedna rána jsou zdvojeny. Na jeden hod tak nyní můžete obdržet až čtyři rány. Kráska (černá kostka s růžovým potiskem) na sobě má 3 stopy, 2 zásahy, 1 mozek. Tuto hrdinku na vysokých podpatcích je totiž těžké chytit, protože jako jediná kostka má na sobě tři symboly stop. A když už jí chytíte, ve dvou případech ze tří dostanete ránu. No a pak je tu Santa Claus (červená kostka s bílým potiskem) - 1 mozek, 1 dvojmozek, 1 stopy, 1 helma (zemře až při čtvrté zásahu), 1 zásah a 1 energy drink (že všechny zelené kostky, na kterých padla či padne do konce tahu stopa, se okamžitě přetočí na symbol mozku). 3 hrdinové se navzájem chrání. Pokud máte mozek jednoho z nich a na dalším hodíte brokovnici, přijdete o ten mozek i kostku, na které padl, ale zachráníte si kejhák a výstřel vás mine.
Zombie kostky 3 - školní autobus
Školní autobus nebo by se tomu dalo říkat jídelní vůz? Najdete tu jednu obří mnohostěnnou kostku, se kterou házíte jen, když chcete. Pak 10 žetonů mozků a 4 žetony výstřelů z brokovnice. Házíte normálně 3 kostkami, ale jednu můžete před hodem vyměnit za kostku školního autobusu. Na kostce školního autobusu jsou symboly: mozek (za každý mozek na kostce si vezmete žeton mozku), zásah (za každý zásah na kostce si vezmete žeton zásahu), mozek + zásah, STOP (tah končí), Dej přednost v jízdě (Yield - zásahy se stávají stopami), Slepá ulice (Dead End - Stopy se mění na mozky), Otisk pneumatiky (mínus 1 mozek a konec tahu).
Pokud používáte více než jedno rozšíření Zombie kostek, speciální efekty se vyhodnocují v pořadí podle toho, ze kterého jsou rozšíření: nejprve efekty ze Santy a pak ze školního busu.
|
|
Nezahálíme, celé léto chystáme pár nových pololokalizací a testovali jsme už i prototyp nové české hry od Honzy Vodičky. Dost nás baví a je u ní sranda. Ale kolem téhle novinky zatím necháme závoj tajemství. Co odtajnit můžeme, jsou chystané pololokalizace, tedy počeštěné zahraniční hry, ke kterým připravujeme kvalitní český návod (a videonávod, že ano). Od japonských Oink Games jsme měli v plánu zhruba v září poslat do světa tři kousky – Quickity Pickity, Flotsam Fight a Town 66.
Začali jsme tou posledně jmenovanou a už jsme měli těsně před tištěním návodů a objednávkou prvních kousků her do našeho e-shopu. Jenže… V půlce srpna jsme se od Oinků dozvěděli, že hra už není a nebude, a že ji v říjnu vystřídá Town 77. Takže zpátky na stromy, dvouměsíční práce přišla vniveč a budeme to vše dělat znovu. A že to není sranda, dokazuje i seznam kroků od začátku do konce k vytištěnému českému návodu.
Trvá nám to tak 2 měsíce vše připravit. Pro zajímavost jsme doplnili PLATBU tam, kde to prostě nemůžeme udělat sami na koleni a zadarmo. Jsme rádi, že alespoň videa si děláme sami, protože to bychom se taky nedoplatili. Jedno video se dělá klidně i týden dva... 1 minuta videa je obvykle 1 hodina práce. Tak si to zkuste spočítat třeba při kreativní hodinovce kolem tisícovky (a za tu by vám video nikdo netočil a nestříhal). A že mít slušné nahrávací studio ve svém obýváku, taky něco stojí, o tom psala Alice na svém osobním blogu.
- překladatel musí hru přeložit (PLATBA)
- Alice nafotí na mobil všechny fotky, které budou potřeba do návodu (každá další Oinkovka už bude i s obrázky v CZ návodu tak jako Hmyzáci)
- fotografka pak vše dle podkladů nafotí na bílém pozadí (PLATBA)
- Alice napíše návod
- grafik ho pak láme (PLATBA)
- my vše kontrolujeme a grafik opraví případné nedorazy (PLATBA)
- pak jde hra ke korektorce (PLATBA)
- případně opravy jdou zas grafikovi, my vše kontrolujeme (PLATBA)
- tisk návodů (PLATBA)
- focení návodů a hry (PLATBA)
- Alice napíše scénář k videonávodu + natočí videonávod + ustříhá videonávod + hodí ho na náš You Tube kanál
- v eshopu musíme vyrobit komplet nový produkt se všemi popisky, fotkami…
- nákup her od Oink Games (PLATBA)
- kompletace her s CZ návody a gumičkami u nás doma
- závoz hotových her do našeho skladu
- tam vše zafólijují, aby se návody neponičily, a naskladní (PLATBA)
- start prodeje a začne bambilion marketingových kroků, aby se hře dařilo a lidi ji kupovali a to by bylo na další a mnohem delší seznam
Celý ten proces zabere zhruba 2 měsíce. A to mluvíme o hře, kterou už jsme pořádně protestovali a rozhodli s ji počeštit a prodávat. Takže se snažíme sehnat produkční kousky s několikaměsíčním předstihem před začátkem prodeje hry v Evropě, abychom nic nezaspali. Už teď máme na cestě některé kousky, které budou v Evropě představeny v říjnu. I tak to bude kalup, abychom celý proces do října stihli. Jak jsme chystali návod k Hmyzákům (Hive) do kapsy, o tom si můžete počíst tu.
Ale na co se těšit můžete? Třeba na Quickity Pickity – postřehovou hru se zběsile rychlým sbíráním sad ovoce. Všichni hráči v ní sbírají žetony najednou z jedné společné nabídky. Jednou rukou otáčí jeden žeton za druhým, vybrané si dávají k sobě a vykládají sady (co si vezmete k sobě, to si už musíte nechat). V sadě musí být ovoce stejné barvy nebo stejného tvaru, každopádně musí mít vždy stejný výraz obličeje (smajlíka nebo smutníka). Jakmile se otočí třetí žeton škodolibé opice, hra končí a podle úkolové karty tržiště se ohodnotí získané sady. Kdo má nejvíc bodů (prodal na tržišti ovoce za největší sumu), vyhraje kartu tržiště. Kdo jako první získá tři, vyhrál celou hru. Karet tržiště je celá řada, takže každá hra je jiná. Moc nás tahle hra baví. |
||||
|
|
|
|
Virus 3 - Halloween
Je tu Halloween. Netopýři létají v amoku pod stropy nemocničních pokojů. Po chodbách se prohánějí krvežíznivá monstra a budí hrůzu u personálu i pacientů. Bude to nezapomenutelná noc. Přidejte tyto strašlivé karty do Viru 1 a 2, čeká vás napínavá hra!
- stále to zůstává stejné: počet hráčů: 2-6 hráčů, čas: 20 minut, věk: 8+
Obsah: 12 nových karet + 1 prázdná + 2 karty návodu
- 1 zmutovaný orgán
- 2 transplantace vetřelce
- 4 barevní zloději (1 zelený, 1 modrý, 1 žlutý, 1 červený)
- 2 neúspěšné experimenty
- 1 výměna těla
- 1 lest nebo léčba
- 1 fantom
Dvě karty návodu jsme si počeštili za pomoci lihových fixů (tlusté bílé a tenké černé)
BAREVNÍ ZLODĚJI
Jakou barvu má zloděj, takovou barvu orgánu smíte někomu ukradnout (smíte krást zdravé, očkované, nakažené i imunizované orgány). Stále však platí, že nesmíte vyložit dva orgány stejné barvy.
TRANSPLANTACE VETŘELCE
Vyměňte jakékoli dva orgány mezi kterýmikoli dvěma hráči (smíte měnit různé barvy a měněné orgány smí být zdravé, nakažené, očkované i imunizované). Stále platí, že nikdo nesmí mít nakonec vyložené dva orgány stejné barvy.
FANTOM
Vyměňte kartu “fantom” za horní kartu z odhazovacího balíčku. Získanou kartu smíte odehrát nebo si ji nechat v ruce.
NEÚSPĚŠNÝ EXPERIMENT
Tuto kartu smíte zahrát jen na infikovaný nebo očkovaný orgán. Určete, zda bude karta fungovat jako virus, nebo jako lék, a zvolte si i jeho barvu. Může vyléčit virus, neutralizovat vakcínu, zničit orgán či imunizovat orgán.
LEST NEBO LÉČBA
Dejte kartu jinému hráči na jeho vyložené orgány. Tento hráč nemůže vyhrát hru, dokud má kartu “lest nebo léčka” u sebe. Pokud se jí bude chtít zbavit, musí vyléčit, očkovat nebo imunizovat orgán jiného hráče a poté mu na něj kartu “lest nebo léčka” dát.
VÝMĚNA TĚLA
Při hraní této karty si vyberte levou nebo pravou stranu. Všichni hráči pak všechny své vyložené karty (tělo) předají hráči po levici nebo po pravici.
ZMUTOVANÝ ORGÁN
Odhoďte kterýkoli váš orgán (včetně všeho, co na něm leží) a nahraďte ho zmutovaným orgánem. Počítá se jako sedmý orgán (má oranžovou barvu). Lze na něj pokládat jen duhové karty a samozřejmě na něj smíte použít akční karty (karty ošetření).
VIRUS 2 - Evoluce
Viry v laborce zmutovaly a jsou odolnější a agresivnější. Tradiční léky nestačí. Hrozí pandemie. Musíte se snažit udržet viry v laborce v karanténě, aby se nedostaly mezi běžnou populaci.
- počet hráčů: 2-6 hráčů
- čas: 20 minut
- věk: 8+
Obsah:
33 nových karet + 2 prázdné karty na vaše vlastní karty + anglický nebo polský návod
- 7 experimentálních léků (1 zelený, 1 červený, 1 modrý, 1 žlutý, 3 duhové)
- 9 zmutovaných virů (2 zelené, 2 červené, 2 modré, 2 žluté, 1 duhový)
- 5 orgánů (1 zelený, 1 červený, 1 modrý, 1 žlutý, 1 roboruka)
- 12 akčních karet (4x ochranný oblek, 2x přesčs, 2x druhý názor, 4x karanténa)
Urychlení
Hrajete-li v 6 hráčích, můžete hru zrychlit tak, že pokaždé, když použijete experiementální lék k vyléčení jakéhokoli viru, vyřadíte ten vir až do konce hry do karantény
Duel
Ve 2 hráčích hrajte na 5 orgánů
Jak se to hraje
Roboruka = šestý orgán šedé barvy, stále ale platí, že 4 zdravé orgány vítězí, robotická ruka je super, protože na ni nejdou dát ani viry, ani léky, jen některé akční karty na ni mají vliv
Virus 1 a Virus 2 smíchejte dohromady a hrajte společně. Základní pravidla jsou stále stejná, ta se nemění. Vyhrává majitel 4 zdravých orgánů, nikdo nesmí mít vyložené dva orgány stejné barvy atd. Když byste pak zase dvojku chtěli z balíčku vyndat, poznáte ji jednoduše. V levém dolním rohu je na všech kartách dvojka v kolečku. Ze spodní části krabičky hry Virus 2 se stane karanténní zóna, kam se budou dávat viry do karantény.
Zmutované viry
A co je na nových kartách? Super viry. Tedy zmutované viry, na které neplatí obyčejné léky. Potřebují léky experimentální. Opět tu platí základní pravidla, že vše funguje jen na stejnou barvu.
- napadený orgán je zabit jakýmikoli dvěma viry (dvěma obyč, dvěma zmutovanými i kombinací)
- máte-li očkovaný orgán, pak je daný lék zničen obyč i zmutovaným virem
Experimentální léky
- experimentální léky působí na všechny viry, obyč i zmutované
- IMUNIZACE: i 1 karta imunizuje orgán a rovnou si ji položíte naležato přes kartu orgánu
Karty ošetření (akční karty)
- PŘESČAS = odehraju všechny 3 karty (pokud to jde, pokud ne, odehraju, co jde) z ruky a pak si doberu tak, abych zase měla v ruce 3
- DRUHÝ NÁZOR = odhodím akční kartu “druhý názor”, pak si s někým vyměním karty, on dostane 2 (má smůlu, musí další kolo odehrát jen se dvěma a až pak si dobrat do 3) a já mám 3, jednu z nich normálně zahraju (nesmím je měnit za nové karty) a pak si doberu do 3
- KARANTÉNA = ze svého těla vezměte 1 jakýkoli vir a dejte ho až do konce hry do karantény (do spodní části krabičky Viru 2)
- OCHRANNÝ OBLEK = ochranná karta, kterou použiji v tahu jiného hráče, když na mě zaútočí (chce mě napadnout virem nebo mi třeba pomocí akční karty chce vzít orgán apod.), odhodím “ochranný oblek” a nikdo na mě nemůže, pokud daný škůdce nemá na koho jiného mířit a může škodit sám sobě, musí si uškodit, pokud nemůže, odhodí kartu bez zahrání efektu ///// na 1 kartu “ochranný oblek” nejde zahrát další kartu “ochranný oblek” ani sám proti sobě kartu “ochranný oblek” zahrát nemůžete //// po jejím zahrání nedobírám do 3, další tah hraju jen se 2 kartami a teprve pak si doberu do 3 //// Příklad: Hráč A odhodí “latexovou rukavici”, hráč B odhodí “ochranný oblek”, karty musí odhodit všichni kromě hráčů A a B
Duhové karty
- vždy představují všechny barvy
- nenahrazují žádnou konkrétní kartu
DUHOVÝ ORGÁN
- lze ho očkovat či infikovat dvěma různými barvami
- lze ho očkovat dvěma různými druhy léků (obyč i experimentálními)
- lze ho infikovat dvěma různými druhy virů (obyč i zmutovanými)
DUHOVÝ ZMUTOVANÝ VIRUS
- může napadnout jakýkoli orgán i lék
- léčit se dá pouze experimentálním lékem (jakékoli barvy)
DUHOVÉ EXPERIMENTÁLNÍ LÉKY
- imunizují jakýkoli orgán
- léčí jakýkoli virus
- obyčejné viry je ale nezničí, jen zmutované viry